Da li je virtuelni sport na redu da bude na olimpijskim igrama?

Poslednjih godina popularnost virtuelnog sporta raste vrtoglavom brzinom

Foto: EA SPORTS

Ne tako davno na Olimpijskom kongresu u Danskoj 2009. diskutovalo se dosta na temu kako zainteresovati mlade za olimpijske igre. Verovatno su zato postepeno svoje mesto izborili odbojka na plaži, „mountain“ bajk (1996), BMX (2008), skejtboard, surfovanje, sportsko penjanje i basket 3 x3 (2020). I zaista publika je na svim tim događajima bila više nego prisutna. Možete samo da zamislite odbojku na pesku na čuvenoj Kopakabani.

MOK je nastavio da razmišlja kako da privuče omladinu pa je kao uvertiru za Olimpijske igre u Tokiju 2020 pripremio virtualne sportske igre u bejzbolu, biciklizmu, veslanju, jedrenju i moto sportu. Ideja je istovremeno da se okupi što više navijača iz celog sveta.

Prof. Dr Nenad Dikić, Univerzitet Singidunum, predsednik odbora za Doping kontrolu ADAS-a Foto: Privatna arhiva

Otvaranje olimpijske virtuelne serije (OVS) Međunarodnog olimpijskog komiteta (MOK) će startovati sa pet sportova koji će se takmičiti ili na daljinu ili u video igrama, tačno mesec dana pre ceremonije otvaranja Tokija 2020. OVS će sadržati bejzbol, biciklizam, veslanje, jedrenje i moto sport.

Biciklizam i veslanje biće fizički sportovi koji će se odvijati na daljinu, a takmičenje u biciklizmu održati će se na platformi Zwift, dok će veslači moći da se takmiče bilo na otvorenoj vodi ili putem veslačke mašine. Moto sport, bejzbol i jedrenje biće svi „e-sports“.

Popularna trkačka serija Gran Turismo, koju je razvio „Poliphoni Digital“, koristiće se u takmičenju u motosportu. „World Sailing“ će pomoći u nadgledanju takmičenja u mrežnom simulatoru Virtual Regata, dok će bejzbol biti predstavljen kroz igru „eBaseball Powerful Pro Baseball 2020“ kompanije „Konami Digital Entertainment“. Svetska konfederacija za bejzbol softbol (WBSC) partner je u OVS-u, kao što su to i Međunarodna biciklistička unija (UCI), Svetsko veslanje (WR) i Međunarodna federacija za automobile (FIA).

Možda je najlakše objasniti virtuelni svet na primeru biciklizma koji koristi platformu Zwift. Biciklista jednostavno izabere neku od grupnih vožnji, grupnih treninga ili trka i koristeći virtuelnu platformu i vozi bicikl.

Olimpijska virtuelna serija će se održati od 13. maja do 23. juna 2021. godine. Otvorena je za sve i ono što je lepo ne postoje Covid ograničenja.

Takmičenje na Gran Turismu je pokrenulo OVS 12 maja i trajaće do 23. juna. Vožnja biciklom trebalo bi da traje od 1. do 23. juna, jedrenje od 20. maja do 23. juna, bejzbol od 24. maja do 23. juna i veslanje od 31. maja do 23. juna.

Jedna od preporuka Olimpijske agende 2020 + 5 je dalji „razvoj virtuelnih sportova“. Prema MOK-u, OVS će „mobilizovati ljubitelje virtuelnog sporta, esporta i igara na sreću širom sveta kako bi dosegao novu olimpijsku publiku“.

Naravno, ovakva vrsta takmičenja ima svoje dobre i loše strane. Ono što je dobro gradovi domaćini ne bi morali da grade velike sportske objekte i drugu infrastrukturu, koje često nakon igara nema svrhu, a građani je otplaćuju godinama. Sportisti ne bi morali da putuju na velike daljine i sve bi mogli da završe od svojih kuća.

Događaji bi mogli da se održavaju bez složene logistike pomeranja velikog broja gledalaca, a hiljade međunarodnih predstavnika medija koji prate takmičenja mogli bi da rade putem Interneta. Odsustvo velike gužve smanjilo bi rizik od epidemija raznih vrsta (u Riju zika, u Tokiju korona) terorističkih napada i drugih problema koji zahtevaju velike timovima obezbeđenja i dobrovoljaca.

S druge strane, mnogi tvrde da će tako sport izgubiti dušu, da će nestati uzbuđenje koje donosi, da bez živog događaja neće biti interakcije navijača i sportista i da će sve biti mnogo bledo i isuviše virtuelno.

(Prof.Dr Nenad Dikić, Univerzitet Singidunum)