Od Stoletovog krpljenja do 18 dresova za 4 godine: Ekskluzivna priča o Zvezdinom marketinškom "bumu"

- Prvi put su mi dresovima i opremom svi zadovoljni, igrači, štab, menadžment i navijači - kaže Broćić o novoj eri crveno-belih dresova

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: MN Press/redstarshop.rs

Odelo ne čini čoveka, ali dosta govori o njemu - slična situacija ume da bude i sa dresovima, sa kojima Crvena zvezda nema problem otkad sarađuje sa Makronom.

Mnogi navijači Crvene zvezde dobro se sećaju brojnih prinudnih kreatorskih bravura legendarnog ekonoma Stojana Milanovića, koji je brojne dresove u prošlosti morao da krpi - mnogo puta je to govorilo o finansijskoj situaciji u klubu, bilo je čak i rasparenih kombinacija starih šortseva i novih dresova, različitog fonta na kompletu...

Stoleta su se igrači plašili nekada čak i više nego trenera - nisu smeli da poklone dres nikome, a sadašnji igrački kadar nema taj problem.

Ipak, poslednji retro dres po uzoru na Admiralov legendarni iz generacije Duleta Savića i Pižona bio je i definitivni povod za intervju sa Goranom Broćićem, direktorom marketinga Crvene zvezde.

Čak i njemu je bilo teško da se "na prvu" seti preciznog broja dresova koje je Zvezda proizvela u poslednje četiri godine, a radi se o 18 "komada"!

- Nema boljeg poteza od dolaska Makrona, bila nam je ovde jedna od gigantskih kompanija u martu, ja sam njima rekao "morate da date mnogo bolju ponudu od Makrona, da bismo uopšte pregovarali". Mi smo tada sa Makronom pregovarali o nastavku i povećanju cifre da bismo ispunili sve potrebe kluba. A potencijalna kompanija nudi maksimalno dva dresa dizajnirana specijalno za nas.

Goran Broćić, Frančesko Martineli iz Makrona i Svetozar Mijailović Foto: MN Press

To je bilo dovoljno za "ne".

- I tu nema govora o priči, pa tek o opremi za trening... A koliko je samo meni Makron napravio dresova do sada, ovo je četvrta sezona, bilo je čak i pet garnitura po sezoni. Osamnaest dresova i nijedan nije bio kiks, ni privremeni nije bio kiks. Odlično sarađujemo sa njima i potpisali smo ugovor do 2026. godine, duplirana je vrednost ugovora, dobijena je nova novčana vrednost. Već je sada "spakovana" oprema za novu sezonu i zna se koja su to tri dresa. Prvi je neki koji se dugo traži - kroz smeh će Broćić u uvodu priče za Telegraf.

Prvi utisak nije isti kao onaj kada ceo tim istrči na teren. Tako je bilo i sa retro "Admiralom".

- Vidi, ja sam ga dobio uživo. Prvo sam im dao sliku, "hoću ovakav dres". Oni su mi ga slikali kad su ga uradili, dobio sam ga uživo i to je to. Ali tek kad su ga oni obukli protiv Hofenhajma, ja sam ostao u neverici kako izgleda.

Posebna priča je odnos sa italijanskom kompanijom.

- Sa Makronom imamo familijaran odnos, oni svake godine naprave u jednom gradu sastanak svih Makron klubova. Prošle godine Briž, pre toga smo mi bili domaćini kada je Zvezda igrala protiv Liverpula. Pre toga Rim, Lacio. Vode računa o tom familijarnom odnosu sa klubovima, Najk i Adidas su posvećeni reprezentacijama i određenom broju top klubova.

Foto: Marko Jovanović

- Oni su jedna stabilna srednja kompanija, pre dve godine su postali saradnici UEFA i rade dresove za sudije za Ligu šampiona, tačni su i stabilni, sedište im je u Bolonji. Ekstremno sam zadovljan, sve brzo rešimo i godinu dana unapred se pravi kolekcija. Direktan kontakt za Zvezdu je Nemac koji radi u italijanskoj firmi - imaš Nemca koji je tačan i precizan, Italijane koji su kreativni.

