Hrvati masovno beže u Srbiju! Razlog je - novac
Producenti i poznavaoci televizijskih prilika procenjuju da je bar za 20-30 posto jeftinije snimiti šou u Beogradu nego u Zagrebu
Sve više hrvatskih televizijskih produkcija seli se u Srbiju, piše danas zagrebački Jutarnji list u tekstu pod naslovom "Selidba na istok: Kako je jeftina srpska radna snaga ispraznila TV studije u Hrvatskoj".
Televizijska kuća RTL je samo od početka ove godine preselila produkciju čak tri svoja velika zabavna šou programa u Beograd, od kojih je jedan regionalnog karaktera i emitovaće se u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, ali su druga dva rađena isključivo za hrvatsko tržište, navodi se u tekstu.
- Evidentno se, dakle, sve više domaće televizijske produkcije, posebno kad je reč o skupim zabavnim projektima, sele preko granice. A razlog je u novcu - piše list.
Jutarnji dodaje da dobro upućeni producenti i dobri poznavaoci televizijskih prilika procenjuju da je bar za 20-30 posto jeftinije snimiti šou u Beogradu nego u Zagrebu.
Neki kao razlog seobe navode to da Hrvatskoj hronicno nedostaju studijski kapaciteti, jer "Jadran film" iz godine u godinu sve više propada, dok su druge lokacije, poput hala na Zagrebačkom velesajmu koje koristi Nova TV, improvizovani televizijski studiji, u kojima uslovi i nisu baš najidealniji, navodi se dalje.
Promovišući potrebu izgradnje filmskih studija u Hrvatskoj, u koju, kako se ukazuje, "dolazi sve više velikih stranih filmskih produkcija koje obožavaju naše eksterijere, ali interijere moraju odraditi u Češkoj, Mađarskoj ili sve više Rumuniji, Bugarskoj i Srbiji, gde je unazad deset godina nikao Pinkov filmski grad, jedan od najmodernijih studijskih kompleksa u Evropi"
Ali, ne treba zaboraviti ni na cenu rada, najam prostora i tehnike, primećuje se u tekstu.
- Jedna epizoda nekog jačeg zabavnog šou programa komercijalne televizije košta između 80 i 100 hiljada evra. Kada preselite snimanje emisije u Srbiju, imate sigurnu uštedu od bar jedne epizode, a ako nastavite emisiju kroz sezone, recimo tri, ušteda se kreće od 240 do 300 hiljada evra, što nikako nije zanemarljivo - kaže neimenovani sagovornik Jutarnjeg.
Jedna od važnih ušteda je sigurno i cena rada, konstatuje se u tekstu i kao primer navodi to da u Hrvatskoj jedan statista za aplaudiranje u publici za celodnevno snimanje zaradi oko 125 kuna (oko 2.100 dinara), a u Srbiji taj honorar iznosi 900 dinara, što je oko 54 kune.
U Srbiji je jeftiniji i najam televizijske tehnike. Filmska profesionalna kamera na kraći period košta od osam do 10 hiljada kuna po danu (oko 167 hiljada dinara), dok je u Srbiji cena oko 6.000 kuna (100 hiljada dinara).
Dobar deo teksta, Jutarnji je posvetio i opisu kapaciteta i mogućnostima studijskog prostora srpske kompanije Pink Internešenel Grup u Šimanovcima.
(Telegraf.rs/Tanjug/Jutarnji)