Carinici svakodnevno plene tone najrazličitije robe, a novac od nje ode u budžet: Ovog puta je ta cifra VRTOGLAVA!
- Otvaranje tog poglavlja je istovremeno šansa i izazov. Da bismo uspešno zatvorili to poglavlje, pored tranzita koji je već automatizovan, potrebno je da automatizujemo i ostale carinske postupke (izvoz i uvoz) - rekao je Tomić
Carina Srbije je 2016. godine za budžet naplatila nešto više od 3,5 milijarde evra, što je za oko 230 miliona evra više nego prethodne godine, kaže direktor Uprave carina Miloš Tomić.
ZAPLENJENO 155.300 EVRA: Turci pokušali da iznesu devize iz zemlje
- Sve aktivnosti koje je carinska služba do sada preduzela usmerene su direktno ka tome da se ubrza i olakša poslovanje kako bi naše kompanije postale konkurentnije na globalnom tržištu, ali i da bismo stvorili pogodniju poslovnu klimu za strane investicije - rekao je Tomić u intervjuu za carinsku informativnu službu.
Pojednostavljeni carinski postupci, koji su počeli da se primenjuju pre tri godina, kako navodi, omogućili su smanjenje troškova, brži obrt kapitala, uspostavljanje kvalitetne interne kontrole i usaglašavanje naše zakonske regulative i prakse sa regulativom EU.
Dodaje da je značajan pomak napravljen i što se tiče uslova za razvoj privrede, jer investitori više ne moraju da brinu da li u blizini mesta gde ulažu postoji carinska ispostava ili referat, a postupak može da se obavi u bilo koje doba dana ili noći, tokom vikenda i državnih praznika.
Na pitanje kakvi su rezultati posle godinu od ulaska Srbije u zajednički tranzit sa državama EU, EFTA, Turskom i Makedonijom, Tomić napominje da srpska granica, kada je tranzit robe u pitanju, više praktično ne postoji.
- Beležimo značajan rast tranzitnih kretanja od čak 19 odsto od trenutka kada je počela primena Novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema (NCTS) u februaru 2016. Granicu je prošle godine prešlo gotovo pet miliona putnika i 200.000 kamiona više nego 2015 - precizirao je on.
Prema njegovim rečima, još važnije je možda to što je povećana konkurentnost Koridora 10, i što i više nema bojazni da će se deo prevoznika odlučiti da taj koridor zameni nekim od onih koji prolaze kroz susedne zemlje.
- Samim tim, veća je uposlenost banaka, menjačnica, ugostiteljskih objekata, auto servisa, benzinskih stanica, povećana je naplata drumskih i drugih taksi, čime je praktično sprečen odliv godišnjih prihoda od tranzita kao važne privredne delatnosti, što po nekim procenama iznosi između 30 i 50 miliona evra godišnje- kaže direktor Uprave carina.
Tomić kaže da je status ovlašćenog privrednog subjekta (OPS), koji omogućava privrednom subjektu najviši stepen pojednostavljenja carinskih procedura, do sada dobilo devet kompanija, i da je posebno ponosan na činjenicu da druge zemlje u regionu još ne dodeljuju taj status, što znači da smo se izborili za lidersku poziciju i po tom osnovu.
- Prema poslednjim podacima, 285 firmi koristi pojednostavljeni postupak "po fakturi'", a 93 ima mogućnost kućnog carinjenja. Neke kompanije imaju te povlastice samo u izvozu, neke u uvozu, a neke i za jedan i za drugi postupak".
Prema njegovim rečima, najveći izazov koji očekuje carinsku službu tokom 2017. je pre svega otvaranje poglavlja 29 - Carinska unija, koje će, uveren je, biti među prvima na listi za koje će Srbija ove godine dobiti "zeleno svetlo".
- Otvaranje tog poglavlja je istovremeno šansa i izazov. Da bismo uspešno zatvorili to poglavlje, pored tranzita koji je već automatizovan, potrebno je da automatizujemo i ostale carinske postupke (izvoz i uvoz) - rekao je Tomić i najavio početak pripremne faze za uvođenje sistema automatizovanog izvoza u 2017, a potom i tog sistema za uvoz.
- Reč je o dugotrajnom i zahtevnom poduhvatu za koji su potrebni ozbiljni resursi i značajna finansijska sredstva, ali kada to uvedemo, carinska služba će biti poput svemirskog broda - vrhunski sistem koji predstavlja spoj poslednje reči tehnike i dugogodišnjeg iskustva - zaključio je Tomić.
(Telegraf.rs / Tanjug)