Avio-kompanije koje obavljaju privatne letove uopšte ne osećaju posledice korona virusa
Bogataši nastavljaju da putuju kao da se ništa ne dešava
Vreme pandemije korona virusa je i te kako loše uticalo na komercijalne avio kompanije, ali čini se da je pozitivno uticalo na privatne avio kompanije, koje nude mlazne letove za ljude dubokog džepa.
Vidljiv je trend koji još jednom pokazuje da izbijanje pandemije Covid-19 ima ipak značajno različite efekte na Amerikance, a sve u zavisnosti od toga koliku svotu novca imaju na bankovnom računu.
Uprkos izuzetno jakom udaru koji je pandemija imala i na ekonomiju i na avio saobraćaj, privatne avio kompanije poput Surf Air, NetJets i XO Jets iznose izveštaje u kojima se vidi da im je čak 80% letova rezervisano, u odnosu na period pre pandemije.
A u međuvremenu, potražnja za letovima u okviru standardnih avio kompanija je opala na čak 10% u odnosu na nivo pre pandemije.
Ipak, razlog za povećanje korišćenja usluga mlaznih aviona je jasan. Putnici uglavnom dobijaju ceo avion samo za sebe, te na taj način izbegavaju prenatrpanost na aerodromskim terminalima, ali i u avionskoj kabini, što je potencijalno žarište za širenje mnogih virusa.
- To je briga za zdravlje ljudi, naveo je predsednik prodaje i marketinga kompanije NetJets, Patrik Galager. - Ljudi se plaše komercijalnog terminala na kome se nalazi još stotinak stranaca. Ne žele da se bave protokolima koji su u tom slučaju obavezujući, izjavio je za LA Times.
Galager i nadležni u drugim privatnim avio kompanijama smatraju da je razlog povećanja taj što su mnogi putnici, koji su ranije leteli biznis ili prvom klasom u standardnim avio kompanijama, odlučili da na taj način spreče rizik od širenja i zaraze virusom.
Drugi razlog je, kako se pretpostavlja taj što su mnoge avio kompanije smanjile svoju uslugu ili je čak i ukinule u manjim i gradovima srednje veličine. Zato putnici sa debelim novčanikom rezervišu privatne avione i tako mogu da lete i u gradove manje, ali i srednje veličine u kojima im se nalazi kuća za odmor obično.
S obzirom na to da je trenutno aktuelna pandemija uticala i na poslovanje, većina letova uz korišćenje privatnih avio kompanija uglavnom je bila korišćena zarad odlaska na odmor.
Na taj način su najbogatiji Amerikanci uspeli da pronađu način da smanje i rizik i stres koji je nastao usled pandemije, a koja je širom zemlje ubila više od 130.000 ljudi. Pored kupovine privatnih skloništa i odlaska u seoska domaćinstva, mnogi od njih su se odlučili i da zaposle privatne tutore za svoju decu.
A u međuvremenu, ljudi sa niskim platama se suočavaju sa mnogo većim problemima. Oni se obavezuju da idu na posao i tom prilikom se često suočavaju sa visokim rizikom za zarazu, a istovremeno ako odluče da napuste posao, moraju da nađu način kako da prežive.
Treba svakako znati da cene putovanja na ovaj način uopšte nisu jeftine.
Tako recimo, ako odlučite da putujete iz Los Anđelesa u Las Vegas, kompanijom United Airlines, povratna karta će vas koštati oko 400 dolara. A ako želite da iznajmite privatni avion, koji od Los Anđelesa do Grada greha može da preveze ukupno 8 putnika, to zadovoljstvo će vas koštati od oko 10.000 dolara.
Postoji nekoliko načina za korišćenje privatnih mlaznih aviona, ako ih nemate u vlasništvu.
Pored toga što možete jednostavno samo da iznajmite privatni avion, koji će vas prevesti od tačke A do tačke B, imate mogućnost i da iskoristite takozvano delimično vlasništvo nad avionom. U tom slučaju klijent ima obavezu da uplati propisani deo za sve vreme trajanja ugovora, a koji se obično potpisuje na 3 do 5 godina.
Tako na primer neko ko želi da kupi mlazni avion koji košta 20 miliona dolara, za osminu treba da plati 2,5 miliona dolara. Za sve vreme trajanja ovog ugovora on ima mogućnost da pristupi avionu, ali samo određeni broj sati, što sve zavisi u principu od toga koliko je deonica kupio. Takođe se obavezuje i da plati nadoknadu za upravljanje, kao i satnicu koja je vezana za platu pilota, zatim i troškove goriva i osiguranje, ali i ostale propisane troškove. Nakon isteka ugovora, taj klijent dobija i osminu preostale vrednosti aviona, ako je toliko platio.
Postoji još i opcija koja podrazumeva program za članstvo, u okviru koga se plaća nadoknada za ograničen broj sati za korišćenje aviona, a u cenu su uključene usluge pilota i stjuardesa. Primera radi, kompanija sa sedištem u Masačusetsu ima ovaj program koji iznosi 137.000 dolara, u okviru koga kliijent dobija 25 sati leta. Ako se odluči za avion sa većom kabinom, koji ima i bežični pristup internetu, za 25 sati leta će platiti 196.000 dolara.
Usluge privatnih avionskih operatera su koristili mnogi Amerikanci koji su želeli da putuju u inostranstvo, ali i studenti koji su van svoje zemlje studirali. Samim tim što su mnoge komercijalne avio kompanije otkazale svoje letove, oni su bili prinuđeni da koriste ove usluge.
Zapravo je svaka od privatnih avio kompanija videla neverovatan porast tražnje, a kako se pretpostavlja razlog tome treba tražiti i u činjenici da su manji avioni mnogo bezbedniji sa aspekta trenutno aktuelne pandemije.
Sve to je objasnio Galager rekavši: Vrhunski luksuz je duševni mir! Ljudi na tržištu privatnog vazduhoplovstva to odlično razumeju.
(A.B./Telegraf.rs)