Zašto korona virus još uvek uspeva da "putuje", u čemu greše avio-kompanije?

Incident koji se dogodio 14. decembra prošle godine jasno pokazuje nedostatke, zbog kojih korona virus uspeva da bude unet na komercijalne letove

Foto: Shuttertock

Pre ukrcavanja na let iz Orlanda za Los Anđeles je Isajias Hernandez, kao i svi ostali putnici, popunio upitnik o zdravstvenom stanju, koji je obezbedila kompanija United Airlines. U tom upitniku je odgovorno tvrdio da mu nije bio dijagnostikovan Covid-19 i da nije imao nijedan simptom bolesti u protekle dve sedmice.

Ali tokom leta se ovaj 69-godišnjak srušio. Uprkos pomoći koju su mu ukazivala tri putnika skoro sat vremena, let je preusmeren na aerodrom u Luizijani, gde je Hernandez proglašen mrtvim. U izveštaju mrtvozornika je kao uzrok smrti navedeno „akutna respiratorna insuficijencija, Covid-19“.

Incident koji se dogodio 14. decembra prošle godine jasno pokazuje nedostatke, zbog kojih korona virus uspeva da bude unet na komercijalne letove, što utiče i na njegovo potencijalno širenje.

Desilo se da je baš u doba proteklih praznika zabeležena pojačana frekvencija u avio-saobraćaju. Krajem decembra je zabeleženo čak 1,3 miliona ukrcavanja, što je najviši zabeležen broj od marta meseca.

Foto: Tanjug/AP

Američke avio-kompanije se mogu pohvaliti brojnim protokolima, koji su namenjeni zaštiti putnika od korona virusa, što uključuje i pojačanu dezinfekciju kabina, zahtev da putnici nose maske tokom leta, osim dok jedu i piju. Gotovo sve kompanije zahtevaju od putnika i da popune zdravstveni upitnik pre ukrcavanja. Jedina posledica za iznošenje lažnih podataka u tim upitnicima ili za odbijanje putnika da nose maske jeste zabrana avio-kompaniji, u slučaju da bude uočen prekršaj.

Nemoguće je znati koliko često putuju ljudi koji su zaraženi.

Savezni propisi zahtevaju od pilota da popunjavaju izveštaje Centru za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) o bilo kom smrtnom slučaju ili o bolesti na svim letovima, a od marta je taj centar ažurirao smernice, podsećajući pilote na tu dužnost. Međutim, nedavno je objavljeno da se izveštaji pilota ne prate, dok su za La Times iz američkog Ministarstva saobraćaja i Savezne uprave za vazduhoplovstvo izjavili da ni u avionima ne prate slučajeve Covid-19.

Foto: Pixabay

Od stjuardesa se traži da paze na simptome, kao što su kašalj, kijanje i visoka temperatura. Ali predstavnici avio-kompanija navode da ne mogu baš svakog putnika da procene.

Tek nekoliko avio-kompanija, kao što su Avianca i Frontier mere putnicima temperaturu pre ukrcavanja.

Neki američki aerodromi, uključujući i Međunarodni aerodorom u Los Anđelesu, preduzimaju dodatni korak, pa uz pomoć termalnih kamera za merenje temperature procenjuju koji su putnici rizični.

Početkom prošle godine je CDC pokrenuo poboljšani program skrininga za međunarodne putnike, koji na američko tle dolaze iz određenih zemalja sa široko rasprostranjenim prenosom virusa. Ali je taj program okončan u novembru, uz zaključak da napor nije uspeo, delom zbog toga što Covid-19 ima previše simptoma koji su zajednički i drugim bolestima. A putnici bi mogli da prikriju svoje simptome kako bi izbegli da budu otkriveni, pa čak i putnici koji ne ispoljavaju simptome, mogu i dalje širiti virus.

Foto: Shutterstock

Zaštitnici prava putnika, sindikati strujardesa i akademici navode da je potrebno da američko Ministarstvo saobraćaja usvoji jedinstvene standarde za bezbednost avio-kompanija, uključujući i obavezno nošenje maski, što bi bilo sankcionisano visokim kaznama. Takođe pozivaju saveznu agenciju da uloži više resursa u pronalaženje kontakata poznatih slučajeva i poboljšani pristup brzim i pouzdanim testovima na Covid-19, koji mogu da budu urađeni putnicima i tokom leta.

Trenutno aktuelna administracija nerado nameće bezbednosne zahteve, što daje mogućnost svakom avio-prevozniku i aerodromu da kreira i sprovodi individualnu politiku.

- Ukoliko ta poruka ne dolazi sa vrha, zaista je teško preduzeti mere – izjavio je Jan J. Džons, profesor ugostiteljstva i turizma sa Univerziteta u Nju Hevenu.

Tragedija na letu kompanije United Airlines je bio samo poslednji zabeleženi incident, u kojem je putnik ušao u avion, uprkos ispoljavanju simptoma Covid-19 ili pozitivnom testiranju na korona virus.

Foto: Shuttertock

Krajem novembra je paru sa Havaja, koji su imali pozitivne rezultate testiranja, bilo naloženo da se izoluju u San Francisku. Umesto toga, oni su se ukrcali na let za Kauai, gde su uhapšeni pod sumnjom na bezobzirno ugrožavanje drugih, saopšteno je tada iz policije.

Još nekoliko drugih incidenata, u kojima su učestvovali putnici, koji su pokazali simptome kovida 19 na letovima  prijavljeno je u bazu podataka o izveštavanju o vazduhoplovnoj sigurnosti, koju vodi NASA.

(Aleksandra Blažević/Telegraf.rs)