Blizu 1.000 žrtava u sedam napada na putničke avione! (FOTO)
U istoriji civilne avijacije nekoliko puta su se putnički avioni našli na nišanu, često slučajno. Prvi slučaj obaranja jednog putničkog aviona zabeležen je 1955. godine kada je avion kompanije "El Al" na liniji Beč-Tel Aviv preko Istanbula pogođen u bugarskom vazdušnom prostoru
Malezijski avion sa 298 putnika i članova posade koji se srušio juče na teritoriji Ukrajine u blizini granice sa Rusijom, ukoliko budu potvrđeni navodi da je oboren - biće najnoviji i najtragičniji u nizu slučajeva obaranja putničkih aviona koji su dosad zabeleženi u svetu.
U istoriji civilne avijacije nekoliko puta su se putnički avioni našli na nišanu, često slučajno, a poslednji takav incident se dogodio 2001. godine, prenosi "Raša tudej".
Pre 13 godina, svih 78 putnika i članova posade poginulo je kada su ukrajinske snage slučajno, tokom vojne vežbe, raketom S-200 pogodile ruski putnički avion koji je leteo na relaciji Tel Aviv-Novosibirsk, nakon čega se letelica u plamenu srušila u Crno more. Ukrajina je tek posle osam dana preuzela odgovornost za ovaj incident, navodi ruski kanal.
Prvi slučaj obaranja jednog putničkog aviona zabeležen je 1955. godine, kada su sedam članova posade i 51 putnik poginuli nakon što je avion kompanije "El Al" na liniji Beč-Tel Aviv preko Istanbula pogođen u bugarskom vazdušnom prostoru.
- Avion se raspao u vazduhu usled eksplozije izazvane hicima koji su pogodili desno krilo, a verovatno i levo, zajedno sa jednim ili više projektila većeg kalibra u zadnjem delu trupa - navedeno je tada u saopštenju o verovatnim uzrocima pada letelice.
Osamnaest godina kasnije, 1973, "boing 727" je, dok je leteo iz Tripolija za Kairo preko Bengazija, oboren u izraelskom vazdušnom prostoru. Tada je preživelo samo pet od ukupno 113 osoba koliko se nalazilo u letelici libijske aviokompanije.
Među prvim tragičnim slučajevima obaranja putničkih aviona bila je i letelica korejske aviokompanije koja je 20. aprila 1978. skrenula s planiranog kursa na relaciji Pariz-Seul i zalutala u Sovjetski Savez, nakon čega je na nju otvorio vatru presretački avion, pri čemu su poginula dva od 97 putnika, prenosi AP. Posada "Korean erlajnsa" je bila prinuđena da sleti, usred noći, na površinu jednog zaleđenog jezera.
Avion iste aviokompanije je 1. septembra 1983. godine oborila najmanje jedna sovjetska raketa vazduh-vazduh pošto je, takođe, greškom ušao u vazdušni prostor SSSR-a, a tada je poginulo svih 240 putnika i 29 članova posade.
RT podseća da je Sovjetski Savez u početku poricao da išta zna o ovom incidentu, a da je pilot kasnije priznao da je znao da je reč o civilnom avionu, ali je mislio da je možda korišćen u vojne svrhe. Operacije potrage i spasavanja nisu tada bile koordinisane na međunarodnom nivou zbog tenzija vezanih za hladni rat.
Jedan od slučajeva obaranja putničkih aviona zabeležen je i 3. jula 1988, kada je avion iranske aviokompanije, koji je leteo iz Teherana ka Dubaiju, oborila raketa zemlja-vazduh ispaljena sa američkog vojnog broda Ju-Es-Es Vinsens, u trenutku kada je iransko-irački rat bio blizu kraja.
Ni tom prilikom niko nije preživeo od ukupno 290 ljudi koliko ih je bilo u avionu, od kojih 274 putnika - među kojima 66 dece - i 16 članova osoblja. Iranska vlada je smatrala da je to bio namerno izveden i nezakonit akt, navodi ruski kanal.
Godine 1993, tri gruzijska aviona kompanije "Transer" oborile su, u odvojenim incidentima, rakete u Suhumiju, u Abhaziji, pri čemu je poginulo ukupno 136 ljudi.
"Malezija erlajns" je juče izgubila kontakt sa svojim avionom koji je leteo na liniji Amsterdam-Kuala Lumpur, četiri meseca nakon što je misteriozno nestao njen "boing 777" na letu 370 koji je iz malezijske prestonice leteo za Kinu, sa 239 putnika i članova posade, podseća američka agencija.
Dok je 8. marta leteo iznad mora istočno od Malezije, taj avion je napravio nagli zaokret, prešao iznad malezijskog poluostrva i skrenuo južno preko Indijskog okeana, nakon čega mu se gubi svaki trag.
(Telegraf.rs / Tanjug)