Gde će biti usmerene kineske pare za Superligu? Klubovi mogu očekivati samo "mrvice", ne može se preko noći jednim ugovorom poboljšati stanje

Sa Generalnim sekretarom Zajednice superligaša Darkom Ramovšem pričali smo o tome šta za domaći šampionat zaista znači sporazum sa kineskom kompanijom i gde će novac iz ugovora biti usmeren u naredne tri sezone, ima li svetla na kraju tunela i zbog čega je priznata kompanija izabrala da sponzoriše ligu umesto Partizan

Prilično bučno je odjeknula vest da je u srpski fudbal "ušla" ozbiljna kineska kompanija, reč je o svetski priznatoj firmi, proizvođaču automobilskih guma "Šandong Linglong", koja je svoje prisustvo na našem tržištu iskoristila i da razgrana delovanje i marketinški se pozicionira. Kako drugačije nego kroz sport, a fudbal je prostor gde se najlakše može predstaviti široj publici. 

Naravno, korist će imati i superligaška zajednica, koja će, nezvanično, od ugovora sa kineskim partnerom inkasirati blizu 1.2 miliona evra za tri sezone što je novac sa kojim, kada se malo bolje sagleda situacija, malo šta vidljivo može uraditi u sportu kakav je čak i ovaj naš fudbal, pre svega na planu infrastrukture koja je najbolnija tačka svih klubova elitnog ranga i dalje.

Dakle, koliko Superliga i konkretno klubovi kao članovi Zajednice finansijski mogu očekivati od Kineza? Odgovor je - ne mnogo toga.

Spekulisalo se u početku da će novac biti usmeren klubovima kroz tri sezone, međutim prostom matematikom dolazimo do zaključka da bi svaki učesnik Superlige, ako bi se ta suma podelila brojem godina trajanja ugovora, dobio jedva 25.000 evra - po takmičarskoj godini! Bio bi to suludo protraćen novac, jer ga klubovi praktično ne bi ni osetili.

Izvesno je, dakle, da superligaši neće videti "ni dinara" iz ugovora sa Kinezima što ne znači da se novac ne može mudro iskoristii u svrhu poboljšanja određenih segmenata lige, pre svega njenog imidža. Gde onda usmeriti novac, u koje projekte, pravo je pitanje koje se postavlja nakon što je u petak i zvanično potvrđena saradnja ugovorom na koji su paraf stavili generalni sekretar Superlige Darko Ramovš i visoki predstavnik kineske kompanije Li Vei.

- U principu, ono što je jako bitno je da smo uspeli da posle dužeg vremena dobijemo naslovnog sponzora - veli optimistično na početku razgovora za Telegraf Ramovš.

U fudbalskom svetu u kome se obrću milijarde od ugovora sa sponzorima, ugovor kineske kompanije i Superlige je kao kap u moru.

- Želeli smo mnogo više, ali to je realna vrednost. Sigurno da to nije novac sa kojim možemo da isplaniramo neke velike projekte, ali jeste veliki pomak pošto godinama nismo imali nikog kao naslovnog sponzora. Na ovaj način jedna tako velika kompanija je pokazala poverenje i mislim da je to u ovom trenutku mnogo važnije nego sama količina novca. Nadamo se da ćemo u narednom periodu uspeti da ispunimo ugovorne obaveze prema njima, da će se oni lepo osećati. To je velika kompanija koja može mnogo više da pomogne, i oni i njihovi partneri iz celog sveta za neke investicije, a na nama je da se pokažemo kao dobri domaćini kako bi kasnije mogli da dogovorimo neke veće investicije.

Foto: Tanjug

Konkretno, gde bi sredstva bilo najbolje usmeriti - zna li se to, možda, već?

- Kako će novac biti usmeren, to će odlučiti naš izvršni odbor. Jasno je da nećemo rešiti sve probleme našeg fudbala iz tog ugovora, ali otvaramo novu mogućnost, novo dokazivanje jer oni tek rade novu fabriku (u Zrenjaninu, prim.aut), ulažu u našu zemlju, sami ulažu u naš fudbal. Imali su i druge mogućnosti, da ulože u neke druge sportove, tako da je za nas velika čast i podsticaj što su se odlučili baš za Superligu.

Prema rečima Ramovša, samo potpisivanje ugovora je već velika stvar za Superligu, mig za druge, veruje da su time otvorena vrata za nove, ozbiljne investicije.

- Na potpisivanju je bilo mnogo njihovih partnera iz celog sveta, to je ujedno i signal, da čim su se oni odlučili na ovakav korak, znači da ima nešto vredno u našem fudbalu, da se isplati. Na nama je da krenemo da vraćamo poverenje, da na dnevnom nivou pomeramo stvari unapred. Mi kao zajednica pokušavamo da otvaramo nove projekte, tražićemo i nekog naslovnog sponzora za Prvu ligu Srbije. Ovaj ugovor je veliki korak unapred, nije ono o čemu smo maštali, da dobijemo silne milione, ali je značajan jer je jedna tako velika kompanija uopšte odlučila da podrži naš fudbal videvši svoj interes u tome.

Ugovor, naravno, obavezuje vođstvo Superlige da se u naredne tri sezone pokaže u najboljem svetlu, da opravda poverenje i, što je jedan od ciljeva sada, izbori se za novi, unosniji sporazum.

