DIREKTOR JAT TEHNIKE: Svaki putnik je siguran tokom leta, to je naš zadatak!
Miroslav Musulin, v.d. direktora Jat tehnike, za Telegraf govori o novim klijentima i jakim poslovnim vezama s kompanijama koje godinama održavaju svoje avione u našoj zemlji, tržištu u ovoj sferi, kao i pripremi za privatizaciju koja očekuje ovo preduzeće
Svaki putnik mora biti siguran tokom leta i imati odgovarajući komfor u avionima, jeste definicija rezultata rada JAT tehnike. Novi menadžment ovog preduzeća doneo je i novu energiju, a rezultati su već nakon nekoliko meseci i te kako vidljivi.
Novi klijenti, s jedne strane i još čvršči poslovni odnosi s postojećim kompanijama koje održavaju svoje avione u JAT tehnici, s druge strane, neki su od osnovnih ciljeva koje je menadžment postavio po dolasku na funkciju.
Kako za Telegraf kaže Miroslav Musulin, v.d. generalnog direktora, pregovori s još jednom velikom avio-kompanijom iz Turske blizu su realizacije, a razgovara se i s potencijalnim klijentima iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Prošlo je nekoliko meseci otkako ste na funkciji v.d. direktora JAT tehnike. Šta ste zatekli kad ste došli i šta ste promenili u ovom periodu?
- Pri stupanju na mesto v.d. direktora Jat tehnike zatekao sam minus u kasi od 223 miliona dinara, naložena je detaljna analiza naših finansija, kao i samog poslovanja kompanije, pa je taj iznos bio 274 miliona. Danas je on smanjen i iznosi 30 miliona dinara. Cilj je bio adekvatno sagledavanje finansijskih resursa. Upravo je to bila polazna osnova mog tima i mene u cilju podizanja produktivnosti, a samim tim i unapređenja. Uspostavljen je bord direktora koji treba da unapredi unutrašnju strukturu, kao i da na dnevnom nivou prilagođava potrebe klijenata. Promenjen je način komunikacije sa svim sindikatima i udruženjima u okviru JAT tehnike, gde se nasleđeno ponašanje svodilo na rešavanje problema tek kad nastanu. Sećate se da je javno mnjenje prepoznavalo JAT tehniku samo kroz nepopularne mere tj. štrajkove. Sad se potencijalni problemi zahvaljujući češćim kontaktima i sastancima sa sindikatima unapred uoče i rešavaju. U praksi je sve stvar dobre organizacije koja već sad daje pozitivne efekte.
Jedan od prvih uspeha bio je ugovor koji ste sklopili s "Pegazusom", kao i početak pregovora s nekim kompanijama iz UAE. Dokle se stiglo s tim pregovorima i šta možemo očekivati u narednom periodu po pitanju saradnje sa stranim kompanijama?
- Pomenuti ugovori su bili samo prvi rezultati angažovanja i plana da se proširi lista kompanija koji svoje avione rade u JAT tehnici, ali smo se posebno potrudili da se i s postojećim kompanijama koje održavaju svoje avione u hangarima JAT tehnike naprave još čvršći poslovni odnosi koji ce doneti dodatne benefite u predstojećem perodu. Rezultat mog rada je upravo veći broj aviona koji treba da uđe na radove u JAT ehniku. Broj novih aviona predviđenih za radove u našoj kompaniji se već sad meri desetinama. Naravno, neću izdvajati nijednog kastomera, posebno jer su oni svi važni za JAT tehniku. Istakao bih da naš Nacionalni prevoznik Air Serbia zauzima posebno mesto na listi odrzavanja aviona i JAT tehnika se ponosi time. Bez jakog i stabilnog nacionalnog prevoznika nema ni jakog i stabilnog MRO centra. Što se tiče ugovora s "Pegazusom" i početka pregovora sa nekim kompanijama iz UAE, oni su na pravom putu ka realizaciji. Ruski "Transaero" je potvrdio dolazak 20 svojih letelica, a "Nord Star" 3 letelice početkom 2015. godine, koji će biti ulaznica za ostatak njihove flote. JAT tehnika se uveliko sprema za to.
S obzirom na to da je vaš zadatak bezbednost, da li možete bliže da nam objasnite zadatke za koje je JAT tehnika zadužena?
- Definicija rezultata našeg rada i poslovanja, ako bi se sveo na jednu rečenicu, jeste da svaki avion na kome smo mi radili treba da bude u stanju da svaki putnik i član posade bude siguran tokom leta, kao i da ima odgovarajući pripadajući komfor u avionima. Tema je naravno mnogo šira i kompleksnija od definisanja u jednoj rečenici, ali svi znaju za decenijsku tradiciju koju JAT tehnika ima u ovoj oblasti, kao i za visoko obučen kadar u svim segmentima, što sve zajedno direktno utiče na bezbednost koja je imperativ u našem poslu.
