Pravili smo "ševrolet" pre Ševroleta, a tek onda su stigli "fića" i "stojadin": Otkrivamo istinu o automobilima (FOTO)
Bolje obavešteni znaju da je kragujevačka fabrika proizvodila vozila još pre Drugog svetskog rata, i to marke Ševrolet. Najbolje obavešteni imaju informaciju da su prvi četvorotočkaši u gradu na Lepenici pravljeni i pre Prvog svetskog rata, a vozila u fabrici remontovana još 1904. godine!
Imali smo auto-industriju i pre “fiće”, do Drugog svetskog rata pravili smo ševrolet, a još 1927. izrađivali delove! Prva popravka motornih vozila u tadašnjoj fabrici Vojno-tehnički zavod obavljena je 1904. godine.
KRAGUJEVAC TRESE ZLATNA GROZNICA: Bivše radnike Zastave čeka po 600.000?! (FOTO)
Mada je većina onih koji su vozili Zastavine "fiću" ili "stojadina" ubeđena da je automobilska industrija u Srbiji začeta 1953. godine dolaskom italijanskog Fijata u Jugoslaviju, istorija pokazuje da se to desilo decenijama ranije!
Bolje obavešteni znaju da je kragujevačka fabrika proizvodila vozila još pre Drugog svetskog rata, i to marke Ševrolet. Najbolje obavešteni imaju informaciju da su prvi četvorotočkaši u gradu na Lepenici pravljeni i pre Prvog svetskog rata, a vozila u fabrici remontovana još 1904. godine!
UHAPŠEN LOPOV PATRIOTA IZ ZRENJANINA: Krade isključivo "juga", nijedan drugi auto ga ne interesuje
Istorijskih podataka o tome je malo. Poznato je da je prva popravka motornih vozila u tadašnjoj fabrici Vojno- tehnički zavod obavljena 1904. godine, a to je bio kamion marke Dajmler- Benc, koji je pripadao vojsci u Kragujevcu.
KRAJ ZA ZASTAVU AUTOMOBILE: Proglašen bankrot najpoznatije fabrike u Jugoslaviji
Jedan od malobrojnih podataka otkriven je u zahtevu za obeštećenje koji je Kraljevina Srba Hrvata i Slovenaca podnela na Mirovnoj konferenciji u Versaju 1919. godine, posle Prvog svetskog rata. U tom dokumentu izneti su podaci da je tadašnja kragujevačka livnica oružja, Vojno-tehnički zavod, oštećena 70 odsto od predratne vrednosti.
Upravo u tom dokumentu pronađen je podatak da je fabrika koja se primarno bavila proizvodnjom oružja, do 1915. godine imala i "Radionicu za izradu i popravku automobila". Ta radionica, verovatno potpuno uništena u Prvom svetskom ratu, bila je preteča automobilske industrije ne samo u Srbiji i Jugoslaviji, nego i na Balkanu.
Ovo su bili 13 najpopularnijih automobila u bivšoj Jugi (FOTO)
Posle Prvog svetskog rata, 1927. godine, ponovo je zaživela Radionica za opravku motornih vozila sa garažom. Radnici su osim popravki, izrađivali i pojedine delove za automobile.
U ovoj radionici je do početka Drugog svetskog rata pored remonta, prvi put izvršena montaža 400, od planiranih 1.000 kamiona marke Ševrolet. U to vreme u Beogradu i Kragujevcu oformljeni su i prvi kursevi za automehaničare.
POSLEDNJI STVARNO UŽASAN AUTO: Evo kako je BBC ocenio "juga"!
Konačno, na referendumu među radnicima fabrike koji je održan 26. avgusta 1953, donesena je odluka o početku proizvodnje automobila i taj se datum obeleežava kao zvanično osnivanje fabrike automobila Zastava. Naredne godine potpisan je desetogodišnji ugovor o tehničkoj saradnji između kragujevačke fabrike i Fijata. Već 1955. je počelo sklapanje fijata 600, popularnog "fiće".
Pre osam godina u Kragujevcu je formirano zajedničko preduzeće u kom "Fijat" ima 67, a država Srbija 33 odsto vlasništva. Fabrika Zastava automobili otišla je pod stečaj u julu ove godine.
(Marija Raca)