- Na neki način to je izazov za sve nas - da opravdamo njihovo poverenje. Sa druge strane verujem da oni imaju daleko više mogućnosti i da će u narednom periodu, ako sve bude funkcionisalo kako valja, imati prostora da se to još unapredi. Rekoh kako će se potrošiti taj novac, to će odlučiti naš Izvršni odbor. Novac nije veliki kada se podeli na broj klubova, pogotovo za velike. Ono što je bitno je da, pored ovog, imamo i ugovore od TV prava, koji je nekad bio dva miliona, sada je tri. Dakle, polako se stvari pomeraju, nije veliki pomak, ali se pomeraju i trudićemo se da polako vraćamo poverenje u naš fudbal.

Postoje uslovi koji se moraju ispoštovati sa vaše strane u trajanju ugovora, ima li reči o tome da se pomeraju termini najatrajtivnijih utakmica (čitaj derbi), nalik na strane lige gde caruju sponzori iz Azije?

- Postoje, naravno, te stavke su u ugovoru, ali nije to, kao što se spekuliše, da ćemo, na primer, da igramo neke utakmice u terminima kako njima odgovara. Gledaćemo da i mimo ugovora što više izađemo njima u suret ako to bude u granicama naših mogućnosti. Ali ono što je sigurno to je da smo u obavezi da njihov logo uključimo u naš logo, koji će biti u zvaničnom imenu lige. Imaćemo i obavezu da na svakom stadionu imamo njihovu reklamu, imaće prava na neke sekunde u toku prenosa... To su neke osnovne stvari, nisu ljudi bili preterano zahtevni. Prosto su videli u tom vidu spoonzorstva svoj interes.

Foto: MN Press

Nije za pohvalu, ali se mora reći ovo: srpski fudbal je u višegodišnjem nazadovanju, navijači se povlače sa tribina, sumnje u nameštanje utakmica su izražene, a teško da uspešna kompanija može sebi dozvoliti dugoročno partnerstvo sa organizacijom koja se ne može pohvaliti najboljim imidžom.

- Moramo da se uhvatimo u koštac sa svim problemima i da ih rešavamo polako. Evo, sad imamo novog sponzora, pokušavamo da pravimo strateški plan razvoja našeg fudbala za narednih deset godina. Uz pomoć FSS smo i dobili podršku u tim stvarima. Planovi na nivu Saveza su da se renoviraju stadioni i da se pravi novi. Infrastruktura je u lošem stanju, a to je glavna stvar. Kako bi mi vratii gledaoce i kako bi mogli da ispunimo neke stvari koje su normalne u Evropi neophodna je infrastruktura.

Biće mukotrpno, na menadžmentu Superlige je zahtevan posao da postavi zdravije temelje bolje orgnizacije domaćeg takmičenja.

- U narednom peridu, nevezano za ugovor, očekujemo da će stvari ići nabolje. Normalno da nešto što je 30 godina bilo u nekom sistemu i dovelo do toga da infrastruktura bude takva kakva je, ne može da se reši preko noći, niti očekujemo da se reši ugovorom sa jednom kompanijom. Ali, suštinski je da pravimo male korake unapred i da probamo da menjamo stvari. Pokušaćemo u narednom periodu da formiramo mali medija pul, da ističemo neke dobre stvari u našem fudbalu. Mislim da smo kao Zajednica do sada bili previše zatvoreni. Pokušaćemo da imamo otvoreniju komunikaciju sa javnošću, da napravimo dobar odnos, treba plasirati i podržavati dobre stvari u svakom klubu, jer ako toga nema, onda se pojavljuju neke afere.

Čelnici Partizana "jurili" su sponzorstvo kineske kompanije, ali su ostali "kratkih rukava" Foto: MN Press

Malo je poznato da je Partizan bio prilično zagrejan da privuče kompaniju "Linglong" i time sebi olakša tmurnu finansijsku situaciju.

- Ono što sigurno znam je da smo od početka mi kao liga bili interesantni njima. Oni su velika firma i dobro znaju šta nosi naslovno sponzorstvo. Čuo sam da su naši najveći klubovi bili zainteresovani, pokušavali su, ali ovde nije presudila niti cifra niti neka naša težina, presudilo je to što su baš hteli da budu u našoj ligi i tu su videli sebe. Sigurno je da su mogli da odu u Zvezdu, Partizan ili neki treći klub da su hteli, ali ovog momenta su hteli ligu i na tome im hvala jer su time pokazali da u nama prepoznaju vrednost koje možda nismo ni svesni u ovom trenutku. Verujem da, kako bude rasla njihova fabrika u Zrenjaninu, da će rasti i interesovanje za naš fudbal, tako da ćemo možda u narednom periodu imati neke veće projekte za Ligu i naše klubove.

Za kraj, provejava optimizam u rečima generalnog sekretara Superlige da sa uplivom kineskog profita počinju neka nova lepša vremena za ono što je srž nacionalnog fudbala - domaća liga.

- Iz našeg ugla ovo jeste lep pomak, možda tako ne izgleda. Godinama imamo sistem koji se bazirao samo na preprodaji igrača, prosto smo sami sebe pojeli u jednom momentu. Nadam se da ćemo dugoročnim planom, infrasukturno, uspeti da podigneo ligu na viši novo, jer sirovinu uvek imamo, a to su talentovani igrači koji, nažalost, prerano odlaze čime i mi gubimo kao liga.

Žreb za Kup Srbije: Ništa od dva večita derbija

(Telegraf.rs/M.B)