SRAMAN OGLAS ZEPTER-a: Ne primaju debele, a ni one sa prosečnom inteligencijom (FOTO)
- Ovo predstavlja tipičan slučaj diskriminacije u oblasti rada i zapošljavanja koja je zabranjena Zakonom o zabrani diskriminacije i očekujemo da nam stigne pritužba. Ipak, nadam se da veći broj kompanija u Srbiji vodi antidiskriminatorne politike i da će ovakvih nedopustivih slučajeva biti sve manje - rekla je za "Telegraf" poverenica
Oglas za posao kompanije "Zepter" za konsultanta šokirao je ovdašnju javnost. Tamo se, naime, između ostalih uobičajenih uslova, traži i da kandidatov IQ ne bude ispod 110, kao i da indeks njegove telesne mase bude između 19 i 24. Svi koji su videli ovaj oglas, najoštrije su ga osudili, kako na društvenim mrežama, tako i u stručnoj javnosti.
Ovu osobinu poseduju samo jako INTELIGENTNE osobe. Da li je i vi imate?
NAJKRAĆI IQ TEST NA SVETU! ima 3 pitanja, ali tek svaka šesta osoba odgovori tačno na njih
IQ jednak ili viši od 110 znači da prosečno inteligentne osobe ne dolaze u obzir za posao konsultanta, već samo visoko inteligentne (IQ 110-120) i vrlo visoko inteligentne (120-140). Drugo, budući da normalna telesna masa obuhvata indeks između 18 i 25, gojazni (30-40) ili patološki gojazni (preko 40) nemaju šansu ni da apliciraju.
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković je oštro reagovala na ovaj oglas.
- Ovo predstavlja tipičan slučaj diskriminacije u oblasti rada i zapošljavanja koja je zabranjena Zakonom o zabrani diskriminacije i očekujemo da nam stigne pritužba. Ipak, nadam se da veći broj kompanija u Srbiji vodi antidiskriminatorne politike i da će ovakvih nedopustivih slučajeva biti sve manje - rekla je za "Telegraf" Janković.
Ništa drugačije nije reagovao ni Goran Miletić, programski direktor Civil Right Defenders, koji je oglas takođe opisao kao diskriminatorski.
- Svakako da osuđujem takve oblike diskriminacije koji su izuzetno česti u oglasima za posao, dok poslodavci misle da je to normalno - zaključio je.
Zepter: Ne smatramo da su debeli ljudi sa prosečnom inteligencijom diskriminisani
Kompanija "Zepter" je na optužbe da se diskriminatorski odnosi prema kandidatima za posao oglasila pismom koje vam prenosimo u celosti:
"Oglas kompanije Zepter da na području Srbije traži profesionalne konsultante i menadžere, koji kao takav obezbeđuje uspeh, kod jednog dela medija izazvao je očekivane neprimerene reakcije. Da podsetimo, u oglasu je skiciran poželjan profil kandidata – dobrodošli su oni sa radnim iskustvom ali i bez iskustva, sa srednjom ali i visokom stručnom spremom. Dakle, bez ograničenja oko ključnih detalja "profila".
Međutim, polemiku je izazvalo naše očekivanje da kandidati imaju IQ viši od 110, i indeks telesne mase od 19 do 24. Kritičari oglasa optužuju nas za diskriminaciju. Za većinu poslova oduvek se tražio određen, specifičan profil kandidata. Ako tako posmatramo, u osnovi je svaki oglas diskriminatorski.
Zar zahtev za određenim brojem godina radnog staža nije diskriminatorski? Zahtev za određenom školskom spremom, kao i zahtev za određenim brojem godina (najčešće od 25 do 40), takođe su diskriminacija.
U kompaniji Zepter je zaposleno oko 100.000 ljudi, različitog obrazovanja, starosti od 20 do 70 godina, različite boje kože, pola, fizičkog izgleda, nacionalnosti, veroispovesti... Svako od njih obavlja neki od brojnih poslova u velikoj svetskoj kompaniji. Njih veže razumevanje i prihvatanje vrednosti koje promoviše kompanija.
