Aktivni odmor u prirodi, vinski turizam i gastro ponuda - aduti Srbije za domaće i strane turiste

- Radićemo na još intenzivnijem približavanju lokaliteta i dodatnih usluga domaćim turistima kroz itinerere i pokazati šta je sve moguće obići u krugu od 100 kilometara u odnosu na destinaciju u kojoj su smešteni - kaže za Telegraf direktorka Turističke organizacije Srbije

Foto: Tanjug/Dragan Kujundžić

Prethodna godina mnogim državljanima Srbije pružila je mogućnost da konačno upoznaju lepote svoje zemlje. Iako možda nisu planirali baš tako da provedu odmor, mnogi su se potrudili da izvuku maksimum iz tog perioda i da uvide lepote naše zemlje. A njih ima zaista mnogo.

Iako jeste bio primetan osetan pad broja stranih turista u Srbiji, ne može se reći da je prethodna sezona bila neuspešna. Naprotiv. 

- Pad broja stranih turista je zaista osetan, posebno kada se uzme u obzir upoređivanje sa 2019. godinom, koja je po svim parametrima bila rekordna za srpski turizam. U 2020. godini je od ukupnog broja gostiju u Srbiji, svega 24% pripalo inostranim turistima.

Predviđanja Svetske turističke organizacije su da će se sva internacionalana turistička putovanja vratiti na zadovoljavajući nivo tek 2023. godine. Ono što nas posebno ohrabruje je uspešno sprovođenje imunizacije stanovništva Republike Srbije, za koje verujem da će, u našem slučaju, doprineti još bržem povratku stranih turista, jer će im pružiti osećaj bezbednosti na destinaciji - kaže za Telegraf Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije (TOS).

Direktorka TOS-a Marija Labović; ustupljena fotografija

Ona dodaje da u prilog ovome govore i sastanci koje su nadležni iz TOS-a imali sa međunarodnom turističkom privredom na nedavno završenom online sajmu turizma ITB, koji je najveća internacionalna turistička berza na svetu.

- Opšti trend je da se traže sigurne i zdravstveno bezbedne destinacije, kao i destinacije u kojima nema masovnog turizma, pa stoga postoji optimizam da će se od letnje sezone situacija sa posetama inostranih turista polako poboljšavati, imajući u vidu tempo vakcinacije koji Srbija postiže.

TOS, prateći trendove, nastavlja i sa promotivnim aktivnostima na daljim tržištima poput zemalja Evropske unije, Rusije, Kine, Severne Amerike i drugih, kako bi se turisti sa ovih područja, kada turistička kretanja postanu intenzivnija, odlučili za posetu našoj zemlji – dodaje Labović.

I ove godine se intenzivno radi na promociji turističke ponude Republike Srbije. Mada se situacija iz dana u dan menja, tim pre što se otvaraju nova tržišta, poput Izraela koji je odlično sproveo kampanju vakcinacije, TOS intenzivno sprovodi brojne aktivnosti i za domaće, ali i za potencijalne strane turiste.

- Promocija aktivnog odmora, boravka u prirodi, upoznavanja kulturno-istorijskog nasleđa naše zemlje, uživanje u gastronomskoj ponudi i vinski turizam su ono na čemu se zasnivaju aktivnosti TOS-a u ovoj godini.

Posebna pažnja biće usmerena na domaće turiste kojima ćemo Srbiju predstaviti i kroz svojevrsne itinerere i pokazati im šta je to dodatno što mogu istražiti u odnosu na destinacije na kojima tradicionalno borave, ali i na predstavljanje turističke ponude Srbije turistima u regionu, kojima za dolazak u našu zemlju nije potreban avionski prevoz.

Ono na čemu ćemo i dalje insistirati u svim našim promotivnim aktivnostima je bezbedno putovanje, čuvanje prirode, održavanje fizičke distance, nošenje maski i poštovanje epidemioloških mera tokom turističke posete – ističe gospođa Labović.

Zanimljiv je podatak da, iako se mnogima čini da je prošla godina bila manje-više usmerena na domaće turiste, direktorka TOS-a nas je informisala da je odnos između domaćih i stranih turista ranijih godina bio 50:50, kao i da su aktivnosti TOS-a takođe bile i ranije usmerene i na domaće turiste.

Ipak, to se svakako ne odnosi na prethodnu godinu, koja je zbog pandemije korona virusa svakako presedan - domaći turisti bili su glavni gosti.

- Sudeći po zvaničnoj statistici, najveći porast u broju noćenja domaćih turista u odnosu na 2019. godinu ostvarile su Mokra Gora (+40%), Palić (+30%), Stara planina (+29%) i Sokobanja (+19%). Najviše ostvarenih noćenja u 2020. godini zabeležila je Vrnjačka Banja, slede je Sokobanja, Zlatibor, Kopaonik, Divčibare, Tara i Vrdnik. To su destinacije koje su se izdvojile kao izbor domaćih turista prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku – pojašnjava direktorka TOS-a i dodaje:

- Međutim, primetan trend u 2020. godini bili su jednodnevni izleti i vikend putovanja, zbog čega je TOS, nakon završene letnje sezone u kojoj je ovakvih aktivnosti bilo najviše, sprovela online anketu o zadovoljstvu turističkom ponudom naše zemlje, navikama domaćih turista, ali i njihovim omiljenim lokalitetima i destinacijama. Prema toj anketi, kao omiljeni lokaliteti naših sugrađana iskristalisale su se Tara, Zlatibor, Stara planina, Golubac i Uvac.

Mnogi građani naše zemlje su se, uglavnom na društvenim mrežama relativno često žalili na cene smeštaja, ali i dodatnih usluga u našoj zemlji. Zato nas je zanimalo kako na to gledaju iz TOS-a i da li postoji mogućnost za takve smeštaje i usluge da ipak budu prilagođeni "srpskom džepu"?

- Cena svakog turističkog putovanja je u direktnoj zavisnosti od izbora objekta za smeštaj od strane turiste i Srbija tu nije izuzetak. Boravak u hotelima visoke kategorije će iziskivati više novca, dok će iznajmiljivanje apartmana i drugih privatnih objekata za smeštaj biti znatno jeftinije.

Srbija je u, tom smislu, zaista destinacija koja je prilagođena svima, s obzirom na to da različite vrste smeštajnih objekata po različitim cenama možete pronaći bez obzira za koji se deo naše zemlje odlučite. Ono što su naše kolege sa lokala dobijale kao povratnu informaciju od turista sa terena su, da kada je Srbija u pitanju, preovladava dobar odnos cene i kvaliteta – pojašnjava gospođa Labović.

Srbija je deo nekoliko međunarodnih ruta koje su vrlo zanimljive, poput Transromantike ili Puteva rimskih careva i Dunavskog puta vina, kao i Putevima Nikole Tesle, Tvrđave na Dunavu i druge.

- Ovakve ture su uglavnom predmet interesovanja stranih turista, ali verujemo da će sa promenama navika putovanja one postati interesantne i domaćim turistima. Raduje inicijativa koju su, tokom prethodne sezone, pokazale turističke agencije u osmišljavanju novih tura za domaće turiste i nadamo se će se taj trend nastaviti i u ovoj godini.

TOS će raditi na još intenzivnijem približavanju lokaliteta i dodatnih usluga domaćim turistima kroz itinerere i pokazati šta je sve moguće obići u krugu od 100 kilometara u odnosu na destinaciju u kojoj su smešteni – zaključila je gospođa Labović.

Video: Na kapiji Đerdapa i istočne Srbije: Golubac između istorije i budućnosti

(Telegraf.rs)