KAKO DO JEFTINIJEG BENZINA: Državo, smanji akcize!

Propustili smo da napravimo tržište, pa sada Kravčenko i NIS imaju dominantan položaj. A i građani bi trebalo manje da tolerišu populističke izjave i grlatije ustanu protiv loših odluka Vlade, poručuje ekonomista Milan Kovačević

Vapaj predsednika Srbije Tomislava Nikolića na sastanku sa generalnim direktorom NIS-a Kirilom Kravčenkom kako bi gorivo u Srbiji moralo da pojeftini pokrenuo je pitanje državnog učešća u tim cenama - akcizama.

Uz konstataciju da je gorivo u Srbiji preskupo u odnosu na standard, predsednik Nikolić je predložio da državni organi i ruski partneri pokušaju zajedno da pronađu rešenje.

A šta kažu građani?

- Sipam brate, za crvenu, pa dokle stignem. Kad sam na rezervi, vozim još koliko mogu, pa opet sipam za hiljadarku. Ko će da isprati sve te naslove - menjaju cene po dinar-dva, ne mogu više ni da izračunam - kaže za Telegraf Beograđanin koga smo zatekli na prometnoj pumpi.

Jedna gospođa pak, dobacuje uz osmeh:

- Vozim dok ima u rezervoaru, a onda ubedim muža da je njegov red da sipa. On ionako bolje razume te promene cena.

Predsednik UO kompanije "Nafta" A.D. Nebojša Atanacković kaže da država može da utiče na cene smanjenjem akciza, ali i da se njihova visina takođe menja s padom vrednosti dinara.

- Veća je mogućnost da se smanje veleprodajne cene u NIS-u. Ta kompanija je imala prošle godine profit od 400 miliona evra, a ove godine polovinu toga - kaže on i dodaje da nemamo pravo ništa da kažemo jer je reč o stranoj kompaniji.

Atanacković objašnjava da NIS ima dominantan cenovnik koji objavljuje utorkom i petkom i koji je polazna tačka ostalim kompanijama.

- Ipak, i za građane je bolje da se deo novca putem akciza vraća u budžet nego da ide u privatne džepove - zaključuje on.

Ekonomista Milan Kovačević naglašava da bi pored NIS-a, svakako mogla i država nešto da uradi po pitanju cene goriva.

- Propustili smo da napravimo tržište, pa sada Kravčenko ima dominantan položaj. Trebalo je odvojeno da dajemo pumpne stanice, rafinerije i nalazišta, a sada čekamo da NIS odredi cenu. Naravno, smanjenje akciza bi donekle omogućilo pojeftinjenje, a ove cene zagušuju veću potrošnju. Građani sve manje mogu da izdrže i jednostavno, manje voze - objašnjava Kovačević.

On dodaje da upravo zbog toga građani moraju da budu manje pasivni dok cene skaču.

- Trebalo bi grlatije ustajati protiv svake loše odluke Vlade i da manje tolerišemo populističke izjave - poručuje ekonomista.

Akciza na motorni benzin u Srbiji iznosi 0,40 evra po litru. Najniža je u Makedoniji 0,29 i BIH 0,30 evra po litru, a najviša u Holandiji 0,73, u Italiji 0,70 i u Velikoj Britaniji 0,67 evra po litru.

Akciza na dizel u Srbiji je 0,30 evra po litru. Niža je u Makedoniji 0,17, Hrvatskoj 0,27 i BIH 0,28 evra za litar, a najviša je u Velikoj Britaniji 0,67, Italiji 0,59 i Švedskoj 0,55 evra po litru.

(A. P.)