NAJSKUPLJI AMERIČKI VOJNI AVION DOŽIVEO KRAH: Piloti u neverici, F-35 totalni fijasko! (FOTO)

Kada je započeo razvoj F-35, Lokid Martin je tvrdio kako će avion biti četiri puta efikasniji u vazdušnoj borbi, osam puta efikasniji u napadima na zemlji. Sada su se ta predviđanja pokazala potpuno netačnima u praksi

Najmoderniji borbeni avion, američki lovac-bombarder F-35 doživeo je fijasko na nedavnim manevrima, na kojima se sukobio sa avionom kojeg je trebalo da zameni F-16.

F-35 zamišljen je kao svevremenski višenamenski borbeni avion, namenjen za napade na kopnu, vazdušnu obranu i nadgledanje.

Američki borbeni avioni prizemljili let Er Fransa!

Planira se proizvodnja tri varijante aviona F-35 A koji je namenjen vojnom vazduhoplovstvu, F-35B namenjen marincima, koji bi mogao sletati vertikalno, te F-35C namenjen mornarici, prilagođen za uzletanje s nosača aviona.

KINESKI HAKERI UKRALI BORBENI AVION: Ameri besni jer su dizajn smišljali 25 godina!

Do sada se ceo program proizvodnje sukobio s mnogim problemima i devet godina nakon prvog leta avioni F-35 još uvek nisu spremni za vojne operacije. Cena jednog aviona skočila je s 51 na 134 miliona dolara, a do kraja 2014 godine proizvedeno ih je samo 115.

Do sada je u proizvodnju i razvoj utrošeno oko 400 milijardi dolara, a ukupna cena održavanja i korišćenja procenjuje se na više milijardu dolara.

Kada je započeo razvoj F-35, Lokid Martin je tvrdio kako će avion biti četiri puta efikasniji u vazdušnoj borbi, osam puta efikasniji u napadima na zemlji.

Sada su se ta predviđanja pokazala potpuno netačnima u praksi.

Neimenovani pilot američkog ratnog vazduhoplovstva testirao je F-35 protiv novije verzije starog F-16, aviona koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog veka, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijumima.

- F-35 imao je slabost po pitanju energije, napisao je pilot u izveštaju na pet stranica koji je procurio u medije.

- Izvodili smo tradicionalne osnovne lovačke manevre u ofanzivnim, defanzivnim i neutralnim postavkama, na visinama od 10.000 do 30.000 stopa, objasnio je pilot.

- Nedovoljna brzina podizanja - energetski deficit spram suparničkog aviona bi samo rastao s vremenom. Letačke karakteristike nisu bile ni intuitivne ni povoljne, napisao je pilot.

Pilot modernijeg aviona pokušao je  da pogodi stariji svojim topom, međutim, manji F-16 prelako se izmicao.

- Umesto da ga uhvatim nespremnog naglim podizanjem prema gore, nos se presporo dizao, i mogao je lako tempirati svoje izmicanje pre nego što bih naciljao prema njemu, stoji u izveštaju.

- Ako letite u F-35, nema smisla upustiti se u borbu okretanja s drugim lovcem. Pilot je otkrio da, zbog prevelike kacige, ne može da pomera glavu unutar skučenog kokpita.

- Kaciga je bila prevelika da bih mogao videti iza aviona, napisao je. F-16 je uspeo da se nekoliko puta približi s leđa.

F-35 jedini je avion koji će SAD proizvoditi u narednih 20 godina, i prodavati svim svojim saveznicima, a već sad postoje ozbiljne brige da se u vazdušnoj borbi ne može nositi s novom generacijom ruskih i kineskih lovaca.

U simuliranim ratnim igrama američkih vojnih stručnjaka, održanim 2008. godine, američki avioni F-35 i F-22 nisu pružili gotovo nikakav otpor kineskom vazduhoplovstvu u fiktivnoj vojnoj akciji aneksije Tajvana, što pruža zabrinjavajuću sliku budućnosti u kojoj ruska i kineska vojska mogu diktirati svetsku politiku.

(Telegraf.rs / Izvor: jutarnji.hr)