Počela paklena sezona dva točka smrti: Ovo su najčešće smrtonosne greške motociklista
Za samo nekoliko sati juče je poginulo pet motociklista u tri saobraćajne koje su se dogodile u Beogradu i Aleksandrovcu, dok je još dvoje učesnika udesa povređeno
Loše kacige, loša uočljivost motora i velika brzina - glavne su greške motociklista koje često dovode do saobraćajnih nesreća, nažalost najčešće sa tragičnim ishodima. Još jedan veliki problem je što drugi učesnici saobraćaja obično ne vode dovoljno računa o dvotočkašima kojih, od kako je krenulo lepo vreme, na ulicama ima sve više.
Jeziva nesreća na Avali: Momak i devojka na motoru poginuli na licu mesta
Stravična nesreća kod Aleksandrovca: Mladić poginuo u sudaru motocikla i automobila
Za samo nekoliko sati juče je poginulo pet motociklista u tri saobraćajne koje su se dogodile u Beogradu i Aleksandrovcu, dok je još dvoje učesnika udesa povređeno.
Na putu Kovin-Bela Crkva oko 14 sati juče dogodio se udes u kojem su poginuli Goran Udovičić (43) i Milan Marinković (27), kada je na njih "jugom" naleteo Sava S. (65). Udovičić je preminuo na licu mesta, dok je Marinković podlegao povredama na putu za bolnicu.
Crna serija nastavila se samo par sati kasnije, kada su u stravičnoj nesreći koja se dogodila oko 15.30 sati u Ripnju, poginuli su Nikola Stanković (27) i Mirjana Mirosavljević (26) iz Ripnja, vozač i suvozač na motoru "jamaha", koji je udario u putnički "tojotin" automobil. Od siline udarca mladić je proleteo kroz šoferšajbnu automobila, dok je devojka pala sa motora i polomila obe noge, da bi oboje preminuli na putu do bolnice. U udesu je povređena i žena koja je sedela na mestu suvozača u "tojoti".
Još jedna teška nesreća dogodila se oko 22.45 sati u mestu Mrmoš kod Aleksandrovca. Mladić (25) uzgubio je kontrolu nad motorom i udario u automobil marke "citroen" kojim je upravljao muškarac (35) iz okoline Aleksandrovca. Motociklista je preminuo, a vozač automobila je zadobio lakše povrede.
Brza vožnja, loše kacige i loša uočljivost vozača dvotočkaša najčešće su greške koje vozači motora prave, i koje neretko dovode do tragedija u saobraćaju, kaže za "Blic" Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost u saobraćaju.
- Koriste svakakve kacige, čak i radniče šlemove, što je vrlo opasno. Kaciga mora da ima sertifikat i da bude propisno vezana, što mnogi ne rade. Zatim, vozači motora moraju da budu što uočljiviji. Drečave žute, narandžaste i zelene boje, da budu kao "kanarinci", kako bi ih drugi u saobraćaju lakše primetili, jer se često dešava da ih ne vide - objašnjava za "Blic" Okanović.
Jedna od najčešćih grešaka koje prave je neprilagođena brzina, ne samo što lako gube kontrolu nad motorima, već i drugi vozači ne očekuju da neko sa 100 na sat prođe putem gde je ograničenje daleko manje.
- Ako prolazite nekim putem gde je ograničenje 50 na sat, svakog dana, godinama, ne očekujete da će neko sa 100-120 da "izletei". Možda nećete ni videti motociklistu pri toj brzini - kaže Okanović.
Greške drugih vozača
- Drugi učesnici u saobraćaju vode nedovoljno računa o dvotočkašima. Mnogi recimo ne daju žmigavce, bilo što razgovaraju telefonom, ili prosto mrzi. Naročito su zato opasne raskrsnice, mesta gde se skreće, pravi polukružno okretanje... Zatim, mnogi ne gledaju u retrovizore, ne proveravaju mrtve uglove. Prilikom svakog prestrojavanja ili promene kretanja, treba obratiti pažnju da li vam je motor u blizini, da se provere sva ogledala, pogleda preko ramena, provere mrtvi uglovi - ističe Okanović.
Međutim, u pojedinim slučajevima tragedije mogu da izazovu i sami putevi, rupe na kolovozima, nabacana zemlja, rizla...
- Rupe koje će automobil preći i na kojima će možda iskriviti felnu, za motocikliste mogu biti pogubne. A to je zaduženje za putare, da ne dozvole da putevi budu puni rupa, ili neočišćeni - zaključuje Okanović.
Najviše mrtvih u jednom danu od 2009. godine
Predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić naglašava da se od 2009. godine ne pamti ovako crn vikend za vozače dvotočkaša.
- Od početka godine poginulo je već osmoro motociklista. Nažalost, i dalje nam je edukacija izuzetno loša pošto imamo instruktore koji su šezdesetih godina seli na “Java” ili “MZ” motor i od tada se uopšte ne usavršavaju. A vremena i motocikli su se promenili. Takođe, kod nas mladi već sa 22 godine mogu da sednu na motocikl koji juri 400 na sat. Moramo da se menjamo u potpunosti sistem obuke i osnujemo moto škole - naglašava Jevtić.
Kako kaže, samo u poslednjih deset godina u Srbiji je teže ili lakše povređeno oko 25.000 motociklista, a poginulo više od 1.000.
- To znači da nam je obogaljen čitav jedan grad. Ako se ima u vidu da jedan povređeni vozač košta između 350.000 i 700.000 evra mi gubimo milijarde evra na nesrećama s motociklistima. Krajnje je vreme da se ozbiljno bavimo ovom temom - upozorava Jevtić i dodaje da do udesa najčešće dolazi zbog konflikta sa vozačima automobila i neuočljivosti motociklista.
Uskoro rigorozne kontrole
Kako “Blic” saznaje, Uprava saobraćajne policije, Agencija za bezbednost saobraćaja i Asocijacija za bezbednost motociklista uskoro će po prvi put formirati zajedničko radno telo kako bi se smanjio broj saobraćajnih nesreća vozača dvotočkaša.
Saobraćajna policija u narednom periodu obavljaće pojačanu kontrolu saobraćaja, posebno vezano za prekršaje koje čine vozači motocikala, izjavio je danas načelnik Uprave saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova Nebojša Arsov, koji je apelovao na vozače, posebno motocikliste, da poštuju saobraćajne propise.
Podsetivši na nekoliko saobraćajnih nezgoda proteklih dana, u kojima su stradali motociklisti, Arsov je upozorio da trećina vozača motocikala nema odgovarajuće dozvole i da nije mali broj onih koji voze pod dejstvom alkohola.
- Pripadnici Uprave saobraćajne policije pojačaće aktivnosti ka svim učesnicima u saobraćaju, a naročito prema vozačima motocikala, pre svega u otkrivanju prekršaja prekoračenja brzine, vožnje pod uticajem alkohola, neposedovanja odgovarajuće kategorije vozačke dozvole - najavio je Arsov.
On je dodao da će pojačano biti kontrolisani i oni koji ugrožavaju bezbednost vozača motocikala i mopeda, vršenjem prekršaja poput nepropuštanja vozila, nedavanja pokazivača pravca prilikom skretanja.
Arsov je ukazao na to da će saobraćajna policija koristiti i motocikle, više nego što je do sada bilo uobičajeno, među kojima i „presretače“.
Načelnik saobraćajne policije apelovao je na vozače da poštuju saobraćajne propise kako bi sačuvali svoje živote, ali i živote drugih učesnika u saobraćaju.
(Telegraf.rs)