KOME SMETA MALEZIJA ERLAJNS? Samo nahrabriji danas lete avionima najbaksuznijeg prevoznika na svetu (FOTO)
Nesrećna azijska kompanija mučila se s gubicima i pre 2014, ali sad je stvarno na kolenima. Vrednost im je opala za skoro 40 odsto, prodaja karata i više od toga, a brend i reputacija su verovatno trajno uništeni. Kako će izaći iz mat pozicije, da li će sledeće godine uopšte i postojati?
Problemi su počeli i pre nestanka leta 370 sa svih 227 putnika i 12 članova posade. U poslednjih pet godina, vrednost akcija "Malezija erlajnsa" pala je za 80 odsto, što je u direktnoj suprotnosti sa skokom malezijske berze, koja je u istom periodu za 80 odsto ojačala. Nakon što im je još jedan putnički avion oboren iznad Ukrajine, u nesreći u kojoj je stradalo 298 ljudi, jednom od većih svetskih avio-prevoznika preti potpuni kolaps.
Danas se samo najhrabriji usuđuju da uđu u letelice najbaksuznije kompanije na našoj planeti. Čak su i oni sami toga svesni, zbog čega su ponudili svim putnicima koji su već kupili karte za letove zakazane za ovu godinu mogućnost da ih otkažu i da dobiju povraćaj novca (mada se ovo može shvatiti i kao pasivna agresija).
Kompanija je potvrdila da im je prodaja karata opala dramatično od marta, ali nije iznela više detalja. Poznato je da je u Kini, odakle je dolazilo najviše putnika nestalog i još uvek nepronađenog aviona, prodaja opala i za 60 odsto.
Takođe, poznato je i da bez ove dve nesreće "Malezija erlajns" nije mogla da se takmiči sa loukoust prevoznicima u svom regionu, a nije mogla ni da podigne cene karata i krene u nadmetanje sa prestižnim kompanijama poput "Singapur erlajnsa" i hongkonškog "Kataj Pacifika". Negde između njih, ni tamo ni vamo, već treću godinu zaredom beležila je gubitke od po nekoliko stotina miliona dolara, koji su sada narasli na 1,4 milijarde.
Martovski "aperkat" je uključio zvono za uzbunu, a ukrajinska katastrofa će zato verovatno biti nokaut. Analitičari su uvereni da će ili putnici biti potpuno obeshrabreni da koriste njihove usluge, ili će kompanija morati dodatno da snizi cene. Gube kako god da okrenete.
U junu, dakle pre rušenja letelice u Grabovu, izvršni direktor Ahmad Džahari Jahja napomenuo je deoničarima da je nestanak leta 370 "dodao potpuno novu i neočekivanu dimenziju, naštetio njihovom brendu i reputaciji i ubrzao potrebu za radikalnim promenama". Sada je ovo još drastičnija istina; svaki njihov potez je trenutno pod lupom javnosti i svaki je kritikovan.
Neki od mogućih izlaza su ukidanje međunarodnih linija i smanjenje obima posla, te fokusiranje na profitable rute.
- Nikada neće povratiti veličinu koju su imali. Što pre to shvate bolje za njih - kaže za "Tajm" Mohšin Aziz, avijacijski analitičar iz Kuala Lumpura, i dodaje da se plaši da neće moći da prežive ni narednu godinu, osim ako odmah ne pokrenu reforme ili čak ne odu u stečaj te se tako bolje pripreme za nastavak poslovanja u realnijem obimu.
Od martovske nesreće, vrednost kompanije je opala za 20 odsto. 18. jula vrednost akcija je pala za dodatnih 16 odsto.
Sada sve zavisi od malezijske vlade, koja je većinski vlasnik i koja je u izgradnju ove kompanije uložila mnogo truda, energije, novca i emocija, u želji da postane igrač svetskog kalibra koji će se takmičiti ne samo sa najvećim regionalnim prevoznicima, već i sa svetskim. Postoje naznake da su raspoloženi da firmu u potpunosti prodaju, mada naglašavaju da su i druge opcije na stolu.
Ako ste pobornik teorija zavere, ako mislite da iza ovoga stoji neko kome je to smetalo, svakako je da nećete poverovati da ovakve dve katastrofe jedna za drugom mogu biti slučajnost.
Mi nismo među njima. Ali činjenica je da se ovi događaji graniče sa neverovatnim.
(S. P.)