Novosađanka dizajnira luksuzne jahte i avione: Pravi prostorije kakve možete videti samo u Holivudu (FOTO)
Svetlana je dizajnerka o kojoj pišu svetski mediji. Dobitnica je mnogih nagrada, a sve je počelo iz ljubavi prema jedriličarstvu. Prvenstveno se bavi dizajnom luksuznih plovila, ali pored toga, ova mlada Novosađanka radi na još mnogo projekata koji će vas oduševiti
Novosađanka Svetlana Mojić je mlada uspešna preduzetnica, koja je kao dugogodišnja jedriličarka odlučila da radi ono što najviše voli, a to je dizajniranje jahti. Kada je otvorila svoj dizajnerski studio, nije znala puno o biznisu, ali je zahvaljući svom talentu i učenju od starijih kolega postala veoma uspešna u svom poslu, a njen talenat prepoznat je i u svetu.
Svetlana nije ni sаnjаlа dа bi njen poslovni poduhvаt mogаo poslužiti kаo recept zа uspeh drugim mlаdim početnicimа. Članica je Udruženja poslovnih žena Srbije, dobitnica prestižnog priznаnja - nаgrаde zа nаjbolji stаrt-аp nа Bаlkаnu dodeljen od Bаlkаnske ženske mreže iz Solunа. Pobedilа je u oštroj konkurenciji preduzetnicа iz Turske, Bugаrske, Rumunije, Mаkedonije, Hrvаtske i Albаnije.
Prvenstveno se bavi dizajniranjem luksuznih plovila, ali pored jahti, ova mlada Novosađanka oprobala se i u drugim oblastima. Tako je 2014. godine, Svetlana dizajnirala enterijer "boinga 787 VIP", i osvojila prestižnu svetsku nagradu “International Yacht & Aviation Awards 2014″ i nadmašila dizajnere "Lufthanze".
Sа svojim timom, učestvovаlа u projektovаnju luksuzne mаrine nа Gibrаltаru, а projektovаli su i mаrinu zа Crnu Goru.
Ove jeseni, nа London Design Week, predstаvljenа je luksuznа tuš-kаbinа koju je Svetlanin studio dizajnirao zа jednu itаlijаnsku fаbriku.
Jednostavan trik koji će učiniti da svaka soba izgleda veće - a vredi svaki dinar!
U Svetlаninom studiju dizаjnirаne su i nаočаre protiv džet-legа, odnosno poremećаjа u telu čovekа koji nаstаje kаo posledicа letenjа аvionom kroz više vremenskih zonа, nаjčešće nаkon međukontinentаlnih letovа. Ovаj proizvod je Evropski institut zа inovаcije i tehnologiju svrstаo u 20 nаjinventivnijih projekаtа u Evropi u 2014. godini.
Trenutno radi na dizajnu luksuzne kuću u Rumi. U Beogradu je do sada radila svega nekoliko projekata, ali se nada novim izazovima.
Spisak Svetlaninih projekata je dug, a u razgovoru za Telegraf.rs, Svetlana otkriva odakle inspiracija za velike poslovne poduhvate, ko su njeni klijenti i koliko su zahtevni, kako je raditi na milionskim poduhvatima, koliko košta najskuplja jahta, kao i šta je to na šta posebno treba obratiti pažnju pri dizajnu.
Šta nam možete reći o dizajnu jahti, koliko se razlikuje od dizajniranja drugih objekata?
- Sam proces dizajna je gotovo isti i prvenstveno se bazira na komunikaciji sa klijentom. Moja najvažniji zadatak je da svakog klijenta saslušam, da shvatim koje su njegove ili njene želje i namere vezane za korišćenje plovila. Na osnovu toga sledi razvijanje osnovnog koncepta, pravljenje osnovnih skica i vizualizacija koje posle korigujemo u saglasnosti sa klijentom.
Najveća razlika u dizajniranju plovila u odnosu na ostale arhitektonske objekte leži u tome što velika pažnja pri biranju materijala mora da se posveti njihovoj težini i tome kako reaguju na izloženost vlagi, vodi i suncu.
Izazov je i uklopiti sve potrebne elemente u ograničen prostor, ali recimo da u tome vidim posebnu čar, jer ovaj proces podrazumeva poigravanje sa geometrijom prostora. Takođe, svaki dizajn mora da se uradi u skladu sa propisima i izuzetno je bitno da i inženjeri brodogradnje koji rade na tehničkom delu plovila, budu zadovoljni sa konceptom.
Ko su vaši klijenti i koliko je zahtevno raditi na milionskim ugovorima?
- Moji klijenti nisu poznate svetske zvezde. Moji klijenti su, pre svega, uspešni ljudi koji cene svoje slobodno vreme i žele da ga provedu u prostoru koji je na najbolji mogući način prilagođen njihovim potrebama. Jedna od stvari koju cene je i moja pouzdanost, jer se uvek trudim da u potpunosti ispoštujem i sačuvam njihovu privatnost.
Ima malo i od jednog ili drugog. Svaki klijent je drugačiji i ja, pre svega, želim da mu omogućimo da učestvuje u procesu stvaranja onoliko koliko sam želi.
Nekada klijent u startu ima tačno određenu viziju onoga što želi, dok nekada zajedno istražujemo i tražimo ono pravo rešenje. Upravo ova raznolikost u pristupu čini projekte jos zanimljivijim.
