OVO MOŽE SAMO U SRBIJI: Let do Švajcarske jeftiniji od autobuske karte Beograd-Niš?!

Avionska karta do Bazela košta 1.699 dinara, dok povratna autobuska karta do Niša staje 2.000. Iako postoje brojni razlozi zbog kojih su avionske karte izuzetno povoljne, gotovo je neverovatno da međunarodni avionski saobraćaj ispada jeftiniji od domaćeg drumskog. Zbog čega je to tako pitali smo domaće prevoznike, kao i agencije koje prodaju jeftine avionske karte

Od kako su lou kost kompanije postale prisutne na tlu i nebu Srbije, putovanje avionom do većine evrospkih gradova postalo je povoljnije nego putovanje autobusom do nekih gradova unutar naših granica.

Tako npr. avionska karta od Beograda do Bazela košta 1.699 dinara, dok povratna autobuska karta Beograd - Niš u proseku košta oko 2.000 dinara. Tako i npr. povratna autobuska karta od prestonice do Knjaževca košta oko 2.400 dinara, dok let do Malmea može da se nađe već za 2.899 dinara.

Iako postoje brojni razlozi zbog kojih su ove avionske karte izuzetno povoljne (a koje ćemo nabrojati kasnije u tekstu), gotovo je neverovatno da međunarodni avionski saobraćaj ispada jeftiniji od domaćeg drumskog. Zbog čega je to tako pitali smo domaće prevoznike, kao i agencije koje prodaju jeftine avionske karte.

Autobuske karte su skuplje, jer je pristup cenovnoj politici drugačiji, a kada pratite popunjenost kapaciteta, avioni imaju veću mogućnost da što više karata prodaju po punoj ceni, na taj način dovoljno zarade, te neke karte mogu ponuditi i izuzetno jeftino, objasnili su nam iz uprave jednog domaćeg prevoznika.

Što se tiče putovanja u inostranstvo, i tu je pravilo slično - ako znate kada biste da putujete, znatno jeftinije proćićte ako umesto autobusa izaberete avion. Kada znate koliko se putuje jednim, a koliko drugim prevozom, nema potrebe razmatrati kako je komfornije. Ove činjenice, drumski prevoznici ne poriču, a iz Saobraćajnog prediuzeća "Lasta"objašnjavaju ih na sledeći način na primeru relacije Beograd - Malme:

- Na međunarodnoj liniji koju SP Lasta održava ka Švedskoj troškovi po obrtu iznose preko 5000 eur. Sa cenom koju mi trenutno držimo od 160 eur za povratnu kartu do mesec dana, potrebno je da po polasku imamo 36 putnika da bismo pokrili troškove linije. I bili na nuli. Ovu liniju održavaju vozila sa kapacitetom od 68 mesta.

Avio karte lou kost kompanija imaju minimalne cene samo u formi first minute ili last minute ponude tj. samo za određeni broj mesta, kako bi popunili kapacitete koji su preostali (last minute) ili izašli u susret korisnicima koji na vreme po par meseci ranije rezervišu svoje mesto i kupe kartu (first minute). Takođe, treba imati u vidu da oni  raspolažu sa znatno većim kapacitetom prevoznih sredstava - kažu iz "Laste".

Pravilo je jasno - što ranije kupite avionsku kartu, manje ćete je platiti. Lou kost kompanije idu na to da uvek ima puno onih koji če avionsku kartu kupiti u zadnji čas, platiti je vrtoglavo mnogo i na taj način opravdati one niže cene.

Kada su lou kost komapnije u pitanju, kako bi smanjile troškove, one svoje putnike lišavaju svakog luksuza. U avionu nema besplatne hrane ni pića, ne postoji biznis klasa, nema audio i video tehnike, a karte se kupuju isključivo putem interneta.

PRISTUPAČNO NEBO: Da li su lou kost letovi zaista jeftiniji?

Sledeći način na koji ove kompanije štede novac jeste korišćenje alternativnih aerodroma, na kojima je znatno niža taksa. Tako najveći broj letova lou kost kompanija u Londonu sleće na aerodrom “Luton”. Ako se dobro ne raspitate, nećete znati da je taj aerodrom udaljen punih sat vremena voženje kolima od centra Londona. Takođe, putovanje u "pristojno doba" skoro možete i da zaboravite. Većina letova lou cost kompanija pada u gluvo doba, kada gradski prevoz ne ide, pa vam ne preostaje ništa drugo nego da platite taksi do konačnog odredišta. To je na cenu karte u proseku još 30-40 evra.

Sve ovo znači, da zapravo cena avionske karte nije i konačan trošak koji imate za određeno putovanje, ali je i dalje vrlo neobično da je jeftinija od cene autobuske karte za putovanje po Srbiji.

(M. B.)