"Boing je igrao ruski rulet sa životima naših najmilijih, a Max 737 će uredno nastaviti da leti"
Za BBC pišu Teo Leget i Tom Buridž
Posle više od godinu dana, Boingov Max 737 ponovo ima dozvolu za letenje. Iz kompanije navode da su naučili teške lekcije iz dva smrtonosna udesa, ali porodice žrtava kažu da sva pitanja i dalje ostaju bez odgovora.
Još je bio mrak kada je avion sleteo. Mark i Debi Pegram i njihov mlađi sin Tom su posmatrali pistu iz puste zgrade terminala aerodroma u Mančesteru.
Kada su ugledali letelicu avio-kompanije Ethiopian Airlines da sleće, preplavila su ih osećanja. U tom avionu se nalazio kovčeg sa telom 25-godišnjeg Sema Pegrama.
Porodica je znala da će taj trenutak biti bolan. Međutim, od Semove pogibije je prošlo sedam meseci. Zato su osetili neku vrstu olakšanja što je i njegovo telo konačno stiglo.
Humanitarni radnik iz Pentvortama u Lankaširu se ukrcao u avion kompanije Ethiopian Airlines u prestonici Etiopije, Adis Abebi, 10. marta 2019. godine. Samo 6 minuta po poletanju, avion Boeing 737 Max se srušio. Niko nije preživeo.
Šest meseci je bilo potrebno istražiteljima da pronađu Semove ostatke, na osnovu uzoraka DNK, koje su uzeli od ostalih članova porodice.
Tog dana su na aerodoromu u Mančesteru, sa članovima Semove porodice bili i predstavnici Ministarstva inostranih poslova Velike Britanije, inspektor policije u Seseku i predstavnik mrtvozornikove kancelarije.
Predstavnik avio-kompanije je odneo cveće do aviona, a preko sanduka u kome se nalazilo mladićevo telo je bila prebačena zastava. Zemaljska posada je formirala počasnu stražu i onda su bile izvršene uobičajene formalnosti u takvim situacijama.
Ipak, prerani kraj Semovog života i još 156 putnika i članova posade, koliko ih je ukupno stradalo, mogao je biti izbegnut.
Avion Boeing 737 Max, kojim su putovali, imao je fatalne nedostatke u dizajnu i ova tragedija nije prva u kojoj je učestvovao.
Gotovo identičan model aviona srušio se kod Indonezije, samo pet meseci ranije. A okolnosti nesreće su bile zastrašujuće.
Ali da sve bude tragičnije, nakon te nesreće, ova letilica nije bila prizemljena.
I upravo zato je Sem, kao i mnogi drugi putnici, tog jutra uspeo da se ukrca na avio kompanije Ethiopian Airlines.
- Želimo da nas neko iz „Boeing“-a pogleda u oči i objasni nam zbog čega smo izgubili sina. Ali sve je u novcu. Igrali su ruski rulet sa životima ljudi. Niko nije trebalo da bude u tim avionima – izjavila je Debi za BBC.
Prethodnih 20 meseci je model Max 737 bio prizemljen širom sveta. Sada su regulatorni organi SAD-a konačno dali dozvolu da ponovo leti. I insistiraju da je to sigurno.
Stoga, porodice stradalih su očajne zbog toga što je tom modelu aviona ponovo dozvoljeno da leti.
Šta se promenilo?
Otkako je Max 737 nastao, stručnjaci iz nekoliko različitih zemalja su više puta detaljno pregledali njegov dizajn i konstrukciju. A da bi bilo koji od tih aviona ponovo uzleteo, moraće da pretrpi značajne promene. One neće biti vidljive spolja, tako da putnici neće primetiti nikakvu promenu.
Pre prisilnog prizemljenja, kompanija je već isporučila 385 aviona modela 737 Max. Izrađeno je još 450 i čekaju da budu isporučeni.
Najveće promene se odnose na softver za kontrolu leta, jer je utvrđeno da su upravo najveći nedostaci za njega i bili vezani. Problem je bio u tome što je sistem za povećanje manevrisanja trebalo da se uključuje samo dok je avion leteo pod određenim uglom i u određenom položaju. Ali se on aktivirao kada nije trebalo, što je dodatno uticalo na pilote, koji nisu uspevali da održe visinu. Smatra se da se u obe nesreće upravo ovaj sistem aktivirao u pogrešnom trenutku.
Da sve bude još kompleksnije, piloti u početku uopšte nisu znali da ovaj sistem postoji, tako da nisu ni bili u mogućnosti da se snađu, praktično. Kasnije su američki istražitelji naveli da smatraju da je Boeing namerno prikrivao ovu informaciju. Sa druge strane, kompanija negira da je namerno skrivala bilo kakve informacije od kupaca.
Sada su svi raniji propusti ispravljeni, a procena je da je potrebno više od milion dolara za modifikaciju svakog pojedinačnog aviona.
Postavlja se pitanje da li će sve te promene učiniti ovu letilicu sigurnom?
Mišljenja pilota su podeljena. Jedni smatraju da hoće. Dok su drugi ipak skeptični. Advokati koji zastupaju porodice žrtava tvrde da avion ima osnovnu manu, koja nije otklonjena. Navode da položaj i veličina njegovih motora utiču na to da je on „suštinski aerodinamički nestabilan“ i da i dalje ostaje potencijalno opasan. Ali nadležni u kompaniji odbacuju tu tvrdnju.
Ipak, kritičari kompanije smatraju da je to samo vrh ledenog brega, te da je Boeing dao prioritet profitu, a na uštrb bezbednosti.
Porodice žrtava ipak, sumnjaju u to da ovaj avion ikada može biti bezbedan. Zipora Kuria, koja je u avionskoj nesreći izgubila oca, smatra da kompanija jednostavno ne može da razmišlja o napuštanju ove letilice.
- Onog trenutka kada ovaj avion bude bio prizemljen, to će za njih biti vid poraza. Ali se molim da je avion siguran toliko, koliko kažu da jeste – izjavila je ona.
Iako znaju da ne mogu da spreče povraćaj ovog aviona na nebo, rođaci stradalih se nadaju da će njihovi napori ipak pomoći u sprečavanju budućih tragedija.
(Telegraf.rs)