Zanimljiv je momenat nedoumice iz prethodnog perioda kada se nije znalo hoće li se prišivati treća zvezdica.

- Prošle godine smo imali problem, ja sam morao da dam nalog za proizvodnju, ali u septembru nisam mogao da tražim dres sa tri zvezdice jer ne znam hoće li Zvezda osvojiti titulu. U septembru jeste Zvezda bežala na tabeli, ali bi bilo neozbiljno da sam tražio dres. Šta da radim ako Zvezda ne bude šampion? Znali smo da ćemo morati naknadno, ako budemo šampioni, da dorađujemo tu treću zvezdicu. Uspeli smo da stignemo sve da utanačimo - kaže Broćić, uz objašnjenje zašto je veliko belo polje na crveno-belom dresu.

Foto: FK Crvena zvezda

Navijači uporno kritikuju i traže da crvena boja dominira, ali to nije moguće.

- Pravougaonik na crveno-belom dresu jer zbog toga što Gazprom ima svoje standarde kako logo izgleda na određenim pozadinama. Na jednobojnom dresu tog problema nema, ali gde su prugre, to tako mora po standardima Gazproma.

Zanimljivo je i da je "opipavanje pulsa" počelo daleko ranije nego 2017. godine.

- Ja sam sa Makronom pregovarao i 2013. kada smo potpisali Pumu. Francuska televizija BN Sport me je spojila sa Robertom, direktorom marketinga Makrona. Imao sam ozbiljne preporuke od strane te kompanije, raspitivali smo se ko su i šta su.

Posle Pume je usledio Makron Foto: MN Press

-  Blažo Raosavljević i ja smo svojevremeno išli u sedište Makrona da vidimo lično kvalitet opreme. Ono što bih naglasio, a prvi put mi se dešava otkad sam u klubu - prvi put mi se ne žale ni igrači, ni stručni štab, menadžment kluba i navijači. Bukvalno, nemam nijednu zamerku. Makron je zadovoljan prodajom, ali je još više zadovoljan sportskim rezultatima kluba. Četvrta godina ugovora, 4. put zaredom igramo grupe, dva puta LE, dva puta LŠ.

Da li je fijasko sa Leđeom tabu tema?

- Mi smo raskinuli sa njima zbog nepoštovanja ugovora sa njihove strane. Leđea, kada je izabrana, sponzor je bio Najk preko Delta sporta. Ja sam tada sa vodećom garniturom Delta Sporta i Najka dogovorio duplo povećanje ugovora. Tadašnji predsednik Lukić me je podržao da potpišemo. Najk je odustao zbog nekih stvari koje nisu za medije.

Čuvena Leđea se nije proslavila Foto: MN Press

- Nisam hteo Leđeu, hteo sam Najk i izborio sam se za to, ugovor je bio, ako se dobro sećam, 400.000 novčane vrednosti i 700.000 u robi.  Sve je bilo dogovoreno i povučena je ponuda zbog nekih neslaganja. Leđea je bila sledeća po ponudi, ali je tada trebalo da se pokrije neki kredit koji je Zvezda imala u Intezi, to je nasleđeno od Piksija ili nekog drugog prethodnika. Založen je tu ugovor od Leđee da bi se to ispeglalo. Leđea je davala 400 ili 500 hiljada evra.

Kolika je prodaja trenutn0 i koji privlače najviše pažnje?

- Na godišnjem nivou, proda se između 12.000 i 13.500 dresova. Crveno-beli je uvek najprodavaniji po "difoltu" i taj se uvek naručuje najviše. Evropski je prošle godine bio dobro prodavan, ali to se radi u limitiranoj seriji. Onaj iz Salcburga je uramljen kod mene u kancelariji, od Nemanje Radonjića. Taj je baš dizajnerski bio mnogo lep. Taj je omiljen, dobar je ovogodišnji sa orlom, Admiral je hit. Prve godine je onaj teget sa prugama horizontalnim bio dobar...

Video: Zvezda je zbog sujeverja igrala u plavoj opremi, ali to nije donelo sreću

Ima li sujeverja igrača koje ume da poremeti planove promocije?

