AUTO-GUME: 10 stvari koje morate znati o pneumaticima

Pogledajte šta znače oznake "e", "dot", "li", kako se određuje indeks brzine, pritisak u gumama, kao i šta su "tubeless" ventili i "run flat" gume

Novi "Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima", po čijim odredbama sva vozila u Srbiji moraju biti opremljena zimskom opremom u periodu od 1. novembra do 1. aprila, osim što je izazvala gnev građana zbog još jednog novčanog izdatka, stvorila je i zabune o neophodnoj opremi.

Zbog toga je sajt www.internet-prodaja-guma.com izdvojio deset činjenica o gumama koje je potrebno znati.

1. ŠTA JE "E" OZNAKA?

"E" oznaka znači da guma poseduje odgovarajući E sertifikat (homologaciju) i da zadovoljava propise Evropske unije o deklarisanju kvaliteta auto-gume. Ova oznaka se sastoji od slova "E" ili "e" i broja koji je uokviren krugom ili kvadratom, nakon čega sledi još jedan broj pod kojim je sertifikat zaveden. Uokvireni broj je šifra zemlje koja je izdala E sertifikat i nema veze sa kvalitetom gume. Oznaka za Srbiju je E10.

2. ŠTA JE OZNAKA "DOT"?

Mesto i datum proizvodnje. Obeležava se brojem koji stoji pored oznake DOT na bočnoj strani gume. DOT se sastoji od dva broja. Prvi označava fabriku gde je proizvedena a drugi broj (koji se sastoji od četiri cifre) označava nedelju i godinu proizvodnje gume. Na primer, ukoliko je DOT broj na gumi 3808, to znači da je guma proizvedena u 38. nedelji 2008. Krajnji rok u kome se gume smatraju novim i kao takve se mogu prodavati je šest godina, naravno ukoliko su propisno skladištene. Ovo je preporuka svih vodećih proizvođača i međunarodnih institucija koje imaju veze sa gumama.

3. M+S STANDARD (eng. Mud and Snow)

M+S standard odnosi se samo na geometriju šare i podrazumeva da je 25% (i više) kontaktne površine otvoreno. Ovo zapravo znači da bilo koje gume čija šara ima navedene geometrijske karakteristike mogu biti M+S gume, bez obzira na to da li su one po svom sirovinskom sastavu i drugim osobinama gume za sve sezone, zimske gume ili letnje gume.

4. OZNAKA PAHULJICE

Ova oznaka omogućava kupcima da u velikoj ponudi M+S guma lakše izaberu one koje su namenjene za vožnju u pravim zimskim uslovima. To znači da će vam gume sa oznakom pahuljice obezbediti drastično bolje vozne karakteristike i ponašanje na niskim temperaturama, po bljuzgavici i snegu, od guma koje nose samo M+S oznaku.

5. INDEKS NOSIVOSTI "LI" (Load Index)

Numerički kod koji odgovara maksimalnoj težini koju guma može da podnese. Indeks nosivosti na gumama koje imate na vašem vozilu pomnožen sa dva mora da odgovara ukupnom opterećenju pogonske osovine vašeg vozila.

6. INDEKS BRZINE (eng. Speed Index)

Alfabetski kod koji odgovara maksimalnoj brzini koju guma može da podnese.

7. DUBINA ŠARE

Vertikalni raspon od vrha šare do dna najdubljeg kanala na gazećem sloju. Kod novih guma iznosi oko 8 mm, dok je kod pravih zimskih guma označenih pahuljicom i veća. U Srbiji se dubina šare izražava u milimetrima, a prema pravilniku ZOBS-a, zakonski obavezna minimalna dubina šare za M1 vozila iznosi 1,6 mm za letnje gume i 4 mm za zimske gume.

8. PRITISAK U GUMAMA

Ukoliko je pritisak u gumama 20 posto manji od propisanog, njihov rok upotrebe može biti do 30 posto kraći. Ispravan pritisak u gumama ne određuje vrsta i dimenzija guma, već opterećenje vozila i stil vožnje, tj. brzina. Da biste saznali koji je ispravan pritisak za vaše vozilo, potrebno je da proverite karticu proizvođača automobila koja se najčešće nalazi sa unutrašnje strane vozačkih vrata ili poklopca za gorivo, unutar pregratka za rukavice ili ispod haube, na kojoj se, pored vrednosti pritiska, nalaze i preporučene dimenzije guma. Pritisak se proverava kada su gume hladne jer se tokom vožnje pritisak u njima povećava kako raste njihova temperatura.

9. "TUBELESS" VENTIL

Veoma mali i relativno jeftin, ali veoma bitan deo kada je u pitanju bezbednost i trajnost gume. Njegova uloga je da održi pritisak u gumi i preko njega je jedino moguće menjati i prilagođavati veličinu pritiska u gumama. Kapica ventila, takođe, mora biti u dobrom stanju jer predstavlja dodatni čep i sprečava da u ventil uđu prljavština i vlaga.

10. "RUN FLAT" GUME

Gume koje su dizajnirane na takav način da ne ispuštaju vazduh kada se probuše, čime omogućavaju da nastavite da vozite ali smanjenom brzinom (do 90 km/h) i ne duže od 150-300 km u zavisnosti od vrste gume.

(E. T.)