Sa broda koji tone prvi beže miševi ili kapetan?
Postupak kapetana "Kosta Konkordije" pokrenuo je debatu o pomorskim pravilima
Kapetan Frančesko Sketino među prvima je napustio brod "Kosta Konkordija". Potez ovog kapetana, sa već popularnim nadimkom "Kapetan kukavica" pokrenuo je debatu o tome da li kapetan ostaje poslednji na brodu koji tone zbog zakonske ili "samo" moralne obaveze.
Grčki kruzer "Okeanos" 3. avgusta 1991. godine počeo je da tone ispred obale Južnoafričke Republike. Na brodu je bilo nekoliko stotina putnika i članova posade. Umesto da evakuiše putnike, posada je napustila brod. Jedan od prvih sa broda je pobegao kapetan Janis Avaranas. On se kasnije pozvao na činjenicu da nigde zakonom nije predviđeno da kapetan mora da ostane na brodu sve dok ga ne napuste svi ostali. Sud mu je dao za pravo i on je kasnije nastavio karijeru kao kapetan drugog kruzera.
Nepisani zakon morepolovstva kaže da kapetan, u slučaju katastrofe, poslednji napušta brod. Međutim, u konkretnim situacijama nije jasno da li je to obaveza ili samo mit.
Profesor i stručnjak za međunarodno pomorsko pravo sa Univerziteta u Kilu Uve Jeniš kazao je nemačkom državnom radiju "Dojče vele" da ne postoji nikakav paragraf kojim se to izričito naređuje. - Na moru se kaže da kapetan poput oca "vodi" svoj brod. To je mudrost koju se prenosi s kolena na koleno, ali to nije nigde zapisano, dodao je Jeniš.
Bezbednost morskog saobraćaja u svetu reguliše Svetska pomorska organizacija (IMO) u Londonu, ali kvalitet pomorskih pravila kontrolišu pojedinačne države. To znači da, u slučaju "Kosta Konkordije", italijanska administracija mora da proveri da li se kapetan pridržavao međunarodnih pravila
Profesor prava Edvard Filips sa Univerziteta u Grinviču izjavio je za Bi-Bi-Si da bi se kapetanu, koji nije ispunio svoje dužnosti u italijanskim vodama, moglo u teoriji suditi i po međunarodnim i po nacionalnim zakonima - Međunarodno običajno pravo zahteva od kapetana da postupa razborito, što znači da brine za bezbednost posade i putnika, kaže Filips.
Zakonske odgovornosti kapetana su, takođe, utvrđene Konvencijom o bezbednosti života na moru. Sadašnja verzija dokumenta ne precizira da kapetan treba da ostane na brodu poslednji, ali navodi da kapetan ima najveći autoritet na svom brodu. U dokumentu, takođe, piše i da putnički brodovi moraju imati sistem za upravljanje u kriznim situacijama, u kome stoji ko je odgovoran za šta tokom krizne situacije. To može, ali i ne mora da znači da kapetan mora poslednji da ode sa broda.
(Izvor: Tanjug)