Kojim projektom ste posebno zadovoljni?
Iskreno, na ovo pitanje je pomalo teško odgovoriti, jer svakom dizajneru su njegovi projekti poput dece, i ne mogu tek tako da se odlučim za jedan.
Projekat enterijera za privatni Boing, kao i projekat plutajućeg hotela, me uvek iznova obraduju, dok turističko naselje u Risnu i projekat fasade u Subotici dokazuju da su projekti mog tima prihvaćeni i od strane stručnih lica. U poslednje vreme, veliku pažnju dobila je naša rasklopiva kuća za nesmetan boravak u prirodi.
Veoma sam ponosna na taj koncept i jedva čekam da vidim u kom smeru će se pokrenuti ta priča. Uostalom, svaka privatna kuća koju isprojektujemo i svaki enterijer koji osmislimo donosi novo zadovoljstvo i novu radost.
Koliko košta najskuplja jahta, i na šta potencijalni kupci treba posebno da obrate pažnju?
Kod motornih megajahti cene se kreću i do milion po dužnom metru. Ipak, teško je generalizovati.
Svi oni koji ozbiljno razmatraju kupovinu jednog većeg plovila moraju da imaju na umu da je sama cena jahte samo jedan mali deo od onoga što ih očekuje u budućnosti, jer se godišnje na održavanje jahte odvaja oko 10% od početne cene na šta još dolazi i cena benzina.
Svaka jahta, kao i stanovi i kuće, mora da se pazi i održava. Prava plovila, ona zbog kojih vam zastaje dah su pre svega ona koja su održavana sa ljubavlju.
Pored jahti, dizajnirate i avione, dobili ste nagradu za dizajn privatnog aviona "Boing 787 VIP Dreamliner", čime ste nadmašili i dizajnere Lufthanze. Recite nam specifičnost dizajniranja aviona, kako je to boriti se u ljutoj konkurenciji, i šta je to potrebno imati, pored talenta, da biste bili rame uz rame sa svetskim dizajnerima
Osnovna ideja je bila da se stvori nešto novo, što odstupa od jednolikih projekata koji su tada preovladavali na tržištu. Kao i kod drugih naših projekata, ideja je bila da pretočimo svoje znanje i iskustvo iz drugih oblasti držeći se osnovnih postulata koji važe u avio-industriji.
Verujem da nam je upravo to i donelo ovu nagradu. To je nešto što se vidi u svakom projektu, u detaljima, teksturama, u samoj početnoj ideji, i to žiri na takmičenjima vrlo lako primeti.
Na kom projektu trenutno radite, budući da je Vaš fokus uglavnom inostrano tržište, koliko stižete da se bavite dizajnom u Beogradu i uopšte u Srbiji?
Trenutno dizajniramo luksuznu kuću u Rumi koju jedva čekam da vidim izgrađenu. Puno vremena smo i klijent i mi uložili u pozicioniranje objekta vodeći računa o lokaciji, stranama sveta na koje je objekat okrenut i kvalitetu budućeg unutrašnjeg prostora.
U Beogradu smo do sada radili svega nekoliko projekata i nadam se uskoro novim izazovima u prestonici.
Ostali projekti na kojima ste radili?
- Luksuznu tuš kabinu radili smo za italijanskog proizvođača “Relax”. Prodaja ide vrlo dobro, a kabina je bila izložena na prošlogodišnjem Dizajnu nameštaja u Milanu, jednom od najprestižnijih događaja u svetu dizajna. Tada sam imala priliku i da je konačno vidim uživo, i moram da priznam da izgleda savršeno.
- Projekat plutajućeg hotela sa odvojivim katamaranima apartmanima je i dalje uzdanica u našem studiju, a od momenta kada smo za ovaj projekat dobili prestižnu nagradu “MIllennium Yacht Design Award 2015”, upiti za kupovinu stižu sa svih krajeva sveta.
Trenutno pregovaramo sa potencijalnim investitorima i brodogradilištima koji su zainteresovani da podrže izgradnju katamarana ovde u Srbiji, i nadamo se da će do toga doći krajem godine.
- dizajn “Snežnika”, starog remorkera iz četrdesetih godina prošlog veka, jedan je od naših najuzbudljivijih projekata. Trenutno se na njemu radi u brodogradilištu u Bezdanu.
- Trenutno radimo i na dizajnu novog kafe bara u Herceg Novom i veoma sam srećna zbog toga jer je Herceg Novi moj omiljeni grad.
Koliko je plaćen posao dizajnera i šta biste preporučili početnicima u ovom poslu?
- Preporučila bih im, pre svega, da ako zaista vole ovaj posao, nikada ne odustanu. Da pokušaju da pronađu sopstveni izraz i stalno guraju napred. Uz pomoć interneta i novih tehnologija više nije toliko bitno gde se nalazite.
Takođe, nikada ne prestajte da učite i vežbate, jer talenat ne vredi mnogo ukoliko se konstantno ne razvija. I znajte da svaki angažman, vredi mnogo, jer svaki projekat je novo iskustvo.
Vrlo je malo dizajnera u svetu za koje se može reći da su bogati, ali stvarati nešto novo, videti svoj projekat kako se pretvara sa papira u realnost je neprocenjiva sreća.
(I.Lazić/ i.lazic@telegraf.rs)