Na koji način se trudite da unapredite kvalitet vaših usluga? Da li je i kako moguće raditi na unapređenju kvaliteta bez velikih troškova?
- Na samom početku sam pomenuo veliki potencijal JAT tehnike koji do sada nije bio iskorišćen na adekvatan način. Upravo je to ona osnova gde ću sa svojim timom poboljšati poslovanje, uz minimalne troškove. Svi smo svesni činjenice da se sva ulaganja u avio-biznis mere stotinama hiljada, pa i milionima evra, ali je isto tako poznato da je najveća vrednost koju JAT tehnika poseduje znanje, iskustvo i licence ljudi zaposlenih. Akcenat je upravo stavljen na pomenute činjenice, tj. da se nađe balans između ulaganja i vrednosti koje posedujemo i upravo ovaj plan daje svoje prve rezultate u dovođenju novih avio kompanija u JAT tehniku. Ponosan sam na činjenicu da su pojedine kompanije koje su ranije saradnju s JAT tehnikom stavile na led upravo prepoznale promenu u rukovođenju kompanijom i planiraju da nam ponovo poklone svoje poverenje kad je bezbednost njihovih vazduhoplova u pitanju.
Pre tri godine JAT tehnika je bila preduzeće koje je zapošljavalo 1.000 ljudi i imalo godišnji obrt od 30 miliona evra. To vas je činilo jednim od uspešnih javnih preduzeća. Kakvo je danas stanje?
- Mala ispravka, JAT tehnika je d.o.o, gde je država vlasnik kapitala. Pored svih nepopularnih situacija u privredi u prošlosti i ekonomiji mi predstavljamo jedan uređen sistem koji se teško remeti. Naravno, cilj svake kompanije je stalan korak s vremenom i prilagođavanje tržistu i iskorišćavanje prilika. Stalni napredak i stalno unapređenje odnosa prema radu zahteva ulaganja, svima je cilj da ono iz godine u godinu napreduje. Stoga ćemo sačekati završni račun i izveštaje, činjenice u brojkama govore za sebe. Razume se, najvažnije je da budu zadovoljni klijenti, vlasnik kapitala i zaposleni, bolje satisfakcije za mene kao rukovodioca sistema nema.
Kako se JAT tehnika priprema za privatizaciju i da li se naslućuju potencijalni kupci?
- Ne treba posebno naglašavati da za JAT tehniku ima zainteresovanih subjekata koji se nalaze na samom vrhu lestvice kad govorimo o održavanju aviona i da su u obilascima JAT tehnike i razgovoru s novim menadžmentom izrazili zadovoljstvo onim što su videli. Sjajan je preduslov za jednu kompaniju poput naše da je poželjan partner respektabilnim kompanijama u ovoj oblasti. Sve ovo treba da rezultira da se od JAT tehnike stvori jedna visoko profitabilna kompanija u oblasti kojoj pripadamo. Naravno, još treba sve to doterivati i dorađivati da bi se postigao krajnji cilj koji je nov menadžment postavio ispred sebe, a to je MRO s punim svetskim respektom.
Kakav je sad odnos između JAT tehnike i kompanije Air Serbia, s obzirom na to da se moglo čuti da između ove dve kompanije postoji izvestan "šum u komunikaciji"?
- Po dolasku na čelo kompanije za mene je bila poražavajuća činjenica da postoje problemi na relaciji između ove dve kompanije koje su jedan od faktora daljeg razvoja vazduhoplovstva u Srbiji. Nije umesno da ulazim u razloge i da isleđujem, ali na kraju se sve svodi na lični kontakt, domaćinsko poslovanje, kao i na želju da jednu privrednu granu, u ovom slučaju vazduhoplovstvo, svrstamo tamo gde mu je zapravo i mesto – u sam vrh tehnološkog razvoja naše zemlje. Po odluci borda direktora koji je po mom dolasku prvi put uspostavljen u JAT tehnici, nas odnos ne sme biti ništa manje od “domaćinskog odnosa” i prema našem Nacionalnom prevozniku gajimo poseban vid saradnje u najpozitivnijem smislu te reči. Za nas je nacionalni avio-prevoznik na prvom mestu kad su prioriteti u pitanju. Ova nova politika JAT tehnike je veoma brzo prepoznata i od čelnih ljudi Air Serbia, tako da sad imamo mnogo bolju saradnju koja je dalja okosnica u postizanju i utvrđivanju novih poslovnih aranžmana između nas.
(Milica Batinić)