Znamo da kvalitet i dužina našeg života zavise od hrane, vode i vazduha. Međutim, svest o pogubnim posledicama po zdravlje usled nepravilne ishrane, zagađene vode i vazduha, još uvek nije dovoljno razvijena. Ne samo kod nas, već i u svetu. Gojaznost, kardiovaskularni problemi, učestala oboljenja od karcinoma, sve to je posledica neadekvatne ishrane i zagađenja vode i vazduha.
Misija kompanije Zepter je da rasvetli i objasni probleme, upozori, edukuje i ponudi rešenje. Za svaki od uočenih problema Zepter nudi najbolje moguće rešenje! Mi pomažemo čoveku da se odbrani od opasnosti po zdravlje i život koje nosi savremena civilizacija. Pri tome koristimo najnovija naučna saznanja, kako u detektovanju problema, tako i u njihovom rešavanju.
Naučne činjenice mogu ispravno i uverljivo da interpretiraju samo kompetentni i edukovani saradnici. Oni, kao nosioci tako kompleksne i osetljive teme, misije "Živi bolje, živi duže" moraju da imaju visok stepen inteligencije da bi bili u stanju da iste nauče i interpretiraju.
Tokom prethodnih 30 godina, koliko kompanija Zepter postoji, na domaćem i svetskom tržištu, u preko 60 zemalja sveta, radilo je više od 4.5 miliona saradnika. Imamo iskustvo koje i nauka potvrđuje, a to je da su stepen inteligencije viši od 110 i određeni indeks telesne mase pretpostavke za uspeh. Imamo pravo da tražimo profil kandidata za koji pouzdano znamo da će uspeti. To su vrednosti na koje iz iskustva možemo da se oslonimo i u ime kompanije i u ime korisnika Zepterovih proizvoda, a sve u interesu očuvanja ljudskog zdravlja, boljeg i dužeg života.
Mi ne prodajemo šerpe, mi promovišemo životni stil koji je održiv sa našim najboljim proizvodima. Kao što nikad nećete imati poverenja u stomatologa bez zuba, doktora koji puši, tako niko neće ukazati poverenje nekome ko priča o zdravoj ishrani, a svojim izgledom emituje suprotnu poruku. Taj i takav, bez sumnje, može biti izuzetan kadar za neki drugi posao, ali za ovaj koji smo mi tražili u oglasu, svakako nije adekvatan. Takvo je naše tridesetogodišnje iskustvo i naš legitiman poslovni interes.
Drugačiji smo jer nismo skloni hipokriziji. Nismo koristili eufemizme poput onog, uobičajenog u oglasima, gde se traži "prijatna spoljašnjost", i oko čega se niko ne uzbuđuje. Koja jezička ekvilibristika je potrebna da bi se sastavio oglas za (lepe i dugonoge) hostese za sajmove, ili manekenke na primer, a da se neko ne bi osetio uvređenim što nije lep, dugonog i vitak? Mi nismo hteli da budemo licemerni, a mogli smo.
Što se inteligencije tiče, svesni smo da se ona dokazuje isključivo kroz rad, ali smo spremni da pružimo priliku onima koji veruju u sebe. Oni koji nemaju samopouzdanja, neće se ni prijaviti. Taj detalj iz oglasa, kojim se opisuje "profil", nije ni formalan, ni eliminatorni uslov. A svakako, bilo bi korisno da zvanično dobijemo potvrdu, možda onog što mislimo da jesmo, ili onoga što mislimo da nismo, da bez uvrede prihvatimo potvrđeno i da se bolje orijentišemo. Da uradimo neki zanimljiv test inteligencije, na primer", stoji na kraju pisma.
Nakon ovog pisma poverenica za zaštitu ravnopravnosti nije želala dalje da komentariše, ali zato pozivamo vas čitaoce da date svoje mišljenje o zapošljavanju pod navedenim uslovima.
(S.Vasić)