- Igrači su sujeverni, oni su sad protiv Omonije insistirali da igraju u teget dresovima, a sećam se kad je sa Pumom promovisan "Marakana" dres. Nosili su samo na dve utakmice, protiv Donjeg Srema (2:2) i na još jednoj utakmici. Rekli su "nećemo taj specijalni, baksuziranje", i obuku standardan, a onda izgubimo od Čukaričkog na Banovom Brdu. Toliko o sujeverju.

Poznato je kakvu bitku Stole ume da vodi sa svima koji žele dres od igrača - legendarna je i priča o tome kako su Marko Pantelić i ostali morali da mole Delije da im vrate dresove sa tribine ekonomatu.

- Brat Dragan i brat Stole, bitka je sa njima kada se odlučuje šta se oblači. Oni su ranije navikli na nemaštinu i da Zvezda nema pare. Ne sad, nego unazad 30 godina. Što bi rekli Dule Savić i Pižon, "eh da smo mi imali ovu opremu" iz one reklame. Stvarno je tako bilo, prvi tim da troši 2.000 dresova po godini. Toga nije bilo, to je ozbiljan broj dresova i opreme. Nisu navikli da sve imamo i vode računa o tome čak i sada. Sada igračima štampaju brojeve na čarape da bi ih imali i čuvali sve, da im ne bi uzimali. Legende.

Stole, jedna od najkultnijih ličnosti Crvene zvezde Foto: MN Press

Posebno važna stavka dogovora je i isporuka.

- Dešava se da je ove godine kasnila roba zbog korone. Kompletna produkcija Makrona je u Kini. Nama su za Hofenhajm stigle dve garniture crveno-belog dresa. Glavna isporuka je stigla ove nedelje, igrači su u Nemačkoj na primer podelili određeni broj dresova, i šta bismo radili da ne stigne za četvrtak novi kontigent? Ali stigao je u sredu, pa imamo sve i za Liberec - rekao je Broćić (intervju je rađen početkom nedelje, prim.aut.).

Da li bole kritike, jer ih je bilo često na forumima i internetu?

- Navijači su me prozivali za carinu, dešavalo se da roba iz Bolonje putuje 20 dana do Beograda, a ima mnogo komplikovanih procedura zbog čega se često to otegne i na šta ne možeš da utičeš.

- Šta da radim, ne vredi da objašnjavaš, i onda je bolje pustiti ljude da pričaju šta hoće. Radi svoj posao. Ono što je trebalo da uradimo sa Najkom kad je propala priča, bilo je sjajno, imali smo spremljenu ozbiljnu liniju. Nismo, ali sad smo to nadoknadili. Italijani su čudo.

Luka Milivojević u opremi Leđee Foto: MN Press

- Italija, sever i jug su nebo i zemlja. Leđea je iz Napulja, ja sam rekao da posle Leđee neću sa Italijanima nikad više da radim. Lorenco se zove direktor marketing Leđee. Zovem ga, "Lorenco, treba mi oprema".

- Nema problema, stiže 20. u mesecu.

- Lorenco, utakmica sa Bordoom je 15.

- OK, biće 2-3 dana gore-dole.

I šta da mu ja kažem - kroz smeh kaže Broćić.

Pavkov, heroj pobede nad Liverpulom Foto: MN Press

On je otkrio i brojne upečatljive detalje o familijarnosti koja je usledila sa poslednjim sponzorom.

- Oni su bili oduševljeni, kad je bila utakmica Zvezda - Liverpul, tad smo imali sastanak ovde. Prosto su oduševljeni Srbijom, hranom, atmosferom na Marakani i svi su nosili šal i dres Zvezde na utakmici. Ali to je ta porodična atmosfera koju oni gaje. Imamo i grupu gde svi komuniciramo, svi Makronovi klubovi, teško da će ove godine biti sastanka, ali osetiš taj odnos koji nije samo partnerski, već je i prijateljski.

Kada se podvuče crta, koji dres je najbolje prošao.

