FIKSNA TELEFONIJA: Ako pređete na drugu mrežu, gubite ADSL!
Pravilnikom o prenosivisti broja regulisano je da se dodatne usluge, poput interneta, ne mogu prenositi. To znači da će oko 700.000 Telekomovih korisnika, ukoliko požele da promene operatera, automatski ostati bez ADSL interneta
Usluga prenosa broja u fiksnoj telefoniji, odnosno zamena operatora uz zadržavanje postojećeg broja, moguća je od 1. aprila, po ceni od 165 dinara, bez PDV-a, koja se plaća operateru kod kog se prelazi.
Iako se ovaj potez činio kao mogućnost da se otvori tržišna utakmica, u kojoj bi svi operatori imali iste mogućnosti da se bore za svoje korisnike, u praksi se naišlo na izvesne probleme.
Naime, Pravilnikom o prenosivisti broja regulisano je da se dodatne usluge, poput interneta ne mogu prenositi. To u praksi znači da korisnici ADSL-a, dakle "Telekomovi" korisnici, njih oko 700.000 ukoliko žele da prenesu broj kod drugog operatora automatski ostaju bez ovog interneta.
Ova situacija, čini se, svima predstavlja problem - i malim i velikim operatorima, koji tvrde da se moglo naći i bolje rešenje.
Tako direktor Operacija u Orion telekomu, koji nije potpisao Protokol o implementaciji Pravilnika o prenosivosti broja, Ivana Bojović kaže da je njihova kompanija predlagala da "ne dođe do prenošenja, već do podele usluga", te bi neko od korisnika mogao da kaže - "ja želim da imam ADSL internet kod Telekoma, ali fiksnu telefoniju želim kod nekog drugog".
- Stekao se utisak da naš predlog ne vide svi kao rešenje. Telekom je ponudio lokalnu petlju, ali su napitanje "Koliko ljudi koristi lokalne petlje?" odgovorili - "Jako malo" - kaže Bojović i objašnjava da se na ovaj način manjim operatorima na neki način onemogućava da budu ravnopravni u tržišnoj trci.
Iz "Telenora" stiže sličan odgovor.
- Što se tiče korisnika koji koriste ADSL priključak, a žele da prenesu svoj fiksni broj Telenor im putem sopstvene infrastrukture može obezbediti internet uslugu, za sada u okviru ograničene teritorije - kažu iz ove kompanije.
Što se tiče ADSL-a koji će po promeni operatora automatski prestati da funkcioniše, "Telenor" upućuje na praksu koja se primenjuje u zemljama Evropske unije.
- Dobra praksa u regulaciji drugih tržišta u okruženju i Evropskoj uniji pokazuje da kada korisnik želi da prenese broj kod drugog operatora i time raskine pretplatnički ugovor, može da nastavi da koristi istu ADSL uslugu. Rešenje vidimo u regulaciji uvođenja tkz. “naked DSL” usluge od strane RATEL-a koja bi omogućila korišćenje ADSL Interneta nezavisno od korišćenja govorne usluge postojećeg operatora - kažu iz Telenora.
S druge strane, iz "Telekoma" podsećaju na odluku donetu Pravilnikom da se prenosom broja u drugu mrežu, ukidaju se svi širokopojasni servisi - internet, IPTV i dodatni telefonski brojevi realizovani preko interneta
- Korisnici koji se opredele za promenu pružaoca usluga fiksne telefonije, informacije o načinu pristupa internetu će dobiti od strane novog operatora. "Telekom Srbija" u ponudi ima pristup internetu preko ADSL/VDSL portova, pristup internetu preko optičkog kabla kao i usluge pristupa internetu preko mobilne mreže (mobilni NET paketi) - kažu iz ove kuće.
Povodom ovog problema kontaktirali smo i SBB, ali nam iz ove kompanije nisu odgovorili na pitanje kako oni planiraju da svojim budućim koriniscima nadomeste nedostatak ADSL-a.
(M. Batinić)