NEVIDLJIVI UBICA U MAKEDONIJI NE BIRA ŽRTVE: Svakog dana četvoro mrtvih! (FOTO)

Što duže traje zagađenje, toliko je veća smrtnost hroničnih bolesnika, onih sa oslabljenim imunitetom i ljudi iznad 65 godina starosti

U Makedoniji dnevno umire po četvoro ljudi od zagađenog vazduha. Zato se, prema istraživanju Svetske banke, Makedonija našla na prvom mestu liste zemalja u Evropi gde je najzagađeniji vazduh sa čvrstim PM 10 česticama, a na petom mestu po broju smrtnih slučajeva.

TINEJDŽERI ZBOG LJUBAVI PIJU SEDATIVE: Deca u Makedoniji utehu traže u lekovima za smirenje

Istraživanje je pokazalo da su suspendirane čestice razlog smrti preko 1.300 ljudi svake godine u Makedoniji, izgubljenih na hiljade radnih dana, što zemlju košta oko 250 miliona evra godišnje, ili 3,2 procenta od bruto domaćeg proizvoda.

Eksperti ukazuju da smrtnost raste baš u vreme kada je aerozagađenje na najvišem nivou, a to je početak grejne sezone. Zagađenje životne sredine generalno se pripisuje industriji i transportu, mada na to u velikoj meri utiče i zagrevanje kuća, škola i drugih objekata drvetom, ugljem, ali i štetnim materijama, poput pregorelog ulja iz automobila.

Statistički podaci pokazuju da postoji korelacija između zagađenosti i broja obolelih ljudi. Podaci Instituta za javno zdravlje iz Skoplja pokazuju da na svakih 10 mikrograma aero zagađenja sa PM10 i PM25 česticama, za 10 procenata se povećava smrtnost kod rizičnih grupa. Što duže traje zagađenje, toliko je veća smrtnost hroničnih bolesnika, onih sa oslabljenim imunitetom i ljudi iznad 65 godina starosti.

- Smrtnost od moždanih udara, kardiovaskularnih oboljenja i raka pluća u Makedoniji je duplo veća nego u drugim zemljama. Aerozagađenje je tihi ubica u urbanim sredinama. Smanjivanjem PM10 i PM25 čestica do evropskih vrednosti izbeglo bi se više od 800 smrtnih slučajeva godišnje, kaže dr. Dragan Đorđiev iz Instituta za javno zdravlje.

Sa problemima zagađenog vazduha Makedonija se suočava svake godine u ovo vreme. Vlasti rutinski apeluju da se ne izlazi van kuća, da se manje koriste automobili, da se pazi čime se lože šporeti u domaćinstvima, a ekologisti i građani preko socijalnih mreža ističu da se apelima ništa ne postiže, već da su potrebne rigorozne mere, promena zakona i pojačan inspekcijski nadzor.

(D.J.)