VOJNA TAJNA REPUBLIKE SRPSKE: SUPEGALEB tri puta ostajao bez repa, ali nikada nije bio oboren
Leteći veoma nisko u širem reonu Gradačca naleteli su na dalekovod zbog čega su tokom prolaska ostali bez terminezora i dela vertikalnog stabilizatora, kog su žice dalekovoda odsekle precizno kao žilet
Supergaleb G-4 evidencijskog broja 23725, jedini avion u naoružanju Vazduhoplovstva Republike Srpske tokom svoje ratne karijere tri puta je menjao rep, ali nikada nije bio oboren, iako u Hrvatskoj kažu da jeste.
U "Galeba" ugrađuju najsavremeniju opremu: Ovako će izgledati ponos srpskog neba (FOTO)
U vreme federalnih oružanih snaga, tačnije 2. juna 1992. godine, dva pilota su poletela ovim avionom sa aerodroma Batajnica do Banjaluke, ali su se zbog rizika od protivničke PVO tokom preleta odlučili za brišući let.
Leteći veoma nisko u širem reonu Gradačca naleteli su na dalekovod zbog čega su tokom prolaska ostali bez terminezora i dela vertikalnog stabilizatora, kog su žice dalekovoda odsekle precizno kao žilet.
"Odsečeni deo su na hrvatskoj državnoj TV stanici prikazivali kao dokaz o tome da su oborili avion. Vojnici u maskiranim uniformama pozirali su za kameru držeći komad vertikalca na kome se jasno video ceo broj 23725. Avion G -4 trebalo je da se vrati na aerodrom Batajnica, ali je zbog oštećenja zadržan na popravci u Banjaluci", pišu u svojoj knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015 trojica autora Danko Borojević, Dragi Ivić i Željko Ubović.
Zbog odvajanja SRJ od Republike Srpske, avion je zajedno sa preostalim avionima J -22 orao ušao u sastav 27. Lovačko bombarderske esakdrile. Njega su intenzivno koristili na borbenim zadacima sa aerodroma Mahovljani, a od 1994. i 1995. i sa aerodroma Udbina.
"U matičnu bazu vratio se 5. avgusta 1995, kada su i drugi borbeni avioni sa Udbine prebačeni u Republiku Srpsku pred prodorom hrvatskih snaga. Avion je na jednom borbenom letu pogođen lakim prenosnim raketnim sistemom PVO. Pilot se vratio u bazu sa oštećenim avionom, a posle toga taj G-4 vratio se u operativnu upotrebu V i PVO RS. Avion koji je promenio tri repa u svojoj istoriji i danas je jedini primerak G -4 na teritoriji Republike Srpske. Osim toga ovaj G-4 Hrvatska vojska (HV) vodi kao oborenog u svojim listama PVO pobeda. Samim tim ovaj avion je klasični dokaz ratne propagande", stoji u knjizi trojice autora.
(Telegraf.rs)