KOMBI PREVOZ ODLAZI U ISTORIJU: Nema više vožnje "od vrata do vrata"
Kombi kao prevozno sredstvo nije legalan a ni bezbedan, tvrde stručnjaci
Prevoz kombijem, koji podrazumeva vožnju od vrata do vrata, mogao bi da postane deo prošlosti kada na snagu stupi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja i Zakon o prevozu putnika.
U Ministarstvu saobraćaja za Mondo tvrde da vožnja kombijem, međutim, može biti skupa zbog eventualnih posledica jer kombi kao prevozno sredstvo nije legalan a ni bezbedan. S druge strane, agencije voze bez potrebnih dozvola.
- Imate nekoga ko mimo zakona vozi putničko vozilo, van registrovanih redova vožnje, nema dozvole za obavljanje međunarodnog prevoza, nije u sistemu, ne koristi stanice. Moraju da imaju minimum tri autobusa za obavljanje međunarodnog javnog linijskog prevoza - objašnjava za RTS Saša Stojanović iz Ministarstva.
Savo Tošić iz "Tera travela" ističe da oni imaju sve postojeće licence za obavljanje međunarodnog vanlinijskog prevoza putnika.
- Imamo i autobuse u voznom parku. Ali prevozi od vrata do vrata, po čemu smo prepoznatljivi na tržištu, ne može da se obavlja na ovom nivou i s ovim kvalitetom sa vozilima koja imaju više od osam mesta - objašnjava Tošić.
Ipak, vožnja od vrata do vrata neće biti dozvoljena a prevoznici koji voze već 25 godina se pitaju zašto tek sada takva praksa nekome smeta.
- Naša ciljna grupa je specifična – ne putuju ni autobusom ni avionom, voze se kombijem. Nismo konkurencija ni autobusima ni avionima - ističe Tošić.
U Ministarstvu, međutim, ističu da siva ekonomija u međunarodnom i unutrašnjem prevozu putnika oduzima "fantastične prihode" legalnim prevoznicima.
Mnogi putnici u Srbiji ipak tako putuju, zbog cene i zbog pogodnosti vožnje sa kućne adrese. Ima li prostora za dogovor?
- Stavićemo na sto argumente tipa bezbednosti, pogodnosti, ekonomičnosti i državnog interesa, a državni interes je da građani budu zaštićeni i da se ostvaruje regulisan promet na koji se plaća PDV. Suština je da u prevozu svi budu pod istim uslovima, jer ako nekoga favorizujemo – nije dobro, čak ni ako velike prevoznike favorizujemo – nije dobro - rekao je profesor na Saobraćajnom fakultetu Milan Vujanić.
Vremena za dogovor još ima – i Zakon o bezbednosti saobraćaja i Novi zakon o prevozu putnika stupaju na snagu početkom 2017.
(Telegraf.rs)