Evo šta će sve pokazati analiza crnih kutija malezijskog aviona (FOTO)

Ispitivanjem podataka iz crnih kutija utvrdiće se da li je avion oboren raketom zemlja-vazduh ili vazduh-vazduh, da li su putnici patili, a podaci iz njih bi mogli da pomognu i u preciziranju odgovornosti Ukrajine, Rusije i proruskih snaga

Crne kutije aviona "Malezija erlajnsa" srušenog na istoku Ukrajine, koje će biti analizirane u Velikoj Britaniji, omogućiće da se utvrdi koji tip rakete je pogodio letelicu, da li su putnici patili, a mogle bi da pomognu i u preciziranju odgovornosti Ukrajine, Rusije i proruskih snaga.

Analiza crnih kutija pokazaće šta se dešavalo u momentima koji su prethodili padu aviona, a koji su ključni da bi se ustanovilo šta se tačno dogodilo, kaže bivši pilot putničkih aviona Žerar Feldzer, koji je i konsultant za aeronautiku i saobraćaj, prenosi francuski list "Figaro".

- Ispitivanjem podataka iz crnih kutija utvrdiće se da li je avion oboren raketom zemlja-vazduh ili vazduh-vazduh - objasnio je, dodavši da raketa ispaljena sa zemlje eksplodira uvek u blizini svoje mete, dok je raketa ispaljena iz vazduha navođena infracrvenim zracima kako bi pogodila motor mete.

To je važna informacija jer bi, u slučaju da se dokaže da je letelica pogođena raketom ispaljenom sa zemlje, to značilo da nije tačna optužba koju iznosi Rusija da je ukrajinski "suhoj-25" koji je primećen u blizini malezijskog aviona možda umešan u napad, istakao je francuski stručnjak.

Iz crnih kutija bi, prema njegovim rečima, takođe trebalo da saznamo da li je avion eksplodirao odmah u letu, ili je pogođen u neki vitalni deo, ali se nije odmah raspao.

Prema prvoj pretpostavci, svi putnici su poginuli na licu mesta, u trenutku eksplozivne dekompresije, ali postoji mogućnost i da su duže patili ako se avion kasnije raspao, navodi Feldzer.

- Zahvaljujući snimku razgovora u pilotskoj kabini, mogli bismo da saznamo i da li su piloti videli da im se nešto približava, mada je to manje verovatno imajući u vidu da rakete generalno stižu ili otpozadi ili ispod svoje mete - kaže on.

Na pitanje da li će, na osnovu podataka iz crnih kutija, moći da se precizira pojedinačna odgovornost Ukrajine, Rusije i proruskih snaga, ovaj stručnjak odgovara da bi snimak razgovora sa vazduhoplovnom kontrolom mogao da pomogne u tom smislu.

- U trenutku udara, piloti su morali da budu u kontaktu sa Rusijom, u čiji vazdušni prostor je trebalo da ubrzo uđu. Moći ćemo da utvrdimo da li su svi bili iznenađeni, ili su bili upozoreni na nešto - smatra on.

Ovaj ekspert, međutim, ističe da "ono što nećemo znati jeste - ko je ispalio raketu". Prema njegovim rečima, iako postoje sumnje da su proruski aktivisti odgovorni, Ukrajina u toj drami jasno ima svoj deo odgovornosti.

- Pošto očito ne vlada svojim vazdušnim prostorom, trebalo je da ga zatvori - zaključio je francuski ekspert.

Malezijski avion srušen pošto je, po svoj prilici, oboren na istoku Ukrajine prošlog četvrtka, a tom prilikom je poginulo svih 298 putnika i članova posade.

Crne kutije iz tog aviona stigle su danas u Veliku Britaniju pod kontrolom Međunarodne civilne vazdušne organizacije (ICAO), a njihov sadržaj analiziraće britanski vazduhoplovni stručnjaci.

(Telegraf.rs / Tanjug)