RTS ODGOVARA SINIŠI: Javni servis vidite kao deo plena i pobedničkog lanč paketa!
"Poslanik Siniša dramatično vidi RTS kao deo plena i pobedničkog lanč paketa. Pogrešno. Štetno. Komično, čak", navodi se u saopštenju Radio-televizije Srbije
SVAĐA SE NASTAVLJA! Kolegijum Radio-televizije Srbije saopštio je "jedanaest istina", povodom najnovijeg pisma narodnog poslanika i dramskog pisca Siniše Kovačevića upućenog voditeljkama te televizije Oliveri Kovačević, Nataši Miljković i Oliveri Jovanović.
RTS demantuje da je "unapred prodao reklamne sekunde", a na opasku Kovačevića da su nekada u toj televiziji sedeli akademici, poručuju da su "nekad dramske komade pisali Sterija i Nušić, danas poslanik Siniša Kovačević".
Saopštenje RTS-a prenosimo u celosti.
"Poslanik Siniša Kovačević, dramaturški dorađenim pitanjem u Skupštini Srbije, potonjem Pismu i više javnih nastupa, izneo je desetine ocena o RTS-u koje se – to je svakom dobronamernom građaninu jasno – ne uklapaju u standardnu formulu istine. Stvar je ličnog stila, osećaja mere i pristojnosti da se o RTS-u, od kojeg sudskim procesom, neopravdano, potražuje 160.000 evra, ne govori ni lepo ni ružno, ni tačno ni pogrešno, sve do konačne presude. Ali, svaki čovek sam sebi bira sopstvenu bruku. Napominjemo da smo naš odgovor na njegovo poslaničko pitanje od prošlog meseca uputili na vreme nadležnom ministarstvu. Odgovor ćemo ponoviti i posle novog-starog pitanja. Ali, ove odgovore dužni smo građanima. Napomena: u daljem tekstu pitanja poslanika označena su šifrom "neistina", sa brojem, a naši odgovori dati su pod oznakom „"činjenica", sa brojem.
Neistina br. 1: Celokupan raspoloživi fond marketinških sekundi RTS je prodao kompanijama čiji su vlasnici "Đilas i Šaper".
Činjenica br. 1: Zakon zabranjuje monopolsku prodaju marketinškog vremena bilo kojoj agenciji. Dve najveće agencije po zakupljenom reklamnom prostoru, na Prvom programu RTS-a imaju, jedna 27,7 procenata, a druga 10,8 procenata mogućeg vremena. Svi ugovori su u svakom trenutku dostupni i stavljeni na uvid ovlašćenim institucijama.
Neistina br. 2: Celokupan fond marketinških sekundi prodat je "Đilasovoj i Šaperovoj" kompaniji više godina unapred.
Činjenica br. 2: Zakon striktno zabranjuje ugovore na duže od jedne godine. RTS nema nijedan višegodišnji ugovor ili avansni zakup preko godinu dana.
Neistina br. 3: RTS nema više reklamnih sekundi za prodaju jer celokupnim fondom raspolažu pomenute kompanije.
Činjenica br. 3: Mimo agencija, RTS direktno sarađuje sa desetinama velikih i malih oglašivača koji u ukupnom reklamnom prostoru imaju oko 39 procenata. Svake godine, zbog privredno-finansijske krize, ostane neutrošen znatan deo vremena. Prošle godine ostalo je 3.869.006 sekundi na oba programa RTS-a. U ovom trenutku, svakom zainteresovanom kupcu na RTS-u stoji na raspolaganju bar tri miliona slobodnih sekundi. Izvolite!
Neistina br. 4: Marketinške sekunde RTS prodaje u bescenje, za "tepsiju" ribe.
