Ipak neće moći da nam zabrane kredit ako ne platimo račun za mobilni telefon
Poverenik podseća da obada podataka o ličnosti u Kreditnom birou nije regulisana zakonom
Podaci o plaćanju računa za usluge mobilne telefonije mogu biti uključeni u Kreditni biro samo ukoliko građani daju svoj pristanak mobilnim operaterima da njihove podatke prosledi Birou, proizilazi iz stava Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti Rodoljuba Šabića.
Ako ne platite račun za mobilni, nećete moći da uradite mnogo veću, životnu stvar!
Nakon što je juče generalni sekretar Udruženja Veroljub Dugalić najavio da će se podaci o plaćanju računa za mobilne do kraja godine biti uključeni u Kreditni biro Udruženja banaka Srbije, koji procenjuje da li se klijentima može odobriti kredit, veliki broj građana se javio Povereniku tražeći pojašnjenje.
Poverenik podseća da obada podataka o ličnosti u Kreditnom birou nije regulisana zakonom, i da ne postoji obaveza telekomunikacionih operatora da podatke o svojim klijentima dostavljaju Kreditnom birou radi procene njihovog boniteta.
– Budući da ne postoji pravni osnov u zakonu, pravni osnov za njihovu obradu može biti samo pristanak lica – ističe Poverenik u saopštenju.
Takođe naglašava, da bi se taj pristanak smatrao pravno valjanim, izjava mora biti slobodno data, tj. ne sme biti data pod pretnjom, prevarom, prinudom ili u zabludi.
– Mora biti posebna, tj. data za tačno određenu svrhu i informisana, što znači da lice koje daje saglasnost mora da zna ko je rukovalac podataka, koje vrste podataka obrađuje, u koje svrhe, na koji način će se podaci koristiti, koliko dugo će se čuvati podaci itd – podseća se u saopštenju.
Poverenik navodi da način informisanja osoba čiji podaci se obrađuju mora biti jasan, razumljiv i nedvosmislen, tako da i lice koje je potpuni laik i nema nikakva prethodna saznanja o tome može da razume sve što je od značaja za njegovu odluku da li će pristati da se njegovi lični podaci obrađuju.
– Informacije moraju biti date direktno licu čiji se podaci obrađuju. Upućivanje od strane rukovaoca da su uslovi za obradu podataka dostupni na nekom javnom mestu (na oglasnoj tabli, na internetu i sl.) nije dovoljno – navodi Poverenik.
Poverenik na kraju ipak navodi da bi obrada podataka o ličnosti u Kreditnom birou morala da bude uređena zakonom, uključujući i eventualnu obradu podataka koju bi teleoperatori omogućili o svojim klijentima.
(Telegraf.rs/Tanjug)