Otkazan vam je ili odložen let? Otkrivamo u kom slučaju možete da dobijete novac nazad
Većina avio-kompanija danas mora da poštuje Zakon i da ispoštuje putnika, ali ne škodi da znate kako možete ostvariti svoja prava
Putnička prava. Tema stara 103 godine, koliko i sam putnički avio-saobraćaj. Trebalo je da postane jasnija krajem 1929. godine kada je usvojena Varšavska konvencija kojom je rođena avio-karta. Ne samo kao dokument koji putniku daje pravo ne prevoz avionom, već i kao ugovor između putnika i avio-prevoznika.
Zbog magle u Nišu neki letovi preusmereni u Beograd
Iako su vazduhoplovni zakoni globalni, njihova primena je lokalna. Odstupanje avio-kompanijama od Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju, ipak, nije dozvoljeno jer on vrlo jasno propisuje prava i obaveze putnika i avio-prevoznika u slučajevima kašnjenja ili otkazivanja leta.
U slučaju otkazivanja leta, a saglasno odredbama Zakona, putnici imaju pravo na vraćanje troškova nastalih kupovinom putne karte.
Kako nam je rekao Vojislav Grupković, rukovodilac grupe za prava putnika iz Direktorata za civilno vazduhoplovstvo, u slučaju otkazivanja leta putnici imaju pravo na naknadu štete (100% vrednosti kupljene karte) od strane avio-prevozioca, izuzev ako su:
1. Putnici obavešteni o otkazivanju leta najmanje dve nedelje pre polaska predviđenog po redu letenja;
2. Putnici obavešteni o otkazivanju leta u roku od dve nedelje do sedam dana pre polaska predviđenog po redu letenja i ako im je ponuđeno preusmeravanje puta koje omogućava da otputuju najviše dva časa pre polaska predviđenog po redu letenja i da stignu na krajnje odredište u okviru četiri časa od vremena dolaska predviđenog po redu letenja;
3. Putnici obavešteni o otkazivanju leta u roku od sedam dana pre vremena polaska predviđenog po redu letenja i ponuđeno im je preusmeravanje puta koje omogućava da otputuje najviše jedan čas pre polaska predviđenog po redu letenja i da stignu na krajnje odredište u okviru dva časa od predviđenog dolaska.
- Međutim, Zakon propisuje da avio-prevozilac nije dužan da nadoknadi štetu ako dokaže da je let otkazan usred vanrednih okolnosti koje nisu mogle da se izbegnu iako su preduzete sve razumne mere. Garantovanje sigurnosti i bezbednosti leta primarno je u odnosu na sve druge parametre, pa i na predviđeno vreme poletanja - objašnjava Grupković.
Kako saznajemo, tokom 2016. godine u nadležnoj službi Direktorata obrađeno je 20 reklamacija koje se tiču otkazivanja letova.
Da avio-kompanije, ipak, deluju lokalno i samostalno određuju prava koja će dati putniku u ovim situacijama, pokazuju pravilnici koji se od kompanije do kompanije razlikuju.
U pravilniku o prevozu "American Airlines-a" saznali smo da ova avio-kompanija putnicima ne garantuje vreme leta prikazano u redu letenja i da ne snosi odgovornost ukoliko zbog promene dođe do gubitka konekcije. "American Airlines", takođe, zadržava pravo da promeni red letenja bez ikakve najave.
Iz "Er Srbije" do danas nismo dobili dogovore na pitanja kakva je njihova praksa u slučaju odloženog ili otkazanog leta.
Međutim, pod pretpostavkom da u kompanijama ipak poštuju sopstvena pravila, putnik čak ne mora da piše nikakve reklamacije, niti zahteve, dovoljno je samo da u razgovoru sa predstavnikom avio-kompanije ili agentom kaže da li želi drugi let ili refundaciju.
U ovu grupu spada većina avio-kompanija koje posluju u Srbiji: Wizz Air, Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, TAROM, Alitalia, Olympic Air, flydubai, SkyWork, Germanwings, Norwegian, Croatia Airlines i Montenegro Airlines.
Posebno su zanimljive napomene tri lowcost avio-kompanije. Wizz Air, na primer, putnicima nudi najviše. Osim prava na besplatno prebacivanje na drugi let ili pune refundacije Wizz Air nudi i bonus ukoliko se putnik umesto za refundaciju odluči za treću opciju - vrednosni vaučer.
(Jasmina Stakić/j.stakic@telegraf.rs)