Činjenica br. 4: Cenovnik je javan, važi za sve klijente, donosi se jednom godišnje na Upravnom odboru RTS-a. Visina popusta zavisi isključivo od načina plaćanja i veličine godišnjeg budžeta koji kompanija troši na RTS-u. Prihod od marketinga u najboljim godinama kretao se oko 34 miliona evra. U 2012. godini iznosi oko 23 miliona evra, plus četiri miliona od izbornog političkog marketinga. Država od RTS-a na ime poreza, doprinosa i PDV-a uzima neizdrživ 21 milion evra godišnje, što je trećina ukupnog budžeta RTS-a.
Neistina br. 5: Uskoro nećete moći ni da naplatite pretplatu. Procenat naplate ovde je jedva 30 procenata, kod Hrvata je preko 90 posto.
Činjenica br. 5: RTS nije uveo pretplatu, ne naplaćuje pretplatu i ne propisuje njenu visinu. Srpska skupština je, na predlog tadašnje Vlade, još 2002. godine propisala obavezu plaćanja. RTS ne naplaćuje pretplatu već, po zakonu, to radi EPS. Pošto je zakon loš, nedelotvoran i neefikasan, a kriza postaje sve jača, novac koji pristiže iz EPS-a sve je manji. U Hrvatskoj je država, i pored krize, veoma efikasna, zakon je delotvoran i oni prošlog meseca imaju 98 posto naplaćene pretplate. Njihov je budžet za Javni servis oko 240 miliona evra godišnje, a naš ukupni prihod, pretplata plus marketing, manji je od 70 miliona. Kao svuda u svetu, ne plaća se gledanje programa javnih servisa već, kao za zdravstvo ili puteve, plaća se postojanje nezavisnog medijskog servisa. Napominjemo da je Beograd, već treći mesec zaredom, prikupio neverovatnih 68,8 procenata.
Neistina br. 6: Nekada je RTS snimao 25 drama godišnje, a za osam godina sada su snimljene samo dve.
Činjenica br. 6: Netačno. U vreme jugoslovenskog televizijskog sistema sva republička televizijska studija snimala su ukupno 15 drama. Televizija Beograd je snimala do 7 drama godišnje. Od 2004. do 2012. godine snimljeno je 38 serija, od toga 9 u produkciji RTS-a i 15 drama i TV filmova, sve u produkciji RTS-a. U poslednjih osam godina, RTS ima veću produkciju nego za četiri ranije decenije ukupno.
Neistina br. 7: RTS je loše vođen i apsolutno nema nikakav program. Takmiči se sa komercijalnim televizijama.
Činjenica br. 7: Ovo rukovodstvo nasledilo je RTS koji u vreme pogroma Srba na Kosmetu nije imao sliku nekoliko dana, a kad je ubijen premijer Đinđić vest nije objavljena više sati. Od tog doba, RTS je praktično šampion gledanosti i poverenja gledalaca. Od 20 najgledanijih emisija na svim srpskim televizijama, naših je 17 naslova. Za nas je i 2012. godina već trijumfalno završena. U skladu sa pravilom javnih servisa da informiše, obrazuje i zabavi, mi smo pored Prvog programa, doradili Drugi, koji je posvećen kulturi, sportu i prenosima Skupštine. Zatim smo jedini u ovom delu Evrope započeli 24-časovni Digital program isključivo elitne kulture, tome dodali i eksperimentalni, tehnološki najnapredniji signal. Radio ima četiri specijalizovana programa. Uz satelitski program i moćni sajt, Galeriju, Simfonijski orkestar, tri hora, narodne ansamble i Džez orkestar, RTS je danas najveći centar kulture u Srbiji. U anketama gledalaca i po svim zvaničnim merenjima, RTS kao program od najšireg poverenja, pobeđuje u osam od deset merenih kategorija.
Neistina br. 8: Na našoj nacionalnoj televiziji, svakako, nećete videti Mocartov Rekvijem, Novogodišnji bečki koncert, dobar film, dobar tok-šou, dobru školsku, dobru dokumentarnu emisiju.
