Ne kupujte automobil stariji od dve godine i ako je prešao više od 30.000 km: Ovako su se u Srbiji uzimali polovnjaci 1959. godine

- Najbolje je odlučiti se za automobila do 1.500 kubika jer su ekonomični i troše obično do osam litara benzina na 100 kilometar. Što se tiče marke najbolje je kupovati polovni automobil "zastava 600", "fiću" ili "1100" - govorio je automobilski stručnjak Duško Nikolić

Automobilski stručnjak Duško Nikolić do tančina je 1959. godine objasnio na šta sve treba obratiti pažnju prilikom kupovine polovnih automobila.

Idealno je vreme za kupovinu automobila: Ovo su 10 najboljih polovnih kola do 3.000 evra

Kada je najbolje kupiti, a kada prodati automobil? Imamo info od onih koji su najbolje upoznati

Prema njegovim rečima, polovni automobil je onaj čiji je stepen tehničke ispravnosti od 60 do 80 odsto. Ispod 60 odsto to je istrošen automobil koji ne treba kupovati.

- Najbolje je odlučiti se za automobila do 1.500 kubika jer su ekonomični i troše obično do osam litara benzina na 100 kilometar. Što se tiče marke najbolje je kupovati polovni automobil "zastava 600", "fiću" ili "1100" - govorio je Nikolić za "Ilustrovanu politiku", a zatim posavetovao vozače na šta sve treba da obrate pažnju.

- Ne kupovati automobil koji je proizveden pre više od dve godine.

- Nikako ne kupovati automobil koji je prešao više od 30.000 kilometara.

- Lak na automobilu treba da je u dobrom stanju. Treba dobro zagledati koroseriju i krov. Ne treba kupovati automobil koji ima tragove jačeg udara.

- Ako je vozilo prešlo 5.000 kilometara gazeća površina na gumama je jedva izlizana, na 10.000 kilometara gume su znatno više izlizane, na 30.000 savsim su izlizane.

- Videti da li su sedišta, nasloni, delovi vrata iscepani ili zaprljani. Sedišta i nasloni ne bi trebalo da budu udubljeni. Tepisi i gumene podloge ne bi trebalo da budu izlizani.

- Na pedalama za kuplung, gas i bremzu ne bi trebalo da se vide jači tragovi izlizanosti gumenog ili metalnog dela. To je najbolji znak starosti. Sva stakla treba da budu iste marke: tripleks, sekurit, itd. Ako nisu, znači da je automobil pretrpeo neki lom.

- Šalt tabla sa instrumentima ispred vozača mora da bude kompletna, sa svim instrumentima. Podižite vrata gore-dole. Ne smeju da "igraju".

- Motor ako je ispravan mora da se upali pomoću anlasera u dva do tri obrtaja, za dva-tri sekunda. Motor treba da radi bez ikakvog drugog zvuka, izuzev šuma vazduha koji usisava. Čuje li se ma kakav tupi ili zvonki udarac, motor nije ispravan. Motor  treba probati dok radi u mestu - od najmanjeg do najvećeg gasa. Pod malim gasom mora da radi sasvim tiho i bez podrhtavanja i ne sme da se gasi. Pod najjačim gasom - bez ikakvog prekida i sa čistim i jakim zvukom. Motor ne sme da ispušta jak dim, već jedva vidljiv. Ako mnogo dimi na auspuhu, znak je da troši mnogo ulja i da je motor istrošen.

- Dok motor radi u mestu probati da li su ispravni radio ili grejač, ukoliko ih ima. Isprobati i sva unutrašnja i spoljna svetla, brisače šoferskog stakla.

- Oslušnuti menjač brzina, da li od njega dolazi kakav zvuk. Ako ga ima, to je ozbiljan kvar.

- Upravljač i mehanizam za upravljanje su ispravni ako prilikom najmanjeg pokreta dejstvuju na točkove. Upravljač probati i u toku vožnje. On tada mora da se pokreće lako, ali ne bez volje vozača.

- Podići dizalicom zadnje točkove i sa strane jednom rukom gurajte točak od sebe, a drugom vucite k sebi. Točak ne sme da ima nikakvog "lufta". Okrećite ga napred i natrag. Takođe treba da leži čvrsto. Ovo se odnosi na sve točkove. Ako se pri okretanju točkova čuje slabije ili jače krckanje, postoji ozbiljan kvar.

- Ispravnost motora najbolje je proveriti u toku vožnje posle tačno 100 kilometara. Treba prvo do vrha napuniti rezervoar benzinom, hladnjak vodom i motor uljem. Posle vožnje od 100 kilometara normalno je da u hladnjaku nedostaje svega

jedan decilitar vode i to ako je toplo vreme. Ulja treba da nedostaje najviše jedan milimetar i to se ispituje kontrolnom šipkom.

- Najbolje ćete utvrditi koliko je benzina potrošeno ako ponovo dopunite rezervoar. Koliko ste benzina dosuli, toliko automobil troši na 100 kilometara. Posle ove vožnje motor ne sme da bude vreo, već mlak. U protivnom, ili nije ispravan motor ili sistem za hlađenje Ako su ispravne, u brzini od 80 kilometara na sat, automobil treba da se zaustavi na oko 50 metara od trenutka kad je počelo kočenje i to bez škripe točkova.

- Za vreme vožnje ne smeju se čuti nikakvi zvuci u menjaču, diferencijalu ili točkovima. Ako ih ima - to je ozbiljan kvar.

- Stabilnost. Automobil se na lošem putu ne sme ljuljati gore-dole kao čamac. To je znak da amortizeri nisu ispravni.

- Kad najzad, utvrdite da je sve ispravno, onda vam još ostaje da pozovete mehaničara da i on to ustanovi. Pogotovu ako polovni automobil kupujete u inostranstvu, gde prodavci veoma vešto umeju da prikriju mnoge nedostatke.

- Automobili od 400 do 1.000 kubika prodaju se obično od 250 do 600.000 dinara, a od 1.100 do 1.500 kubika od 600.000 do 1,200.000 dinara.

(Telegraf.rs / Yugopapir)