U "Galeba" ugrađuju najsavremeniju opremu: Ovako će izgledati ponos srpskog neba (FOTO)
- Potreban nam je modernizovani "orao" kao podrška kopnenim snagama, ali i kao platforma za dejstva sa distance - rekao je general-major Bojan Zrnić
Ugradnja savremene opreme u školsko-borbeni avion "supergaleb G4" poslednje četiri godine Srbiju je koštala najmanje sedam miliona evra. Modernizacija ovog aviona već nekoliko godina je prioritet Ratnog vazduhoplovstva.
VOJNOTEHNIČKA SARADNjA! Ovo stiže za Vojsku Srbije direktno iz Rusije! (FOTO)
- Nećemo odustati od ovog posla. "G4" je perspektivan avion koji ima važnu ulogu u obuci pilota Ratnog vazduhoplovstva. Modernizacija "orla" odvijaće se potpuno nezavisno od ovog projekta - kažu u nadležnom ministarstvu.
Trebalo je da prototip nove-stare letelice poleti 2017, a da operativna upotreba u vojsci počne 2020. godine. Tim povodom je raspisan tender i izabran strani partner kome će biti poveren posao i izrada potrebnog projekta. Ideja je da sa takvim ulaganjem jedna eskadrila od najmanje devet takvih letelica ostane u upotrebi u Ratnom vazduhoplovstvu Srbije do 2030. godine.
Ipak, nakon nabavke "migova 29" Vojni vrh je procenio da nam je ovaj avion potrebniji i višestruko korisniji.
- Potreban nam je modernizovani "orao" kao podrška kopnenim snagama, ali i kao platforma za dejstva sa distance. Kako je tehnološki posao modernizacije "orla" i "supergaleba" vlo sličan, prvo će početi modernizacija "orla". To znači da će paket osavremenjivanja "supergaleba" biti umanjen i biće skromniji u odnosu na modernizaciju "orla" koja će podrazumevati i razvoj novih familija vazduhoplovno-ubojnih sredstava, za mogućnost takozvanog stand-of dejstva - objasnio je načelnik Uprave za odbrambene tehnologije, general-major Bojan Zrnić za "Večernje novosti".
Iako je bilo dileme oko toga da li konstrukcija "orla" proizvedenog sedamdsetih godina u vreme Jugoslavije može da izdrži nove zahteve, Vojnotehnički institut je analizom procenio da jeste.
- Zaključeno je da je zahvaljujući staroj školi avionske konstrukcije "orao" sposoban za modernizaciju. Procenjeno je da je moguće produženje veka upotrebe ovih letelica do 40 godina (od godine proizvodnje), kao i da je moguće dodatno produženje za još osam godina. To opravdava proces modernizacije. Sprovešćemo, pritom, program specifične analize za svaki avion posebno u našoj floti, a ne cele serije odjednom - navodi general Zrnić.
Moderniji "orao" predstavljen je prošle godine na ceremoniji otvaranja hangara na Aerodromu Batajnica, a na njemu su bile laserski vođene bombe, savremene rakete vezduh-zemlja i vazduh-vazduh, kao i nosači za vešanje raketa i nova opremu za izviđanje.
U planu je i ugradnja naprednog navigacijskog sistema, novi kokpit i nove vrste vazduhoplovnog naoružanja, tako da još nije poznato kako će izgledati konačna verzija.
Na Aerodrmu Batajnica u sledećih mesec-dva naći će se ukupno 14 letelica nulte serije školskih aviona "lasta" koja će uz dva prototipa zaokružiti flotu ovih vazduhoplova.
(Telegraf.rs)