DALEKO JE EVROPA! U Srbiji registracija skuplja od automobila, hitno treba menjati zakon!
Kod nas je kubikaža motora i dalje glavni parametar za oporezovanje, što je odavno prevaziđeno u svetu, pa je registracija starijih automobila velike kubikaže skuplja od novih luksuznih vozila. U Evropi kola možete registrovati na pet godina, dok je tehnički obavezan svake druge godine, a sve se završava u servisu, bez čekanja u redu kod policije
Živimo u srednjem veku! Srbija već tri godine čeka na donošenje pravilnika o tehničkom pregledu, te stoga ne čudi što zbog zastarelosti pojedinih odredaba zakona i pravilnika za registraciju motornih vozila, u odnosu na evropske zemlje, imamo paradoks da je registracija starijih putničkih automobila velike kubikaže neretko skuplja od njegove tržišne vrednosti, ali i od luksuznih novih vozila manje zapremine motora!
- Srbija je jedna od retkih država gde je za registraciju vozila nadležna policija, čime se opterećuju i policijski službenici, pa bi i ovde trebalo da zaživi sistem u kome bi se registracija obavljala upravo u stanicama za tehnički pregled - kaže za Telegraf.rs Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Dok vlasnici automobila u Srbiji svake godine posećuju servise za tehnički pregled i šaltere MUP-a, Italijani svoja vozila registruju na pet godina, a obavezan tehnički pregled u zemljama Evropske unije se najčešće obavlja svake druge godine.
Vozilo je u Italiji moguće registrovati i na period od osam do 12 meseci, a slično je u Francuskoj, Austriji i Mađarskoj. Takođe, zbog vremenskih prilika odnosno nemogućnosti njihove vožnje tokom cele godine, u mnogim zemljama postoji opcija registracije motocikala na polugodišnjem nivou.
Najbolji primer da nešto treba menjati je takozvani porez na luksuz. Naime, Zakonom o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara regulisan je, između ostalog, porez na upotrebu motornih vozila koji kao glavni parametar za dodatni namet uzima zapreminu motora, nešto što je odavno prevaziđeno u svetu.
Podsetimo, navedenim zakonom predviđeno je da porez na putnička vozila zapremine motora do 1.150 kubika iznosi 1.030 dinara, od 1.150 do 1.300 kubika 2.010 dinara, od 1.300 do 1.600 kubika 4.440 dinara, od 1.600 do 2.000 kubika 9.110 dinara, od 2.000 do 2.500 kubika 45.000 dinara, od 2.500 do 3.000 kubika 91.200 dinara, a za više od 3.000 kubika 188.490 dinara.
Proizilazi da je, na primer, za vozilo staro 20 i više godina, a čija je zapremina motora iznad 2.000 kubika, čak i kad se prilikom registracije uzme u obzir procentualno umanjenje na osnovu starosti automobila (a za vozila starosti 20 i više godina porez iznosi 20 odsto propisanog iznosa), neophodno izdvojiti maltene više novca nego što je njegova tržišna vrednost!