Da li se više isplati da idete gradskim prevozom ili svojim automobilom: Napravili smo odličnu računicu!

Prvo, nemate troškova za popravku i održavanje, drugo, ne plaćate svake godine registraciju i treće, nema izdataka za garažu i za zimske gume

Koliko god vas mučilo čekanje autobusa svakog jutra, pogotovo u ove hladne dane, a onda i kad uđete u njega guranje i stajanje, gradski prevoz je ipak najeftinije sredstvo transporta i nemate nikakve obaveze oko održavanja istog.

Da li se više isplati rentakar, svoj auto ili plaćanje taksija: Iznenadiće vas prava istina!

Kakva scena u gradskom busu: Opušteno duva lepak naočigled svih! (FOTO)

Prvo, nemate troškova za popravku i održavanje, drugo, ne plaćate svake godine registraciju i treće, nema izdataka za garažu i za zimske gume. Ovo su neke od glavnih prednosti uz koje nije teško zanemariti gorepomenute neugodnosti.

Cene prevoza po Beogradu podeljene su po zonama, pa je tako cena mesečne karte za zaposlene od 2.990 dinara koliko košta prva i najbliža zona, do 4.990 dinara koliko koštaju sve četiri zone. Za studente mesečna karta staje od 1.090 za prvu do 1.730 dinara.

To je sve što treba da platite pored izdavanja personalizovane kartice koja košta 250 dinara i važi tri godine, kako za studente, tako i za zaposlene.

Oni koji idu svojim kolima na posao ipak smatraju da javni prevoz nije mnogo jeftiniji. Međutim, mi smo izračunali drugačije.

Za primer smo uzeli dva različita tipa vozila.

Ako, recimo, imate pet kilometara do posla i odlučite da svaki dan idete kolima do tamo, a imate "golfa 7" i treba da ga vozite do posla 22 dana po deset kilometara (do tamo i nazad), to je 220 kilometara mesečno.

Njegova potrošnja je od šest do osam litara na 100 kilometara, u zavisnosti da li troši benzin ili dizel.

To, prema sadašnjoj ceni dizela izađe 1.810 dinara, a benzina blizu 3.000 dinara mesečno, puta 12 meseci godišnje - 21.700, a za benzin 36.000 dinara. Pored goriva, za model proizveden, primera radi 2007. godine, treba izdvojiti oko 16,5 hiljada za registraciju. Najmanja konačna računica je nešto više od 38.000 dinara, i to sve bez servisiranja i popravki.

Sve ovo je za VW up isto godište jeftinije jer on troši tri litre goriva i dve litre dizela na 100 kilometara. Vlasnika ovog automobila će nešto jače od šest litara goriva mesečno koštati 860 dinara, a ca celu godinu 11.180 dinara. VW dizelaš mesečno troši 603, a godišnje 7,243 dinara. Registracija ovog tipa vozila starog deset godina košta 12,2 hiljade, pa sve zajedno bude oko 20.o00 dinara godišnje.

Na ove cene treba dodati i zimske gume, koje su obavezne zimi po hladnom i mokrom kolovozu. Njihova cena u zavisnosti od tipa vozila ide od 3.500 do preko 5.000 dinara po komadu, što znači da za četiri pneumatika treba izdvojiti od 14.000 do 20.000 dinara.

Čak iako se vaš posao nalazi u četvrtoj zoni gradskog prevoza, ili dalje od pet kilometara od vašeg prebivališta, koliko smo uzeli kao neki prosek za poređenje, evidentno je da ako vam budžet za tu svrhu nije previše veliki, treba da idete javnim prevozom.

Uostalom, trend širom Erope je takav da mnogo imućniji na posao idu metroom, tramvajem, autobusima i vozom i da to nije karakteristično samo za one koji "žive ispod proseka".

(S.Vasić / s.vasic@telegraf.rs)