Ipak neće moći da nam zabrane kredit ako ne platimo račun za mobilni telefon

Poverenik podseća da obada podataka o ličnosti u Kreditnom birou nije regulisana zakonom

Podaci o plaćanju računa za usluge mobilne telefonije mogu biti uključeni u Kreditni biro samo ukoliko građani daju svoj pristanak mobilnim operaterima da njihove podatke prosledi Birou, proizilazi iz stava Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti Rodoljuba Šabića.

Ako ne platite račun za mobilni, nećete moći da uradite mnogo veću, životnu stvar!

AKO NE PLAĆATE REDOVNO RAČUNE, CRNO VAM SE PIŠE: Odmah se rešite tih dugova jer kreću velike promene!

Nakon što je juče generalni sekretar Udruženja Veroljub Dugalić najavio da će se podaci o plaćanju računa za mobilne do kraja godine biti uključeni u Kreditni biro Udruženja banaka Srbije, koji procenjuje da li se klijentima može odobriti kredit, veliki broj građana se javio Povereniku tražeći pojašnjenje.

Poverenik podseća da obada podataka o ličnosti u Kreditnom birou nije regulisana zakonom, i da ne postoji obaveza telekomunikacionih operatora da podatke o svojim klijentima dostavljaju Kreditnom birou radi procene njihovog boniteta.

– Budući da ne postoji pravni osnov u zakonu, pravni osnov za njihovu obradu može biti samo pristanak lica –  ističe Poverenik u saopštenju.

Takođe naglašava, da bi se taj pristanak smatrao pravno valjanim, izjava mora biti slobodno data, tj. ne sme biti data pod pretnjom, prevarom, prinudom ili u zabludi.

– Mora biti posebna, tj. data za tačno određenu svrhu i informisana, što znači da lice koje daje saglasnost mora da zna ko je rukovalac podataka, koje vrste podataka obrađuje, u koje svrhe, na koji način će se podaci koristiti, koliko dugo će se čuvati podaci itd –  podseća se u saopštenju.

Poverenik navodi da način informisanja osoba čiji podaci se obrađuju mora biti jasan, razumljiv i nedvosmislen, tako da i lice koje je potpuni laik i nema nikakva prethodna saznanja o tome može da razume sve što je od značaja za njegovu odluku da li će pristati da se njegovi lični podaci obrađuju.

– Informacije moraju biti date direktno licu čiji se podaci obrađuju. Upućivanje od strane rukovaoca da su uslovi za obradu podataka dostupni na nekom javnom mestu (na oglasnoj tabli, na internetu i sl.) nije dovoljno – navodi Poverenik.

Poverenik na kraju ipak navodi da bi obrada podataka o ličnosti u Kreditnom birou morala da bude uređena zakonom, uključujući i eventualnu obradu podataka koju bi teleoperatori omogućili o svojim klijentima.

(Telegraf.rs/Tanjug)