Uskoro bez upaljenih farova danju?
Izmenama Zakona o bezbednosti u saobraćaju bi se, najverovatnije, odredilo da su upaljena svetla na vozilu tokom dnevne vožnje obavezna samo u uslovima smanjene vidljivosti
Postojeća odredba Zakona o bezbednosti u saobraćaju koja propisuje obavezno upaljena kratka, dnevna ili svetla za maglu tokom vožnje danju, uskoro bi mogla da bude promenjena.
Kako kaže Stojadin Jovanović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, ukoliko većina nadležnih za problematiku bezbednosti saobraćaja bude za promenu ove odredbe zakona, predstojećim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi u parlamentu mogao da se nađe u narednih nekoliko meseci, ona bi bila ukinuta, tačnije – redefinisana.
Izmenama bi se, najverovatnije, odredilo da se upaljena svetla na vozilu samo "ostave" tokom dnevne vožnje kao obavezna u uslovima smanjene vidljivosti. Tako je to, uostalom, regulisano u najvećem broju evropskih država.
Jovanović kaže da već postoji inicijativa za promenu te zakonske odredbe i dodaje da je suština uvođenje obaveze upaljenih svetala tokom dnevne vožnje bila u tome da se poboljša uočljivost tih vozila na putu. To je, kako navodi, bila i doskorašnja praksa u najvećem broju evropskih država.
- U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju. Suština ukidanja obaveznih svetala tokom dnevne vožnje bila bi i ta što veliki broj vozila tehnički nije prilagođen da im svetla budu non-stop upaljena i sijalice im često pregorevaju. Sa druge strane, zagovornici ove inicijative navode razlog globalnog zagrevanja i zaštite životne okoline - objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, drugačijeg je mišljenja. On smatra da su apsolutno potrebna upaljena svetla na vozilima tokom celog dana, zimi i leti.
- Ona ne služe samo da bismo mi videli druge, već da bi i drugi videli nas. Brojne situacije ukazuju na to zbog čega je bitno da nas drugi blagovremeno uoče, recimo kada se vozač koji nam ide u susret odlučuje na preticanje. Ukoliko svetla nisu upaljena možda nas neće opaziti, naročito ako je reč o sivom metalik automobilu, koji se utapa u okolinu. Takođe, vozila kojima su upaljena svetla tokom celog dana lakše su uočljiva i za pešake, naročite sa starije i slabovide osobe - objašnjava Okanović.
On dodaje da je polemiku – dnevna svetla da ili ne – propisom rešila Evropska unija.
- Donet je propis da sva vozila proizvedena u EU od februara 2011. godine moraju da imaju dnevna svetla. To može da bude LED svetlo, kao što je u slučaju skupocenih vozila, ali može da bude i druga vrsta običnih sijalica na jeftinijim modelima. Dnevno svetlo je zapravo pravo kompromisno rešenje, ono je jače od pozicionog, a slabije od oborenog svetla - napominje Okanović.
On kaže da argumenti protiv uključenih svetala tokom dnevne vožnje – ne stoje.
- Tačno je da automobil troši više i da više zagađuje okolinu, ali to se isto dešava kada uključite radio i u mnogo većem procentu kada uključite klimu. Bitniji je ljudski život u saobraćaju, nego nešto veća potrošnja goriva - ocenjuje Okanović.
(Telegraf.rs / Izvor: Politika)