Činjenica br. 8: Više puta smo prikazali Mocartov Rekvijem, svake godine imamo direktan prenos iz Beča, a naš Kulturno-obrazovni program za osam meseci ove godine prikazao je 4.845 emisija. Naš program rade Timoti Bajford, Neda Valčić Lazović, nosilac Legije časti, Maja Skovran, nosilac italijanskog Ordena viteza, desetine drugih istaknutih stvaralaca i dobitnika gotovo svih priznanja dostupnim televizijskim stvaraocima. Izgradili smo Avalski toranj, organizovali najbolji Eurosong, po priznanju evropskih institucija, desetine akcija pomoći nevoljnicima, pomoć crkvenim akcijama na Kosmetu, narodnim kuhinjama, izgradili smo Sigurnu kuću za majke i decu, izbacili turbo-muziku, latinske novele, komentare.
Neistina br. 9: Nema sporta na RTS-u.
Činjenica br. 9: Samo u 2011. godini RTS je emitovao 2.773 sata sportskog programa. Olimpijske igre, evropska prvenstva u fudbalu, rukometu, vaterpolu, plivanju, atletici, Tur de Frans, Dejvis kup, Federejšen kup, Svetska odbojkaška liga, Evroliga košarka, kvalifikacije za EP u košarci, Liga šampiona u fudbalu, Liga Evrope u fudbalu, prvenstvo Srbije u fudbalu, kupili smo Olimpijske igre i Svetska fudbalska prvenstva do kraja decenije... Pošto je država, ne vodeći računa o krizi i malom marketinškom tržištu, nepametno dala pet nacionalnih frekvencija komercijalnim stanicama, njihovi vlasnici ulažu novac u sport, serijski program, rijaliti programe, jevtinu zabavu, turske, indijske i grčke serije i sopstveni informativni program. Sa opadajućim prihodom, RTS ne može da izdrži trku sa pet komercijalnih konkurenata. Naša su predviđanja da će za otprilike dve godine komercijalne stanice udruženim snagama nadmašiti u gledanosti RTS i od tog trenutka njihov informativni program, njihova muzika, jezik i njihovi idealno-tipski modeli ličnosti formiraće javno mnjenje Srbije, ukus mladih, društvene vrednosti, pismenost, kulturu, obrazovanje, tradiciju, demokratske vrednosti. Ko danas ruši RTS, i pored svih naših slabosti, taj radi za interes takvih dolazećih vremena.
Neistina br. 10: Nekad je na RTS-u sedeo pisac Slobodan Selenić, a danas...
Činjenica br. 10: Književnik Selenić nikada nije bio zaposlen na RTS-u, ali slažemo se da je sve nekad, reklo bi se, bilo bolje. U ona vremena, dramske komade pisali su Sterija i Nušić, danas poslanik Siniša Kovačević. Teško bismo, i pored najbolje volje, taj proces nazvali progresivnim.
Neistina br. 11: Menadžmentu RTS-a niko nije rekao da su se u Srbiji dogodile određene političke promene.
Činjenica br. 11: Da, pa, šta? Javni servis ne pripada državi već javnom prostoru između države i društva. Da je bilo drugačije, zar bi Siniša Kovačević na RTS-u, u vreme "nenarodnog režima", mogao da snimi svoju seriju koja je RTS koštala dva miliona evra? Zar bismo mogli, u tom istom režimu, da odbijemo haški predlog da se sa programa skine serija Moj rođak sa sela? Zar bismo, sa drugačijim držanjem, zaslužili da predsednik Tomislav Nikolić, u svom prvom televizijskom nastupu, kaže da je RTS bio najbolji i najprofesionalniji srpski medij na izborima? Poslanik Siniša dramatično vidi RTS kao deo plena i pobedničkog lanč paketa. Pogrešno. Štetno. Komično, čak. Ali, njegovu rečenicu vidimo kao propust što mu niko nije rekao da su neka vremena zauvek ostala iza nas. Ako misli da nisu, neka poslanik to glasno kaže građanima. Da znamo šta sve nas čeka. Pogotovu RTS.
Kolegijum generalnog direktora RTS-a"
(M. S.)