TAJNE FORMULE 1: Šta su DRS i KERS, nova pravila o preticanju, gumama, sejfti karu... (VIDEO)
Samo za ljubitelje F1 donosimo objašnjenja pojmova i pravila koja su većini gledalaca manje poznata
Formulu 1 u Srbiji prati veliki broj zaljubljenika u ovaj sport, ali većina njih teško izlazi na kraj sa novim terminima i pravilima sa kojima se susreću svake sezone. U poređenju sa promenama koje su se desile prošle sezone (povratak KERS-a, zabrana F-dakta, uvođenje DRS-a, nove Pirelijeve gume...), ovogodišnje promene možda izgledaju kao kozmetičke, ali čelnici FIA, kao i brojni stručnjaci, veruju da će neka od novih pravila imati veliki uticaj na takmičenje.
Telegraf.rs donosi vam listu najzanimljivijih pravila i objašnjenja nekih od najnaprednijih tehničkih sistema u automobilizmu, kao i pojašnjenja nekih starih pravila, koja izazivaju nedoumice kod ljubitelja F1.
Šta su DRS i KERS?
Najpribližniji opis bolida Formule 1 bio bi da je on sličan naopako okrenutom avionu. Vazduh velikom brzinom putuje preko prednjeg krila, stvarajući nizak pritisak koji čini da vozilo dobro prijanja na stazu. Ali, to takođe znači i veći otpor koji usporava vozilo, pa su dizajneri morali da smisle način kako to da reše.
DRS (Drag Reduction System - sistem za smanjenje otpora pri kretanju) predstavlja sistem prilagodljivog zadnjeg krila bolida koje smanjuje ovaj otpor.
Zadnji spojler ima pokretna krilca čijim se zatvaranjem i otvaranjem kontroliše otpor vazduha na ravnim delovima staze, što može da pomogne vozaču prilikom preticanja, jer donosi povećanje brzine za otprilike 10 km/h. DRS može da se koristi samo na određenim delovima staze koje FIA odredi pre početka trke, a obično su to jedan ili dva pravca. Dozvoljena je aktivacija DRS-a samo u slučaju da želite da preteknete bolid koji je na manje od jedne sekunde ispred vas. Vozaču se na volanu upali lampica koju kontrolišu ljudi iz boksa.
Treba napomenuti da je bivši svetski prvak Kimi Rajkonen veliki kritičar DRS-a, za koji kaže da će ubiti jednu od najvećih draži formule 1 - preticanje.
- Način na koji DRS sistem radi je smešan. Preticanje više nije umetnost. Dovoljno je da podigneš zadnje krilo i prolaziš. Momak koji je ispred, ne može ti ništa - smatra "Ledeni".
KERS (Kinetic Energy Recovery System - sistem za povraćaj kinetičke energije) jeste sistem koji skladišti kinetičku energiju koja se oslobađa kod kočenja. Ona se pretvara u električnu energiju, pohranjuje u baterije i u pravom trenutku, preko elektromotora, bolidima daje dodatnih 60 KW (oko 80KS) snage, što može biti dovoljno za preticanje ili za odbranu pozicije.
Može se koristiti po potrebi u više navrata ili odjednom u trajanju do šest sekundi. Pomoću KERS-a vozači postižu i do tri deseta dela sekunde bolje vreme po krugu. Kako će vozač da utroši dodatnu energiju KERS-a, da li će je iskoristiti za napad ili za odbranu, zavisi od taktike tima, ali ovaj sistem možda najveću prednost daje na startu trke.
Kako sve to izgleda u praksi pokazuje u narednom videu prilogu svetski šampion Sebastijan Fetel.
Gume
Pireli je za ovu sezonu uveo novinu - različite boje za svih šest vrsta pneumatika koji se koriste. Na ovaj korak jedini snabdevač se odlučio kako bi gledaocima olakšao praćenje trka. Za samo takmičenje važnija je promena pravila o korišćenju setova pneumatika. Ekipe tokom trke mogu da koriste dve od četiri vrste guma za suvo vreme - osnovnu (od tvrdih ili srednje tvrdih komponenti) i rezervnu (od mekih ili super mekih komponenti). Osnovne gume su izdržljivije, ali imaju manji stepen prijanjanja uz stazu, dok je kod opcionih obrnut slučaj.
Tokom trke mora da se upotrebi bar po jedan set od obe vrste koje Pireli predvidi, inače ekipa gubi pravo na plasman. Ukoliko dođe do trajnog prekida trke, svim vozilima koja nisu iskoristila obe komponente dodaje se 30 sekundi na zabeleženo vreme kod prekida. Toliko vremena je otprilike potrebno da se gume zamene u boksu. Takođe, u slučaju kiše, ekipama su na raspolaganju i obe komponente guma za vlažne uslove. U takvim uslovima vozači će prirodno otići u boks po gume za kišu i tada ne važi pravilo da se moraju koristiti oba tipa guma za suvo.
