PANIKA U HRVATSKOJ: Borbeni avioni se kvare, MiG-u se tokom leta ugasio motor - dva puta!

Hrvatska je još u stanju obavljati nadzor svog vazdušnog prostora, ali je pitanje do kada. U svakom slučaju, ratno vazduhoplovstvo nije operativno spremno da izvrši sve zadatke koje se postavljaju pred njega

Tehnička ispravnost borbenih aviona MiG-21 u Hrvastskoj je dramatična. Od ukupno 12 borbenih aviona, za obavljanje zadataka sposobna su samo četiri - jedan jednosedni i tri dvosedna, izvestio je pre nekoliko dana načelnik Glavnog štaba general Milan Šundov predsednicu Republike i vrhovnu zapovednicu Kolindu Grabar-Kitarović, saznaje Jutarnji list u visokim vojnim krugovima. Podsećamo da je predsednica nedavno javno zatražila detaljniju istragu oko nabavke i remonta MiG-ova. Najveći problem su kvarovi koji se svakodnevno pojavljuju na avionima remontovanim u Ukrajini.

Ne vojnom roku - Hrvatska zna bolje: Pozivaju Hrvate da odmah nakon upisa ulože prigovor savesti na vojnu službu

General Šundov je upozorio predsednicu da je od jula 2015. godine, kada je 12 aviona remontovanih u Ukrajini predato Ratnom vazduhoplovstvu, na avionima zabeleženo 300 kvarova.

Najčešći kvarovi su otkazivanje sistema hidraulike, otkazivanje navigacijske i komunikacijske opreme, isticanje goriva i isticanje hidro ulja. Osim toga, u dva navrata se ugasio motor u letu, što se u bivšoj JNA nije dogodilo u 40 godina. Jedan od problema video se i prilikom nedavne posete premijera Plenkovića prostoru dežurne pare na Plesu kada je iz jednog od aviona kapalo ulje ili gorivo.

Uz hrvatske vojne tehničare u 91. vazduhoplovnoj bazi Pleso je već više od godinu i po i pet radnika zavoda iz Ukrajine s obzirom na to da u skladu sa odredbama Ugovora o remontu garancijski rok još traje pa i oni bezuspešno pokušavaju avione dovesti u ispravno stanje. Jutarnjem listu je potvrđeno da je pre desetak dana prilikom uzletanja na jednom od aviona otkazala hidraulika. Pilot je ipak uspeo da se spusti i tom je prilikom otvorio padobran aviona kako bi se što brže i sigurnije zaustavio.

Hrvatska je još u stanju obavljati nadzor svog vazdušnog prostora, ali je pitanje do kada. U svakom slučaju, ratno vazduhoplovstvo nije operativno spremno da izvrši sve zadatke koje se postavljaju pred njega.

- Ovo je prava noćna mora. Ne samo da je ugrožena nacionalna sigurnost nego se dovodi u pitanje i sigurnost naših pilota - rekao je za Jutarnji list sagovornik upoznat sa situacijom.

Stoga se već razmatra rezervna varijanta - dogovor sa nekom članicom NATO saveza koja bi u slučaju potrebe obavljala nadzor vazdušnog prostora Hrvatske.

U ovom trenutku gotovo je nemoguće pretpostaviti kakve će odluke doneti državni i vojni vrh. Ovakvo dramatično stanje u borbenom vazduhoplovstvu trebalo bi da dovede do održavanja sednice Veća za obranu na kojoj bi se doneli određeni zaključci o zaštiti svog vazdušnog prostora do nabave nove borbene eskadrile.

Prema saznanjima Jutarnjeg lista, uz dramatično tehničko stanje borbenih aviona, Vojna policija i dalje intenzivno sprovodi istragu o tome na koji je način sproveden remont aviona u Ukrajini.

Vojna policija je podnela izveštaj ministru obrane koji ukazuje na brojne sumnjive radnje tokom remonta. Istraga o kupovini 5 i remontu 12 MiG-ova otvorena je prošle godine upravo zbog neprestanih kvarova na tek remontovanim avionima. Istragu je pokrenula Vojna policija, a potom je sva dokumentacija predana Državnom tužilaštvu i USKOK-u koji zajednički pokušavaju da utvrde kakve je MiG-ove Hrvatska zapravo kupila i remontovala za 17,8 miliona evra.

Prema neslužbenim informacijama, posebno je sumnjiva dokumentacija za pet aviona koje je Hrvatska kupila od Ukrajine. Još ranije je utvrđeno da četiri avionska trupa koja je ukrajinski zavod Ukrspecexport ugradio u MiG-ove 21 i kao remontirane ih prodao Hrvatskoj nemaju resurse za još 850 sati naleta, na koliko su deklarisani.

Istragom je takođe utvrđeno da su motori u dva od pet kupljenih aviona nepoznatog porekla i serijski brojevi ne odgovaraju brojevima koji su navedeni u propratnoj dokumentaciji. Za njih nije poznato koliki su im resursi, koliko su stari, koliko su imali sati naleta. Dokumentacija ne odgovara ni ugrađenim krilima koja su poreklom iz Alžira.

Zbog davanja i primanja 10.000 evra mita tokom konkursa za remont MiG-ova Županijski sud u Zagrebu potvrdio je optužnice protiv člana tehničkog poverenstva MORH-a, vojnika Ivana Čovića i Ivice Josipovića, vlasnika preduzeća Aeropartner i zastupnika ukrajinske firme Ukrspecexport za Hrvatsku i BiH, koji je posredovao u ugovaranju posla remonta MiG-ova za ukrajinski zavod. Obojica su priznala krivicu, ali sadašnje istrage ukazuju da bi odgovornih za ovako loš remont moglo biti još.

Čeka se odluka o novoj eskadrili

U kabinetu predsednice nisu imali službeni komentar o sastanku načelnika Glavnog štaba i predsednice Republike i njihovom razgovoru o stanju borbenog vazduhoplovstva, piše Jutarnji list. No, kako se neslužbeno saznaje, predsednica neće dopustiti da se dovedu u pitanje i rizikuju ljudski životi ni u vazduhu, ni na zemlji. Ova jasna poruka samo pokazuje da je vrhovna zapovednica odlučna da se okonča ova dramatična situacija sa borbenim avionima pre nego što postane tragična.

S obzirom na stanje borbenog vazduhoplovstva, državni i vojni vrh mora što pre doneti odluku o sudbini borbenog vazduhoplovstva. Stručna komisija nedavno je ministru obrane predalo svoj zaključak da Hrvatska mora zadržati sposobnost borbenog vazduhoplovstva i krenuti u nabavu eskadrile aviona. Sada su na redu Vlada i kabinet predsednice da donesu svoje odluke, što bi se, prema najavama, trebalo dogoditi do kraja godine.

(Telegraf.rs)