- Ne može ništa  da priđe retro dresu iz Barija. Tad je tu bio Robert Prosinečki, i Đoković ga je nosio. Ako se sećate, niste tad imali utakmicu ispod 20.000 ljudi. Tada sam se bavio time kako da imam 30.000 ljudi po utakmici. Nažalost, sad Zvezda ima rezultate, 4 godine, što ne prati poseta na stadionu. Neću zaboraviti Jagodina - Zvezda, nisi mogao sat vremena da sa autoputa uđeš u grad. Svaka utakmica ima 20.000 ljudi, tema je bila da dignemo na 30.000.

Robi je bio najveći magnet za publiku Foto: MN Press

Dresovi su generalno skupi, na zapadu cena dostiže oko 100 evra. Koliko je teško napraviti prihvatljivu cenu za srpski džep?

- Mi smo kao klub spustili cenu, ona bi trebalo da bude viša za oko 2.000 dinara. U skladu sa srpskim tržištem smo smanjili maržu kluba, da bi omogućili masi ljudi da kupi dresove. Plus, svaki zvezdaš kao član ima 20 posto popusta. Platiš članarinu 1.000 dinara, automatski ti je popust na dres 1.600 dinara. Realno bi trebalo da dres košta preko 10.000 dinara.

Uspesi su dodatno zaokružili priču.

- Našoj prodaji je prošle godine rast bio skoro 20 posto. Iako si i prethodne godine igrao Ligu šampiona. Veliki uticaj u rastu ima dijapazon Makronovih proizvoda, ne samo dres, majice, šuškavac... Kad Deki i Miloje nešto obuku, to je najprodavanija stvar posle toga. Bukvalno. Najprodavaniji je dres "po želji". Sa imenom dece, porodičnog prezimenom.

Bajern je jedan od retkih klubova koji smeju da nalepe i pehar Foto: Marko Jovanović

Godinama se sanjao amblem Lige šampiona na rukavu, a to je postalo stvarnost u prošle dve sezone.

- Posebno se plaća amblem Lige šampiona i Lige Evrope, i to preko UEFA kao partnera. Sad čekamo svakog trenutka i to da stigne za Ligu Evrope. Ja sam hteo da naručim onaj bedž sa peharom Lige šampiona i piše "1". Ali ne možeš. Ima klubova koji to mogu, UEFA je precizirala po kom kriterijumu to možeš da kupiš, tipa Milan, Real, Barsa, još 2-3 kluba mogu.

Za crveno-bele, nije sve išlo po očekivanjima kada je u pitanju dijaspora.

- Ima osam proizvoda koji čine prodaju, dres, šorts, majica, duks, kačket... Ostalo možeš da imaš i ne moraš. Moja očekivanja za onlajn šop su bila da će raditi minimum kao u prodavnici u Srbiji. Imajući u vidu broj Srba u inostranstvu. Ali nije ni 10 posto ispunio očekivanja.

- Pravili smo i šoping akcije kad Zvezda gostuje, na primer u Čikagu. Ti očekuješ, prodaćeš na hiljade dresova. Nismo ni desetine, nažalost. Ali se oseti kad dođu naši iz inostranstva, leti, pred Novu godinu. Oseća se tad rast prodaje, ali kada odeš u inostranstvo da prodaš, ne ide.

Za kraj, Broćić je "zaokružio" priču o Italijanima koji će Zvezdu još dugo oblačiti.

- Do 2026. smo sa Makronom, i to volim. Dugoročno radiš, možeš da se fokusiraš, planiraš, napraviš priču. Jer nije ovo "hajde da Makron nama proda ili mi uzmemo pare". Ne, radimo i rastemo zajedno, to je najbitnija stavka. Da ono što naručimo dobijemo na vreme, milina je kad odeš u najmlađe selekcije omladinske škole i vidiš onu decu obučenu kako treba, to nema cenu. To su ogromne količine robe. Desetine hiljada jedinica koje se nama isporučuju. Treba to brendirati, Gazprom, MTS... Ali ide kako sve treba.

Video: Majstorija Kataija, Zvezda zakucala Liberec!

(Telegraf.rs)