SAMI SMO KRIVI? Država ne može da ukloni spomenik teroristima OVK!

Prvi problem u uklanjanju spornog spomenika u centru Preševa bila bi nedefinisana nadležnost državnih organa, a druga Zakon o amnestiji iz 2001. godine, koji "pokriva" i albanske teroriste

Gradovi i opštine u Srbiji mogu po svojoj volji da podignu spomenik bilo kojoj ličnosti, bez obzira na to da li je u pitanju heroj, zaslužni građanin ili zločinac. Zbog zamućene podele nadležnosti i komplikovane birokratije, lokalne samouprave imaju odrešene ruke da, bez pitanja, podižu znamenja na svojoj teritoriji ili da ignorišu već postavljene.

Dodatni problem, koji se posebno istakao tokom najnovijeg slučaja postavljanja spomenika  teoristima Oslobodilačke vojske Preševa, Medveđe i Bujanovca u centru Preševa, jeste zakonodavstvo. Naime, Odbor za ljudska prava u preševskoj dolini tvrdi da je još 2001. Savezna skupština SRJ donela Zakon o amnestiji, prema kom su sva naoružana lica koja su učestvovala u sukobu oslobođena od mogućeg krivičnog gonjenja. Zakon je pokrio sve koji su optuženi za terorizam ili udruženi zločinački poduhvat u opštinama Preševo, Bujanovac i Medveđa.

Postavljanje ovog spomenika izazvalo je buru reakcija i sa srpske i sa albanske strane. Ivica Dačić je naredio da se spomenik ukloni, "jer nemoj sutra da bude prekomerna upotreba sile", dok je sa albanske stane stigla poruka Dačiću da, "ako sme, dođe i ukloni ga sam".

Međutim, osim dnevnopolitičkih prepucavanja, iza ovog slučaja, kao i iza postavljanja table Aćif-efendiji u Novom Pazaru, leži mnogo dublji problem: spomenici nedostojnim ličnostima gotovo su nedodirljivi, jer je država nemoćna da ih ukloni. 

U Ministarstvu pravde priznaju da su "i nož i pogača" za postavljanje i uklanjanje spomenika u rukama opština i gradova.

- Mi možemo da reagujemo samo u slučaju da opštinski organi ne učine ništa povodom nezakonito postavljenih spomen-obeležja. Naša inspekcija može samo da naloži opštini da se obeležja uklone. Ukoliko i to ne da rezultat, najviše što možemo da uradimo jeste da protiv odgovornih podnesemo prekršajne prijave - kažu u Ministarstvu.

Situacija ne bi bila ništa drugačija ni ukoliko bi odbornici opština doneli odluku da se o trošku budžeta podigne spomenik ličnosti prljave biografije. Jedini lek za to bilo bi stopiranje takve odluke u Nemanjinoj 11, a mesto za konačnu presudu - Ustavni sud. Problem dodatno otežava to što su ova pitanja predmet političkih kompromisa, ali i težnje ka provociranju javnosti. Da država ima precizan uvid samo u obeležja koja su na mestima koja imaju status dobara od izuzetnog značaja, potvrđeno nam je u Ministarstvu kulture i Zavodu za zaštitu spomenika kulture.

- U tom slučaju naša ustanova daje mišljenje samo po pitanju zaštite objekta koji se postavlja, njegovog ukupnog izgleda i ostalih detalja, dok se u izbor ličnosti mi ne mešamo. Od nas niko ne traži odobrenje za podizanje novih spomenika - kaže direktorka Zavoda Vera Pavlović Grnčarski za "Večernje novosti".

Nadležnost za postavljanje spomenika odbija i Ministarstvo regionalnog razvoja i lokalne samouprave. U ovom ministarstvu objašnjavaju da, uprkos nejasnim nadležnostima, u slučaju preševskog monumenta najjaču reč bi imalo tužilaštvo, koje može da reaguje povodom izazivanja nacionalne, rasne i verske mržnje. Postoji osnov i za reakciju policije, ali samo po prekršajnoj prijavi za remećenje javnog reda i mira.

(M. S. / Izvori: Večernje novosti, Alo)