Evo šta je sve zapalilo Fejsbuk u Srbiji!
U danima kada nema vanrednih događaja i ako ne govorimo o politici, najveću pažnju društvenih mreža izazivaju skandali i afere u kojima učestvuju javne ličnosti, sportski događaji, briga o napuštenim i zlostavljanim životinjama
Sa prvim bujicama koje su krenule da gaze sve pred sobom, društvene mreže u Srbiji su stale kao vojnik u stroju umesto naslovnih i profil fotografija korisnika, osvanuo je lik devojčice u crvenom kišnom mantilu na čijim leđima je bio ispisanpoznati sms broj i apel za pomoć ugroženima od polava. Statusi koji su na "Fejsbuku" zaštićeni tako da samo prijatečlji mogu da ih vide, odmah su objavljeni pod "javno", tako da mogu svi da ih vide.
Delile su se mape sa adresama centara u kojima se prikupljala humanitarna pomoć, brojevi žiro-računa vlade u zemlji inostranstvu, iz minuta u minut su se objavljivale fotografije i adrese onih koji su ostali zarobljeni u vodenoj stihiji, ali i slike heroja koji su uspevali da dođu do njih i prenesu ih na sigurno.
Ako je i bilo onih koji su u društvene mreže gledali kao nešto što kvari rečnik današnje mladeži, nešto što je sinonim za ubijanje dokolice i površne odnose, ovakve situacije, kao i ubistvo male Tijane Jurić, dokazale su da tu ima i mnogo više nego što se vidi na prvi pogled. U ovim danima "Fejsbuk" i "Tviter" su mobilisali Srbiju, stizali do unesrećenih pre nego spasioci, navodili čamce, preusmeravali pomoć iz inostranstva.
No, nije uvek tako. U danima kada nema vanrednih događaja i ako ne govorimo o politici, nejveću pažnju društvenih mreža izazivaju skandali i afere u kojima učestvuju javne ličnosti, sportski događaji, briga o napuštenim i zlostavljanim životinjama.
- Postoji velika razlika između reagovanja internet javnosti na "Fejsbuku" i "Tviteru", kao dve vodeće mreže kod nas. To najbolje možemo videti po skorašnjem primeru izbora za najbolji tvit godine, koji se svoju glavnu promociju i glasanje zapravo imao na "Fejsbuku" , gde su dakle ljudi glasali za nešto što dolazi sa "Tvitera" - objašnjava Željko Subašić, osnivač i vlasnik LBS Team agencije, koja se između ostalog bavi analitikom društvenih mreža za onlajn pi-ar i digitalni marketing.
On je na "Fejsbuku" i "Tviteru" poznat kao Poslednji Skaut, a idejni je tvorac TVITNI.ME servisa. Subašić kaže da postoji velika razlika u zanimanju za neku vest između poklonika "Tvitera" i "Fejsbuka", a teme koje uspevaju da probude slično interesovanje su uglavnom humanitarne akcije, kojih smo na nesreću imali dosta u protekloj godini.
- "Tviter" je mnogo više okrenut političkim temama, dok se na "Fejsbuku" više pažnje poklanja deljenju sadržaja, fotografija i video-klipova. Ono što je zanimljivo jeste da tema humanosti ne pravi razliku između društvenih mreža, na nju su osetljivi svi ljudi na internetu. Treba imati u vidu da je u Srbiji populacija na "Fejsbuku" 10 puta veća od one na "Tviteru", međutim, neretko su odnosi deljenja tekstova sa raznih portala 100:1 u dobnosu Fejsbuk-Tviter - objašnjava Poslednji Skaut.
On dodaje da su rijaliti emisije podjednako zastupljene na obe mreže, sa osvrtom na korišćenje opcije " haštag", koja se na "Tviteru" daleko više koristi i sami tim okuplja više ljudi oko jedne teme. Za to je donekle zaslužna različita politika privatnosti - dok je na "Tviteru" sve javno, dakle veličina statusa je vidljiva svima, većina korisnika "Fejsbuka" drži svoje profile zaključane, tako da ono što postavljaju nije vidljivo javno, niti dostupno za komentarisanje.
Političari imaju čitave ekipe koje održavaju njihove "Fejsbuk" profile, dok su na "Tviteru" ljudi uglavnom lično, mada se često kriju pod raznim pseudonimima.
Ako se izuzme priča oko lažnih i sumnjivih doktorata koji su u toku leta zapalili društvene mreže, najveću reakciju poslednjih meseci izazvao je "Politikin" tekst o muško-ženskim odnosima.
(Telegraf. rs / Izvor: Politika)