ŽELITE DA ODETE U INOSTRANSTVO I OBOGATITE SE? Ovo je pogrešna strategija, evo kako možete uspeti i U SRBIJI! (FOTO)
Iz godine u godinu broj stalno zaposlenih u Srbiji opada. Zbog toga je u poslednje vreme trend, ne samo u našoj zemlji nego i u celoj Evropi, a i svetu, da ljudi sami započinju svoj biznis
Danas, kada je potreba za ljudskom radnom snagom u svetu i u Srbiji sve manja, jer mnoge proizvodne procese rade mašine, ljudi, a naročito mladi sve se više suočavaju sa poteškoćama u pronalaženju posla. Naročito je poražavajuće to da svršeni studenti retko kada mogu pravo iz fakultetske učionice "uleteti" u posao za koji su se školovali.
SVI STE JE NAPRAVILI: Ovo je NAJVEĆA GREŠKA u traženju posla!
Nažalost, fakulteti širom sveta i pored toga što postoji suficit određenih profesija, i dalje nastavljaju da primaju studente i školuju ih za poslove za koje se unapred zna da mesta za njih nema, makar u prvih nekoliko godina po završenim studijama.
Iz godine u godinu broj stalno zaposlenih u Srbiji opada. Zbog toga je u poslednje vreme trend, ne samo u našoj zemlji nego i u celoj Evropi a i svetu, da ljudi sami započinju svoj biznis, i da zaposlenost sa velikih preduzeća polako ide ka malim firmama.
O tome kakav plan treba ljudi da imaju ako odluče da pokrenu sopstveni biznis, da li je dobro ulagati novac i otvarati sopstvenu firmu, popričali smo sa Ivanom Stojanovićem, direktorom marketinga za poslovne korisnike u Telenoru.
Recite nam nešto o kretanjima tržšta, odnosno kako vi vidite u kom pravcu se razvija ekonomija?
- Postoji više trendova koji oblikuju privredu države. Prvo, to je smanjivanje zavisnosti zapošljavanja od državnih organa i velikih preduzeća, čime nosioci ekonomije postaju mala i srednja preduzeća. Drugo, tu je značaj i uticaj globalne konkurencije, i, treće, pojeftinjenje kanala, što znači da ljudi više neće morati da prave svoj kanal za svoju robu, nego će moći praktično da sa novim stvarima koje dolaze tu robu nude kroz te neke druge kanale na internetu. Sve ovo znači da se biznis fokus postepeno prebacuje sa velikih preduzeća na male firme. Kičma ekonomije u svakoj državi, pa i u Srbiji, jesu upravo ta mala i srednja preduzeća koja imaju do pedesetoro zaposlenih.
Kakvo je tržište u Srbiji, šta se traži?
- Zanimljivo je da će broj malih preduzeća, naročito kod nas, sve više rasti kako velika preduzeća budu u optimizaciji. Kako se broj zaposlenih u javnom sektoru bude smanjivao, ti ljudi će morati da se rasporede negde i da rade. Da li će otići u druge firme ili će pokrenuti sopstveni biznis ne znamo, ali im svakako savetujemo da preuzmu stvar u svoje ruke. Kada govorim o sektoru malih i srednjih preduzeća, trećina njih su okrenuta ka malim trgovinama, što je problem, svi su u istoj branši i onda su jedni drugima konkurencija. Konkretno, kada otvorite prodavnicu, velike su šanse da će je otvoriti još neko pored vas. Najčešće se odmah kreće u rat cenama, u kome svi gube. Ljudi koji se odlučuju da posluju u domenu usluga ili novih vrsta roba su upravo oni koji beleže rast. Zato se ne treba plašiti pokrenja nečeg drugačijeg, što niko u našem okruženju i našoj zemlji još nije počeo da radi.
Internet i proces globalizacije menjaju pravila igre i konkurenciju. Danas, ukoliko neko želi da opstane na tržištu, mora da se uhvati u koštac i sa nekom firmom koja je hiljadama kilometara udaljena. Ovaj trend je naročito vidljiv na tržištu roba. U domenu usluga, konkurencija je malo drugačija. Ne može, na primer, nekoj domaćoj firmi koja obavlja čišćenje vaše zgrade da konkuriše neka firma iz Kine.
Jedna od najbogatijih pokrajina u celoj Evropi je, recimo, Tirol u Austriji, koja se razvila upravo zbog otvaranja malih i srednjih preduzeća. Da li može Srbija da uradi nešto slično?
- Apsolutno verujem da može. Imamo dosta slučajeva gde su ljudi započinjali svoje biznise u oblastima koje nisu previše popularne u našoj zemlji. Lep primer su trenutno popularni mladi preduzetnici koji prave drvene naočare. U nedostatku ponude modela naočara koji njima odgovaraju, tri momka iz Zrenjanina su odlučila da uzmu stvari u svoje ruke. Čuli su da postoje i drvene naočare, ta ideja im se dopala i odlučili su da probaju da ih sami naprave. Uložili veliki trud i rad, kako bi napravili proizvod kojim su bili potpuno zadovoljni. Danas se njihove drvene naočare prodaju u svim delovima sveta, ali oni ih i dalje usavršavaju i inoviraju.
Koja je ideja iza portala mojafirma.rs, šta on zapravo predstavlja i čemu služi?
