Duhovi na aerodromima: Ove jeseni i zime po svetu će leteti prazni avioni

Zbog pandemije korona virusa i avio-kompanije moraju da naprave veliki zaokret u poslovanju

Foto: Pixabay

Ako bude bilo potrebno da prevoze prazne avione, da bi održale svoje poslovanje, nema sumnje da će pojedine avio-kompanije biti spremne i to da učine u nastupajućem periodu.

Tokom jeseni i zime očekuje se manje poslovnih putovanja, te samim tim avio-kompanije predviđaju da će od kraja oktobra do marta nastupiti period, koji će u istoriji njihovog poslovanja biti možda i najlošiji. Ipak, ako bude bilo potrebno, leteće čak i praznim avionima do mnogih evropskih aerodroma, kako bi i dalje zadržale prava na sletanje.

Naravno da to ipak nijedna avio-kompanija ne želi. Baš zato je iznet zahtev Evropskoj komisiji da ublaži ograničenja, koja se tiču toga koliko često bi neki avio-prevoznik imao obavezu puta da sleti, pre nego što bi eventualno izgubio pravo na poletanje i sletanje.

Nekoliko grupacija, uključujući i ACI Europe, koja predstavlja avio-prevoznike u Evropi, saglasile su se oko okvira koji će omogućiti avio-kompanijama da prekinu letove u toku zime, a da i dalje zadrže pravo na pristup aerodromima.

Evropski aerodromi su među najstrože kontrolisanim na svetu i na njima važe mnoge zabrane. Na ranije prebukiranim aerodromima, svaka kompanija je imala takozvane slotove, odnosno pravo na poletanje i sletanje. I mogli su da ih zadrže sve dok lete najmanje 80% vremena. To obično ne predstavlja problem, ali usled manje potražnje, mnoge avio-kompanije nemaju potrebu da lete čak po 4 do 5 dana.

Evropska komisija je jednom već pomogla avio-prevoznicima. U toku marta je pristala na opciju produženja korišćenja slotova do 24. oktobra, pružajući im tako mogućnost da smanje rad. Međutim, sve do donošenja te odluke su leteli i prazni avioni, ponekad nazivani duhovima, a sve samo da bi kompanija zadržala pravo na pristup aerodoromu.

- Sve evropske avio-kompanije su letele svuda praznim avionima – izjavila je za Skift, urednica Skift Airline Weekly, Madhu Unikrisnan.

Sve i da ne dođe do produženja korišćenje slotova, vrlo je za očekivati da će mnoge avio-kompanije slati prazne avione na mnoge aerodorome, prosto zato što ne žele da izgube mogućnost da slete na neki od evropskih aerodroma kada potražnja bude povećana.

- Let praznima avionom je u najboljem interesu avio-kompanije, uprkos istorijskom padu potražnje. Učiniće sve što mogu, kako bi zadržali dragocena mesta na evropskim aerodromima ograničenih kapaciteta, smatra Madhu.

Predlozi ograničenja su izneti, a oni podrazumevaju da avio-kompanije koje se trajno povuku sa aerodroma neće imati pravo da zadrže pristup, dok će biti u obavezi da vrate slotove za koje ne očekuju da će ih koristiti najmanje tri sedmice pre prvog polaska. Takođe, neće smeti da zadržavaju slotove. Primera radi, ako su nedavno dobile nove slotove za ovu zimu, moraće da ostvaruju 80% vremena ili da vrate slotove.

Većina avio-kompanija ove nove predloge podržava, ali postoji jedan veliki izuzetak. Kompanija Wizz Air, poznati niskotarifni prevoznik, želi da iskoristi ovu krizu kako bi dobio veći pristup ključnim aerodormima. Početkom avgusta je izvršni direktor te kompanije, Jozef Varadi objavio izjavu u kojoj se Evropska komisija tereti za razmatranje produženja. Za razliku od mnogih najvećih niskobudžetnih evropskih avio-kompanija, Wizz Air nije član grupacije evropskih avio-kompanija.

- Pozivi da se odricanje od slotova produži do marta 2021. godine protivni su slobodnoj konkurenciji i zaštitiće postojeće avio-kompanije slabim poslovnim modelima, dok su avio-kompanije kao što je Wizz Air spremne da iskoriste nove tržišne mogućnosti i svojim putnicima pruže još niže cene prevoza i tako ostvare bolju povezanost između zemalja, stoji pored ostalog u izjavi.

(Aleksandra Blažević/Telegraf.rs)