Ivan pravi najlepše fotografije Srbije: Magični pejzaži koji oduzimaju dah
* Obišao je Srbiju "uzduž i popreko", i u svakom kutku zabeležio kadrove za pamćenje * Fotografije Ivana Strahinića Telegraf će objavljivati u posebnom serijalu "365 dana kroz Srbiju"
Fotograf Ivan Strahinić decenijama se ne odvaja od foto-aparata. Ljubav prema ovoj umetnosti otkrio je još kao srednjoškolac, a dugo već je poznat kao stvaralac koji pravi najlepše fotografije Srbije.
Svaki od kadrova koje je zabeležio priča jedinstvenu priču o lepotama Srbije, kako onim popularnim i prepoznatljivim koje imate prilike da viđate na bilbordima, turističkim magazinima i društvenim mrežama, tako i onim skrivenim koje vas nateraju da barem na trenutak zastanete i zapitate se kako je takav kadar mogao da vam promakne, a bio vam sve vreme pred očima.
U narednih godinu dana, kroz serijal "365 dana kroz Srbiju" Telegraf će objavljivati Ivanove fotografije napravljene širom Srbije - od Tare, Zlatibora i Uvca, preko Stare planine, Peštera koji s pravom nosi naziv "srpski Sibir", do Guče, poznatih i manje poznatih vodopada, pećina, manastira, hrane, ljudi...
Sve ono najlepše što Srbija ima i može da ponudi kako domaćim, tako i stranim turistima, naći će se na našem portalu, viđeno okom našeg umetnika i saradnika.
U razgovoru za Telegraf, Ivan Strahinić govori o svom putešestviju sa foto-aparatom koje traje skoro četiri decenije.
- Počeo sam da se bavim fotografijom kao srednjoškolac, ima tome već mnogo godina - kaže Ivan. - Zenit, Pentax, 35mm i miris fiksira i razvijača.
- Šta je presudilo da se opredelite za fotografisanje prirodnih lepota Srbije?
- To je ono što vidim, osećam, živim... Priroda je inspirativna, nikad ista i jedinstvena u svojoj izvornoj lepoti, a priroda Srbije posebno. Svaki put i svako fotografsko putovanje kroz Srbiju budi u meni tu dečačku radoznalost i razvuče neki unutrašnji, baš širok smajli. I dve stvari koje su možda najbitnije - to je strast i ljubav. I to ne prestaje. Traje!
- Koji deo Srbije je za Vas najinspirativniji?
- Ima ih mnogo. To je stvar trenutka, magije i inspiracije, a posebno energije koju osetim na nekom mestu. Često se dešava da neka mesta koja posećujem nisu "in" za fotografiju. Međutim, ako osetim "nešto", jednostavno ostanem tu i počnem da istražujem. I nikad se ne prevarim. Srbija mi baš tu pokaže to svoje parče lepote bez oklevanja.
- Kad je najlepše fotografisati predele po Srbiji - rano ujutro, u podne ili u sumrak?
- Fotografisanje prirode traži poznavanje prirode, specifičnih lokalnih vremenskih prilika i planiranje. Moje fotografije zavise od svetla, tačnije od sunca koje mi daje tu svetlost. U prirodi nema kontrolisanih uslova kao u studiju ili urbanim sredinama. Kod pejzažne fotografije morate da naučite da bude te na pravom mestu u pravo vreme. "Plavi" i "zlatni" sat (trenuci kad je najbolji "kvalitet" svetla za fotografiju) su nešto što se ne zaobilazi.
Naravno, tu su i planovi, kadriranje, podešavanju svih potrebnih parametara... Ali? Često se desi da dođem na lokaciju posle duge vožnje ili pešačenja, a od sunca ni traga. I čuvena nedoumica - šta sad? Iskustvo me je naučilo da budem strpljiv. Da čekam. I stvarno, gotovo uvek neki magični štapić promeni kompletnu scenografiju.
- Šta je Vaša preporuka za fotografisanje i šta je bilo Vaše najveće otkriće dok ste istraživali Srbiju?
- Jutarnje magle iznad vojvođanskih jezera i refleksija na mirnim vojvođanskim rekama. Stara i Suva planina - svaki pedalj - u bilo koje vreme.
Jesenju magiju planina Zapadne Srbije, posebno Prijepolje, Tara i Zlatibor. Neverovatni i pun emocija Pešter. Zavodljiva Zapadna Morava, Ovčar, Kablar i Dragačevo. Dunav. Beljanica i Resava. Pitoma Šumadija. Neotkrivene lepote Južne Srbije - od Kukavice kod Leskovca do Crnooka kod Bosilegrada.
Uh! I još mnogo toga!
A najveće otkriće su ljudi. Njihovo stapanje sa predelima u kojima žive. Način na koji nose život. Govor očiju i duše.
Srbija je lepa zemlja sa lepim ljudima.
- Koliko vremena Vam je potrebno da napravite fotografiju koja će ispuniti sve Vaše kriterijume?
- Da bi nastala, svaka fotografija mora da prođe kroz tri faze. Prva je planiranje lokacija i putovanja, druga rad na terenu i treća obrada fotografija. Ako su sve faze dobro pripremljene i realizovane, fotografija je završena za nekoliko dana.
- Koju fotografiju ste najteže napravili?
- Najteže slikam selfi. I nisam dobar u tome, definitivno.
- Na koju fotografiju ste najponosniji?
- Na svaku. Svaka je deo mene. Svaka je napravljena iz mojih ruku i sa obe noge na zemlji. Ipak, izdvojio bih dve za čitaoce Telegrafa. Jedna je nastala na 2.168 metara, na Midžoru (Stara planina) sa mojim "saputnicima". Rano ustajanje, zajedničko pešačenje u veoma teškim uslovima od Babinog Zuba do Midžora, deljenje hrane i vode i jedno neverovatno "poziranje".
Druga je Pešter i zaleđeni Uvac. Probijanje kroz sneg, zaglavljivanje, otkopavanje džipa. I sećanje za sva vremena.
Foto: Ivan Strahinić
(Telegraf.rs)