- Ukratko, ideja iza portala je veoma jednostavna - da poslovna zajednica ima sve informacije u vezi sa pokretanjem i vođenjem malog i srednjeg preduzeća u Srbiji na jednom mestu. Uvideli samo da ne postoji jedno centralno mesto, makar ne u Srbiji, na kojem ljudi mogu da se informišu o tome na koji način mogu da osnuju svoje preduzeće i kako da ga pokrenu. Prva stvar je informisati se o tome kako početi i koliko to košta. Pokušali smo da pronađemo odgovore na internetu, ali nismo uspeli, ili smo uglavnom dobijali neke nekompletne ili neažurne informacije. Onda smo došli na ideju da spojimo lepo i korisno - da napravimo nešto što može da zainteresuje ljude i bude im od koristi. Veoma važan aspekt portala jeste što na njemu domaći uspešni preduzetnici redovno daju savete za uspešno vođenje firme i otkrivaju detalje koji su njima pomogli u razvoju biznisa, a naročito u najtežim fazama - na samim počecima.
Takođe, stručni tim portala je obezbedio i lako dostupne vodiče, u kojima su korak po korak objašnjene najvažnije operacije koje je neophodno preduzeti za svakodnevno funkcionisanje jedne firme. Isto tako, posetiocima portala je omogućeno da preuzmu najvažnije formulare, šablone ugovora, kalkulatore troškova, kao i mnoge druge korisne dokumente koji mogu pomoći da se administrativni poslovi završe brže i jednostavnije. Moja Firma portal je za Telenor, vrsta pionirskog poduhvata. Želimo da pomognemo stvaranju okruženja u kom će se preduzetnici i porodična preduzeća imati pravovremeno ključne savete iz oblasti marketinga, ljudskih resursa, pravnih poslova, prodaje i finansija. Želimo da preduzetnički put od rađanja ideje do same realizacije bude znatno lakši kako bi uspešno doprineli stvaranju novih vrednosti za društvo.
Ja, recimo, želim da osnujem firmu, a na sajtu mojafirma.rs mogu da se informišem o tome kako da je otvorim, kako da je registrujem, kako mogu da izvozim svoj proizvod?
- Da, upravo ovde, na jednom mestu možete pronaći sve što vam je potrebno kada započinjete mali ili srednji biznis - kako da pokrenete posao u Srbiji i kako da ga vodite. Sve je to centralizovano na jednom mestu, jasno i pregledno objašnjeno. Ukoliko ne nađete odgovor, možete postaviti pitanje na sajtu i neko iz našeg stručnog tima daće vam odgovor. Orijentisani smo na to da ljudima pomognemo da im firma radi u okviru lokalnog okruženja.
Bez obzira na to što je sajt prvenstveno platforma za tehničku biznis podršku, istovremeno sadrži i odlične primere globalne i lokalne prakse. Nikad se ne zna kada, kako i kome, čitajući ovaj portal, nova ideja može da padne na um.
Da li postoji, da tako kažemo, neka vrsta obuke na sajtu mojafirma.rs gde se ljudi mogu obučiti kakav marketing treba da vode kako bi svoju firmu i proizvod plasirali na pravi način?
- Ima, postoje tekstovi na našem sajtu koji su usko povezani sa tim. Naime, pružamo podršku sa različitih tehničko-pravnih aspekata, preko pravnih, poreskih i knjigovodstvenih uputstava i pravila kojih se treba pridržavati, pa sve do tema koje se tiču i marketinškog pristupa. Jedna od sekcija sajta je i Baza znanja, po mom mišljenju, srce samog portala. Baza znanja je skup članaka, praktičnih saveta i edukativnih tekstova, razvrstanih u sedam kategorija. Koje su olakšice i podsticaji prilikom zapošljavanja novih radnika, kako odabrati pravog knjigovođu i zašto je to važno, kako napisati dobar oglas za posao, u čemu je razlika između marketinga i advertajzinga, i još mnoštvo sličnih tema možete naći upravo ovde. Sve je razvrstano po kategorijama, jasno i pregledno, te se jako lako i bez mnogo muke možete snaći na sajtu, bez obzira da li posećujete portal preko računara ili nekog mobilnog uređaja.
Da li su ljudi voljni da ulažu u sopstveni biznis, usuđuju li se na to u današnje vreme, naročito kada je Srbija u pitanju?
- Ono što smo primetili jeste da ljudi žele da ulažu i to vidimo kroz broj otvorenih firmi. Mi našim portalom ne govorimo ljudima koji biznis da pokrenu. To je nešto što moraju sami da uvide - šta je to što njima može da donese profit. Ono što im pružamo putem platforme mojafirma.rs jeste dovoljno informacija da mogu da uđu u taj proces, pružamo im mogućnost da se fokusiraju na razvoj biznisa. Mi smo tu da pružimo podršku u smislu baze neophodnih informacija, dostupnih formulara i dokumenata, mogućnost direktne komunikacije sa stručnjacima.
Šta je vaš savet, da li je najbolje da ljudi rade za sebe, ili za druge?
- Za sebe naravno, a ne da čekaju da im nešto padne sa neba, i to je neka naša poruka, da krenu sami da razmišljaju i delaju. Svake godine veliki broj mladih ljudi završi studije, dobiju diplome, a nemaju gde da se zaposle, rešenje jeste pokretanje malog i srednjeg biznisa.
U komentarima ispod teksta podelite sa nama kakva su vaša iskustva u vođenju privatnog posla.
(Saša Kostić)