Tokom jednog vikenda ekipama je ukupno na raspolaganju 11 setova za suvo vreme, četiri za srednje vlažne uslove i tri za kišu. Gume za kišu mogu da se koriste samo u kvalifikacijama i na trci, dok su na treninzima dozvoljene samo ako direktor trke proglasi kišno vreme. Ukoliko trka počne sa bezbednosnim vozilom na stazi, svi bolidi moraju da imaju kišne gume do ulaska u boks.
Uslovi | Sastav | Boja | Prijanjanje | Trajnost |
Suva staza | Tvrde | Srebrna | 1 (najslabije) | 4 (najizdržljivije) |
Suva staza | Srednje | Bela | 2 | 3 |
Suva staza | Meke | Žuta | 3 | 2 |
Suva staza | Super - meke | Crvena | 4 | 1 |
Vlažna staza | Za vlažnu stazu bez kiše | Zelena | x | x |
Vlažna staza | Za vlažnu stazu s kišom | Plava | x | x |
Odbrana pozicije
Kada branite poziciju od napada rivala, zabranjeno je da više od jedanput promenite pravac kretanja. Pravilo kaže da vozač koji napusti idealnu putanju kretanja, kada se vrati na istu, mora da ostavi prostor širine najmanje jednog vozila između sebe i ivice staze, kako bi omogućio drugom bolidu koji je u liniji sa njim da prođe.
Sedmostruki šampion sveta Mihael Šumaher smatra da ovo i nije promena pravila:
- Ovo je samo jasnije formulisano pravilo šta sme, a šta ne sme da se radi, i ono omogućava FIA da lakše oceni da li je neki vozač prekršio pravila.
Jedan problem kod novog pojašnjenja ovog pravila ipak ostaje - kako proceniti šta je idealna putanja, naročito u situacijama kad se više kola bori za poziciju ili kad je staza vlažna, jer mnogi vozači namerno prolaze kroz mokrije delove staze kako bi ohladili gume.
Sejfti kar
Jedna od novina u ovoj sezoni je i što vozila koja zaostaju krug ili više za vodećima mogu tokom boravka sejfti kara na stazi da se vrate u isti krug. Razlog zbog koga je ovo omogućeno nije da bi slabiji vozači uhvatili priključak s ostatkom, nego da bi se po odlasku sigurnosnog vozila sprečilo da zaostala vozila usporavaju trku, a naročito vozače koji bi morali da ih pretiču i tako gube dragoceno vreme u borbi za plasman. Na primer, često se dogodi da se bolid zaostao za ceo krug nađe između prvoplasiranih vozača, što onima iza njega, po izlasku sejfti kara, čini nastavak daleko težim.
Vremensko ograničenje trke
Trke Formule 1 od ove sezone mogu maksimalno da traju četiri sata. Ovo je uvedeno kako bi se sprečilo da se u nedogled odlaže restart suspendovane trke, usled teških vremenskih uslova, na primer. Novina je da će vozila koja su u trenutku prekida trke bila u boksu, sad moći da se po restartu vrate na poziciju koju su zauzimala u trenutku prekida.
Zabrana "izduvnih" difuzora
Nakon što je FIA zabranila dvospratne difuzore, inženjeri su smislili novi sistem, takozvani "izduvni difuzor". Suština ovog sistema je da izduvne gasove navodi na difuzor (arodinamički dodatak ispod zadnjeg krila, koji poboljšava prijanjanje zadnjeg dela na stazi), time smanjuje vazdušni pritisak iznad njega, što dovodi do snažnijeg prijanjanja zadnjeg dela bolida. U principu ništa sporno - da se inženjeri timova nisu dosetili da sistem malo poboljšaju...
Takozvani "off throttle" ili međugas, koji vremenski odlaže smanjenje broja obrtaja motora od trenutka kada vozač skine nogu sa gasa je to genijalno rešenje. Motor nastavlja da sagoreva gorivo, ali se paljenje mešavine u cilindrima odlaže za čak 35-40 odsto, što znači da motor nastavlja da izbacuje relativno konstantnu količinu izduvnih gasova u svakom trenutku.
FIA je već jednom, sredinom prošle sezone, zabranila ovaj sistem, ubrzo ga vratila, ali je opet postao nelegalan za ovu sezonu. Navodno je protivan članu 3.15 tehničkog pravilnika, koji je donet radi zabrane F-dakta, a u kom piše da vozač pokretima svog tela ne sme da utiče na aerodinamiku. Teoretski, to je tačno, jer vozač pokretanjem noge pri dodavanju i oduzimanju gasa zaista deluje na aerodinamiku, iako vrlo posredno i zaobilazno.
(Olja Mrkić)