Vladine čini za bolju ekonomsku godinu

Piše: Nenad Gujaničić, glavni broker Sinteza invest grupe

Državni zvaničnici su nas listom uveli u novu godinu sa mračnim prognozama i pesimističkim izgledima. Reklo bi se, doza opreza u planiranju nikada nije naodmet, no svakome ko je spojio barem dva godišnja doba u Srbiji jasno je da iza najava potencijalnih opasnosti nema ni trunke valjane strategije spremne da ublaži očekivane nedaće.

Nije li Uredba o ograničavanju marži na osnovne životne namirnice, doneta u osvit nove godine, najbolja potvrda ove teze. Ovaj akt će biti na snazi šest meseci, a njime je ukupna stopa marže u prometu osnovnih životnih namirnica ograničena na deset odsto. Površno gledano, Vlada je rešila da se obračuna sa zlim nakupcima i monopolistima svih vrsta, dok će građani će uživati u nižim cenama brašna, ulja, mleka, šećera...

No, glavni problem sa poimanjem ekonomije ovdašnjih političara (istina, ne samo njih), jeste nemogućnost i/ili nesposobnost da sagledaju dublje i dalekosežnije posledice povučenih poteza. Zaneseni slavodobitnim izjavama o nižoj ceni potrošačke korpe, nadležni ministri su čak ustvrdili kako će i trgovci imati korist jer će niže cene povećati promet, na radost svih.

A glavna posledica ovog populističkog predizbornog ćara biće još teži položaj trgovine u Srbiji, a naročito malih bakalnica koje, sve i da su htele, teško da su mogle uspostaviti i zloupotrebiti monopolski položaj.

A nije li upravo u skutima trenutnih nosilaca vlasti nastao ambijent u kojem je glavni predstavnik ovdašnje trgovinske mreže razvio odnos sa dobavljačima na "dođem ti"? A građani bili osuđeni na cene i uslugu koje im nudi.

Ovakvu zemlju, najpoznatiji svetski maloprodajni lanci zaobilaze u širokom luku, a novom uredbom ovaj status biće zacementiran jer ko može garantovati da još bizarniji ukazi budućim činovnicima neće padati na pamet: nulte marže, prodaja isključivo domaće robe i sl.

U trenutnim ovdašnjim okolnostima marže nikako ne mogu biti prosta stvar što u istinu jesu - obična tržišna kategorija nastala kao posledica borbe učesnika za naklonost potrošača. One su ovde, pre svega, neodoljivi izazov za političare u zahuktaloj predizbornoj kampanji.