Korupcije u Srbiji ima koliko i u Evropi!

Oko 42 odsto ispitanika u Srbiji smatra da je opravdano nuditi podsticaje u vidu zabavnog sadržaja u cilju dobijanja ili zadržavanja posla, dok je sve manje prisutno davanje podsticaja u vidu poklona i novca, navodi se u izveštaju

Korupcija i mito su Srbiji široko rasprostranjeni u poslovanju, smatra više od polovine rukovodilaca iz različitih oblasti biznisa, koje je anketirala revizorsko-konsultantska kompanija Ernst & Young.

Anketa, u kojoj je učestvovalo više od 2.700 ispitanika, pokazala je generalno zabrinjavajući nivo "podmazivanja" na planeti. Skoro 40 odsto menadžera smatra da su mito i korupcija uzeli maha u njihovoj zemlji, a skoro polovina veruje da sajber kriminal ne predstavlja visok rizik.

Srbija je od 59 zemalja na 16. mestu po percepciji rasprostranjenosti korupcije, s tim da su više rangirane zemlje u kojima biznismeni smatraju da korupcije ima mnogo, pišu "Večernje novosti".

Tako je više mita u Nigeriji, Keniji, Indiji, Grčkoj, Kolumbiji, ali i Češkoj, Sloveniji, Italiji i Hrvatskoj. Bolje od nas su Indonezija, Slovačka, Rusija, Vijetnam, Ukrajina, Kina, Baltičke zemlje, Japan, SAD, Nemačka...Najmanja percepcija korupcije je u Danskoj, Finskoj, Austriji i Švajcarskoj.

Udeo od 60 odsto onih koji govore o širokoj rasprostranjenosti korupcije kod nas veći je od globalnog proseka (38 odsto), ali je nešto bolji od rezultata zemalja u okruženju, Hrvatske i Slovenije. Sa druge strane, 12 odsto anketiranih odavde potvrdilo je da im je direktno tražen mito da bi "završili posao".

Olivera Andrijašević, Ernst & Young partner u Srbiji, kaže da rezultati globalnog istraživanja prate prošlogodišnji trend u Evropi, na Bliskom istoku, u Indiji i Africi. U prošloj, kao i u ovoj godini, percepcija korupcije se u mnogim zemljama pokazala kao visoka.

Kada je reč o neetičkom ponašanju, 42 odsto ispitanika u Srbiji smatra da je opravdano nuditi podsticaje u vidu zabavnog sadržaja u cilju dobijanja ili zadržavanja posla, dok je sve manje prisutno davanje podsticaja u vidu poklona i novca, navodi se u izveštaju.

"Zabavni podsticaji" su, u stvari, nestandardne usluge tipa plaćenih putovanja, kongresnog turizma, poziva na partije golfa ili tenisa...

Više od dve trećine anketiranih kod nas svesno je da u njihovim kompanijama postoje politike za sprečavanje mita, a 80 odsto tvrdi da je rukovodstvo jasno pokazalo posvećenost tim politikama.

Ali rezultati ankete su takođe pokazali da ispitanici malo veruju u sistem kažnjavanja neetičkog poslovanja. Samo 48 odsto njih smatra da postoje jasne kazne za kršenje antikorupcijskih politika, što je daleko niže u odnosu na globalni prosek od 72 odsto.

Od ukupnog broja ispitanika ovde, samo 14 odsto je potvrdilo da su zaposleni bili kažnjeni zbog ovakvog "greha".

U Srbiji formalno postoje antikorupcijske politike u većini kompanija i veliki broj rukovodilaca ističe da im je posvećen. Međutim, nedostaje adekvatna obuka i procena rizika, što može otežati identifikaciju prevara.

- Kada je identifikovan počinitelj, treba imati plan za suzbijanje ponavljanje prevara, uključujući i sistem kaznenih mera, koji je kod nas nedovoljno razvijen - kaže Andrijašević.

(Telegraf.rs)