PAKAO ZA BUDUĆE VOZAČE: Polaganje ispita 80.000 dinara, od 24. oktobra obavezna i prva pomoć!
Pored drastičnog povećanja cena, nove polaznike očekuje kudikamo komplikovanija obuka sa pohađanjem časova iz teorije i ispita iz prve pomoći. Nema vožnje pre položenog teorijskog ispita
Novi pravilnici o teoretskoj i praktičnoj obuci kandidata za vozače i polaganju vozačkih ispita, koji su objavljeni 24. maja u Službenom glasniku Republike Srbije, počeće da stupaju na snagu od 25. oktobra, i oni će obuhvatati mnoge novine koje će doprineti skupljem i zahtevnijem procesu dobijanja vozačke dozvole.
Najvažnija stavka koja se tiče budućih kandidata je drastično povećanje cene obuke, jer se očekuje da ona (cena) po novim propisima bude minimum 50.000 dinara, a nezvanično se spominju i cifre do čitavih 80.000 dinara. (trenutno se cena kreće od 23-35.000dinara).
Do pomenutog datuma važiće stari pravilnik, nakon toga kandidati neće moći da upisuju vožnju po starim propisima, i imaće rok od 3 meseca da završe započetu obuku.
Prema rečima Dalibora Mladenovića, iz Auto-škole "B Pus" novim zakonom o bezbednosti saobraćaja su predviđene mnoge novine u vezi sa samom obukom vozača. Uvodi se teoretska nastava, polaganje ispita iz prve pomoći, kao i mnogi uslovi kojima će auto-škole morati da se prilagode.
- Kandidati koji ne odvoze časove do 25. oktobra, i nisu izašli na polaganje, moraće da pohađaju dodatna 3 časa teretskog dela nastave i 3 časa vožnje. Kandidati kojima je posle položenog teoretskog dela ispita ostala vožnja nepoložena do pomenutog datuma, takođe moraju da imaju 3 dodatna časa teorije i 3 časa vožnje. Oni kandidati koji su odvozili svoje časove, a nemaju položen teorijski ispit do 25. oktobra, moraće obavezno i da polažu i prvu pomoć - kaže Mladenović.
On je naveo da je kandidatima koji do 24. oktobra upišu i krenu na časove, imaće rok do 25. januara da polože uz dodatne časove nastave i vožnje da polažu po starom Zakonu. Naime, auto-školama je do 24. januara dozvoljeno da se prilagode i da izvode nastavu po starom planu. Nakon 24. januara sve kombinacije se ukidaju i svi kandidati koji nemaju položeni teoretski i praktični deo će morati da ponovo krenu u ceo proces po novom sistemu i iznova će plaćati sve izdatke.
*NAJVAŽNIJE NOVINE:
- obavezna teorijska obuka (predavanja i vežbe)
- teoretski ispit pred kamerama i na računarima
- vožnja, početak obuke tek kad se polože testovi
- polaganje vožnje trajaće najkraće 25 minuta (najmanje 15 zadataka na praktičnom ispitu)
- obavezan ispit iz prve pomoći
OBAVEZNA TEORIJSKA OBUKA
Po novim propisima teorijski deo obuke postaje obavezan, i predviđeno je najmanje 40 časova (30 časova predavanja i 10 vežbi). Čas traje 45 minuta, a kandidat u toku dana može imati najviše tri časa, sa pauzama od po 10 minuta između njih.
Budući vozači moraće da odslušaju predavanja, nauče propise i polože testove pre nego što krenu sa časovima praktične obuke.
PRVA POMOĆ
Kandidati za vozače moraće da polažu i ispite iz pružanja prve pomoći, koji mogu biti organizovani u pojedinim zdravstvenim ustanovama ili u samim auto školama. Kandidati će morati da savladaju nekoliko osnovnih radnji u pružanju prve pomoći kao što su: zaustavljanje krvarenja, previjanje rane, imobilizacija pomoću trouglaste marame, veštačko disanje... Obuku iz prve pomoći, organizovanje i sprovodjenje ispita obavlja Crveni krst Srbije, odnosno zdravstvena ustanova koja za to ima ovlašćenje.
Prema nezvaničnim podacima, trenutno je u hiljadu auto-škola u zemlji na obuci čak oko 25.000 kandidata koji pokušavaju da polože vozački ispit po starom nastavnom programu. Pritisak na auto-škole je veliki, a do sredine septembra očekuje se još pet hiljada polaznika. Stručnjaci već predviđaju da će neki delovi pravilnika o obuci morati da se menjaju. Posebne zamerke tiču se obuke motorista, koji su 50 puta ugroženiji od ostalih učesnika u saobraćaju, a i dalje nemaju pratnju instruktora na obuci.
(I. M.)