Šta ako UEFA stvarno kazni Zvezdu, da li joj preti decenijska suspenzija?
Crveno-beli su, nenadano, najvećeg protivnika dobili van zelenog pravougaonika, ugled i čast su u pitanju, najveća pravna bitka Beograđana je upravo počela
Fudbalski klub Crvena zvezda nikad se u svojoj istoriji nije suočio sa tako ozbiljnim optužbama za nelegalne radnje kao što je to slučaj sa utakmicom protiv Pari Sen Žermena.
Ugledni francuski list "Lequipe" je kao udarnu vest u petak "lansirao" priču o navodnoj uplati od 5 miliona evra "visokog funkcionera Zvezde" na ubedljivu pobedu "svetaca" nad srpskim šampionom.
O svemu je obaveštena UEFA, koja se, za sada, ne oglašava (niti će dok se eventualna istraga ne završi), ali se zato nižu saopštenja oba kluba i nove priče u medijima i u Francuskoj i u Srbiji o slučaju koji je uzdrmao fudbalsku javnost obe zemlje.
Naravno, sve je i dalje na bazi spekulacija, Zvezda je kategorički "i sa gnušanjem" negirala bilo kakvu umešanost u nelegalne radnje, na "Marakani" je nastupilo vanredno stanje o čemu svedoče i dva saopštenja kluba za manje od 24 sata.
>>> Francuski ekspert objasnio kako je moguće uplatiti pet miliona evra na utakmicu PSŽ - Zvezda
Koliko god je većina navijača Zvezde ubeđena da je čitava priča falsifikovana i da je u pitanju najobičnija neistina, na šta ukazuju i neke "rupe" u priči francuskog lista, zrnce sumnje opominje: "šta ako je sve to istina?".
Šta onda?
Ako se ziasta dokaže da je neko od Zvezdinih čelnika, igrač ili više njih imali bilo kakve veze sa nameštanjem utakmice, Beograđane čeka drakonska kazna koja bi u odnosu na sve ranije za navijačke ispade bila kolosalna i nanela bi nemerljivu štetu srpsku klubu.
Primera radi, makedonska Pobeda iz Prilepa suspendovana je na osam godina iz Evrope zbog nameštanja, a Skenderbeg na deset ,takođe zbog nameštanja - ta dva kluba su danas praktično na poluamaterskom nivou.
Evo i u kom pravcu bi se kretao proces istrage ako do nje uopšte dođe, mehanizmi UEFA su po ovom pitanju u statutu i jasno definisani.
1) Slučaj otvara administracija UEFA
a) na osnovu zvaničnog izveštaja
b) u slučaju protesta
c) na zahtev UEFA Izvršnog odbora, predsednika UEFA ili generalnog sekretara UEFA
d) na zahtev inspektora (komesara) za etiku i disciplinu
e) na osnovu dokumenata dobijenih o javnog autoriteta (službe)
f) tamo gde su žalbe podnete, a prethodno odobrene od strane etičkog i disciplinskog inspektora (komesara)
Član 12 se bavi integritetom mečeva i takmičenja i nameštanjem mečeva, i glasi:
1. Sve osobe koje su vezane za UEFA prava i regulative moraju se suzdržavati od svakog ponašanja koje šteti ili može da šteti integritetu mečeva i takmičenja i moraju u potpunosti sarađivati sa UEFA svaki put u njenim naporima da se izbori sa takvim ponašanjem.
2. Integritet mečeva i takmičenja je ugrožena, na primer ako:
a) neko deluje na taj način da izvrši nezakoniti ili neprikladan uticaj na tok i/ili rezultat meča ili takmičenja u želji da na tome zaradi on ili treće lice.
b) ko učestvuje direktno ili indirektno u klađenju ili sličnim aktivnostima povezanim sa takmičerskim mečevima ili ko ima direktne ili indirektne finansijske interese u tim aktivnostima
c) ko koristi ili daje drugomne informaciju koja nije javna, do koje je došao zahvaljujući svojoj poziciji u fudbalu, i ošteti ili može da ošteti integritet meča ili takmičenja
d) ko odmah i dobrovoljno ne informiše UEFA ako mu se priđe u vezi sa aktivnostima ciljanim na uticanje na nezakonit ili neprikladan način na tok i/ili rezultata meča ili takmičenja
e) Ko odmah i dobrovoljno ne prijavi UEFA svako ponašanje za koje je svestan da može potpasti pod ovaj član
Važno je napomenuti da ako su primedbe o nameštanju podnete pošto je takmičenje završeno, one ne mogu imati uticaj na sportski rezultat takmičenja ili meča.
Naredni važan član koji se tiče ove problematike je 19, o sukobu interesa, i kaže:
1) Osobe koje su vezane ovim odredbama izbeći će sve situacije koje mogu da rezultiraju sukobom interesa. Do takvog konflikta može doći ako osoba vezana ovim odredbama ima, ili se čini da ima privatne ili lične razloge koji ga sprečavaju da obavlja dužnosti bez ikakvog neprikladnog uticaja. Privatni ili lični razlozi mogu uključivati, ali nisu limitirani na lične koristi, finansijsku dobit ili druge motive za sebe, porodicu prijatelje ili druge. Sve osobe obavezane ovim odredbama imaju obavezu otkriti bilo koji takav sukob interesa UEFA bez odlaganja.
2) Sve osobe obavezane ovim odredbama moraju se uzdržati od vršenja dužnosti u slučajevima postojanja ili potencijala sukoba interesa.
U disciplinskim pravilima UEFA član 21. je takođe važan za "Zvezdinu stvar", tema mu je mito i korupcija:
1) Osobe obavezane ovim odredbama neće direktno ili indirektno ponuditi, dati ili obećati bilo kakvu novčanu ili bilo kakvu korist (benefit) koja može uticati na donošenje odluka UEFA, bilo u poslovnim stvarima, ili bilo kojoj drugoj, komercijalnoj sferi. Takve radnje su zabranjane bez obzira da li su urađene direktno ili indirektno.
2) Osobe obavezane ovim odredbama neće ponuditi, obećati, dati ili prihvatiti novčani ili bilo koji drugi benefit u zamenu za izvršenje ili propust čina vezanog za njihove zvanične UEFA aktivnosti koje su u suprotnosti sa njihovim dužnostima.
3) Osobe obavezane ovim odredbama obavezne su da izveste UEFA bez odlaganja.
(Telegraf.rs)