Neverovatan podatak: Srbija ima pepela za 2.000 kilometara puta, ali ga ne koristi!

U Srbiji imamo i drugih materijala dovoljno - i šljunka, i kamena i peska

Da bi se od pepela sa deponija širom Srbije moglo izgraditi oko 2.000 kilometara auto-puta, što predstavlja razdaljinu od Beograda do Londona, priča se godinama. Činjenica je, međutim, da od 2015. godine kada je doneta Uredba o upotrebi pepela u građevinarstvu, ovaj materijal nije nikada upotrebljen za te svrhe, pišu "Večernje novosti".

Srbija prelazi na upotrebu PEPELA pri izgradnji puteva

Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak za "Novosti" kaže da će prva probna deonica na kojoj će se pepeo koristiti biti petlja u Obrenovcu, sa koje će se vozači uključivati na novu trasu Koridora 11.

- To je oko 200 do 300 metara puta koji ćemo napraviti da bismo mogli da pratimo ponašanje pepela - objašnjava Drobnjak.

- Ako se ta tehnologija dobro pokaže i kada u nju budemo sigurni, koristićemo je i za auto-puteve i za magistralne puteve gde su veliki nasipi - dodaje on.

Stručnjake ne iznenađuje što u našim drumovima još nema pepela. Jedan od razloga je, kako nam objašnjava profesor Građevinskog fakulteta Aleksandar Cvetanović, potreba da se korišćenje ove sirovine predvidi. I "ugradi" u projekte.

- Kod nas još nijedan projekat nije uzeo u obzir korišćenje pepela - kaže profesor Cvetanović.

- Drugi razlog je što u Srbiji imamo i drugih materijala dovoljno - i šljunka, i kamena i peska. Postojao je i problem transporta pepela, ali je sada to rešeno. Nikoga ne možete da naterate da koristi pepeo ako su mu druge opcije jeftinije. To pitanje nije sistemski rešeno, a trebalo bi predvideti određene subvencije - ističe on.

U Vladi Srbije je nedavno potpisan i prvi ugovor za 3.630 tona pepela koje će se koristiti na izgradnji auto-puta između Beograda i Čačka na Koridoru 11, što je donacija "Elektroprivrede Srbije".

Ta količina predstavlja nešto više od polovine godišnje proizvodnje pepela u našim termoelektranama. Procenjuje se da na deponijama u Srbiji ima oko 200 miliona tona pepela.

- Potrudićemo se da svi novi ugovori koje budemo radili predvide određeni procenat pepela, koliko stručnjaci kažu da može", rekla je nedavno ministarka Zorana Mihajlović. "Dogovorili smo se sa EPS da se pepeo ne naplaćuje za ono što se finansira iz budžeta Srbije i kredita za strateške projekte. Tako će se manje koristiti pesak, šljunak i drugi materijali, koje koristimo iz naših prirodnih bogatstava. U nekim zemljama čak 90 odsto pepela se iskoristi kao osnovna sirovina za izgradnju puteva - objašnjava ona.

"Putevi Srbije" uradili su još 2007. godine istraživanje u kome je dokazano da se pepeo nesmetano može koristiti u izgradnji puteva. Ugrađivao bi se u trup puta i to u segmentima izolovanim od uticaja površinskih i podzemnih voda, jer se time, u uslovima eksploatacije puta, sprečava ispiranje hemijski štetnih sastojaka iz pepela i šljake i njihovo unošenje u vodonosne sredine.

(Telegraf.rs/Večernje novosti)