Četiri najveće dileme kod odluke da li na odmor kolima krenuti danju ili noću
Tokom 2016. godine na našim putevima zabeleženo je 67.607 saobraćajnih nezgoda, u kojima su čak 1.632 osobe izgubile život tokom noćne vožnje, što je 56,4 odsto od ukupnog broja stradalih u saobraćaju
S početkom godišnjih odmora, ali i velikih, tropskih vrućina, među vozačima se javlja dilema: da li je bolje i bezbednije na put krenuti danju ili noću? Da li izbeći dnevne vrućinei gužve na putu i graničnim prelazima ili je bolje voziti noću kada je vidljivost manjaa vozač pospaniji? Prema anketi koju je sprovela ekipa magazina SAT, 35 odsto vozala na put kreće noću. Ostatak ispitanika, brojniji, kreće na put sa prvim zracima sunca. I jedni i drugi imaju jake razloge za odabir vremena kada počinju putešestvije.
Odavno nije bilo ovakvog upozorenja vozačima zbog vremenskih prilika u Srbiji!
Ako ovog leta putujete u Hrvatsku, očekujte od subote skuplje putarine!
Kako bi odgovorili na ovo, večito i važno pitanje na najadekvatniji način, ekipa ovog magazina je obavila razgovor sa lekarom opšte prakse, psihologom, psihijatrom, stručnjacima iz Ministarstva unutrašnjih poslova i Agencije za bezbednost saobraćaja. Svi oni izneli su isto mišljenje: na put uvek krećite danju, a noću putujte samo onda kada nema drugog rešenja.
I jedna i druga vožnja imaju svoje prednosti, za sigurniju vožnju moraćete da se pridržavate saveta stručnjaka, ali je na kraju isključivo vaša odluka kako i kada ćete putovati.
Putovanja od po nekoliko stotina kilometara, često i do hiljadu, naporna su za svakog vozača, bilo da vozite danju ili noći. Međutim, vožnja tokom noći nešto je zahtevnija, a manje bezbedna iz nekoliko razloga: smanjena vidljivost usled mraka, bioritma čoveka, koji je takav da je noć predodređena za odmor i spavanje. Ipak, nekim vozačima je lakše da putuju u "miru", gužve su manje a deca uglavnom prespavaju ceo put.
1. SAN
DAN - Od presudnog značaja za bezbednu vožnju jeste dobar i miran san tokom noći. Zato lekari savetuju da se na put krene čim svane, kada je vozač odmoran i naspavan, a temperatura napolju niža od 30 stepeni
NOĆ - Vozači kreću na put noću, jer deca tada uglavnom spavaju i prespavaju veći deo puta, pa ih ne ometaju u vožnji. Psihijatri ipak napominju, da je noć za spavanje, kako za decu, tako i za odrasle, a ni deci nije isto kada spavaju u svom krevetu, ili u kolima i sedištu predviđenom za njih.
2. PAUZE
DAN - Više usputnih stajališta radi tokom dana. Ne rade svi noću. Benzinske pumpe takođe. Psiholozi savetuju da roditelji animiraju decu tokom vožnje nekim igricama, poput "asocijacija", kako bi putovanje bilo kreativno i zanimljivo, a nemirnija deca tada neće ometati vozača.
NOĆ - Veliki broj vozača radi noću, pa su navikli da im je organizam budniji u sitne sate. Zato tada i kreću na put. Samo u tom slučaju opravdano je kretati noću na put. Obavezno je praviti pauzu od 15 minuta na svaka dva sata, a posle 8-9 sati nešto dužu, od 45 minuta.
3. VREME
DAN - Neki automobili starije proizvodnje nemaju ugrađenu klimu, pa nije moguće dugo putovati tokom dana, kada su temperature visoke. Lekari apeluju da oni koji koriste klimu tokom vožnje, pre nego što se zaustave na puzu i izađu na tropsku vrelinu, nekoliko minuta pre stajanja isključe klima uređaj, a potom otvore prozore i tek onda izađu iz vozila. Samo to je ispravno, jer nagle promene temperature mogu da dovedu do kolapsa i tragičnih posledica.
NOĆ - Vodite računa da temperatura u kolima nikada ne bude niža od 5-10 stepeni, u odnosu na onu napolju. Posle putovanja ne idite ceo dan na plažu i sunce, jer ako ste vozili celu noć, vaš organizam i dalje mora da se odmori i vrati u normalu.
4. VIDLJIVOST/KRIZE SNA
DAN - Vidljivost je u toku dana nauporedivo bolja, a to potvrđuju i lekari. Bolje se uočava policija, pešaci, nepredviđene okolnosti na putu, a i lakše možete da se snađete ukoliko pogrešite put. Posebno ako nosite dioptrijske naočari i kontaktna sočiva, za vas je isključivo vožnja tokom dana.
NOĆ - Psihijatar objašnjava da je jedno od najopasnijih stanja po svakog vozača kriza sna, odnosno kada se vozaču prispava za volanom. U tom slučaju se mora što pre zaustaviti i odmoriti koliko je potrebno.
(Telegraf.rs / SAT magazin)