IGOR ILIEVSKI, DIREKTOR TIKVEŠA: Ovo je ključ uspeha dobrog vina!

Prvi čovek najstarije vinarine u Jugoistočnoj Evropi, koja postoji već 130 godina, u razgovoru za Telegraf otkriva zašto su Tikveš vina tako dobra, kako se kotiraju vina s ovih prostora u svetu, kao i šta je potrebno uraditi kako bi postala svetski tražena i poznata

Pre gotovo 130 godina u Makedoniji, tamošnji trgovac i plemić Pano Velkov osnovao je vinariju "Tikveš", najstariju vinariju u jugoistočnoj Evropi.

Ovo je ujedno i prva vinarija koja je na našim prostorima flaširala svoj proizvod i počela da koristi etiketu na bocama vina.

U novijoj istoriji, njen nagli razvitak počinje 2003, kad kompanija dolazi u vlasništvo makedonske investicione grupe M6. Novi vlasnik, oslanjajući se na bogato iskustvo zajedničkih ulaganja s vodećim svetskim kompanijama u proizvodnji pića, kao što su "Coca-Cola" i "Heineken", prenosi znanja i na "Tikveš".

Počinje stvaranje vinarije s nekoliko stotina zaposlenih i godišnjim kapacitetom od oko 20 miliona litara vina.

Generalni direktor vinarije "Tikveš" Igor Ilievski u razgovoru za Telegraf.rs otkriva koja je tajna uspeha ove kompanije, kako se kotiraju naša vina u svetu, kao i šta je potrebno uraditi kako bi vina s ovih prostora postala svetski tražena i poznata.

Šta "Tikveš" odvaja od konkurencije i kako ste postigli takav uspeh?

- Odvaja nas vrlo širok asortiman proizvoda za sve segmente potrošača, a uvereni smo i da svaki od naših brojnih proizvoda ima najbolji odnos cene i kvaliteta. Trenutno proizvodimo više od 50 vrsta vina u različitim cenovnim segmentima i formatima pakovanja - kvalitetna regionalna vina, Classic, Special Selection, Limited Edition, Alexandria Cuvée. Lansirana je i nova linija Barovo i Bela voda teroar vina. Reč je o premijum vinima proizvedenim od grožđa koje dolazi isključivo iz sopstvenih, strogo kontrolisanih vinograda. Ova vina predstavljaju krunu našeg dosadašnjeg rada i sigurno spadaju u red najkvalitetnijih u regionu.

Ko se brine o kvalitetu vaših proizvoda?

- Svaki čovek koji učestvuje u pravljenju vina, bez obzira na njegovu ulogu, od izuzetne je važnosti za vinariju. Pored tradicije, najsavremenije tehnologije i naših vinograda, zaposleni su naše najveće bogatstvo. Najbolje ocene jednog od svetski najpoznatijeg stručnjaka u ovom poslu Filipa Kambija dodatno su doprinele visokom rejtingu "Tikveša", ali mi imamo i čitav tim mladih enologa na čelu s Markom Stojakovićem koji nas čine ovako uspešnim kakvi sad jesmo.

 

Kako se pravi najbolje vino?

- Proces stvaranja vrhunskih vina ne podrazumeva samo dobro grožđe i dugu vinarsku tradiciju. Neophodni su i vrhunska tehnologija, standardi, potpuna posvećenost proizvodu i naravno, zaposleni kao najvrednija investicija svake kompanije. Naš uspeh je upravo rezultat velikih ulaganja u inovacije, naše ljude i nova vina. U okviru vinarije posedujemo i "butik" vinariju koja procesom mikrovinifikacije, odnosno poznatog sistema zrno po zrno, prerađuje manje količine vrhunskog grožđa iz odabranih vinograda za proizvodnju premium vina.

Gde se sve Tikveš izvozi?

- Izvozimo svoje proizvode na više od 20 tržišta, a izvoz čini oko 65 odsto ukupne prodaje. Pored tržišta bivše Jugoslavije, prisutni smo i u više od 10 zemalja članica EU, ali i na tržištima Kine, Rusije i SAD.

Šta je potrebno da se za vina s ovog područja više čuje? Šta treba uraditi da se naša vina nađu u najprestižnijim restoranima EU?

- Potrebne su značajne investicije u vinograde i osavremenjivanje tehnoloških procesa u proizvodnji vina. Trenutni model s malim vinarijama koje prodaju proizvode s visokim cenama i s velikim vinarijama koje prodaju proizvode po cenama koje ne mogu da pokriju cenu koštanja pristojnog vina, nije održiv i potrebne su značajne promene kod većine proizvođača. Zapadni Balkan, sem Slovenije, ima veoma nisku konzumaciju vina po glavi stanovnika i vinska kultura je na niskom nivou, tako da je potrebna i permanentna edukacija potrošača. Vinarije iz regiona su nedovoljno konkurentne na svetskom tržištima EU pre svega zbog visokih cena, nestabilnog kvaliteta i slabe promocije vinskih regiona koje poseduju.

(Telegraf.rs)