Hubač: Pozorište bi trebalo da utopistički menja mentalitet naroda
Dramski pisac Željko Hubač izjavio je da je predstava dobra ako budi emociju publike, da je svoj identitetski problem rešavao "Berlinskim zidom", da srpski teatar nema repertoar i da je neophodan Zakon o pozorištu i naglasio da bi teatar trebalo da pokuša da ima važnu, ali utopističku ulogu da promeni mentalitet naroda.
Publika u Beogradu moći će da pogleda predstavu Narodnog pozorišta Timočke krajine "Zoran Radmilović" "Neki važan čovek", koja govori o državniku Nikoli Pašiću, 23. januara 2025. godine, u okviru manifestacije “Mucijevi dani” u Ateljeu 212, rekao je Hubač Tanjugu.
Osvrćući se na svoj komad "Sanjao sam da sam se probudio", Hubač je naveo da on govori o ljudskoj želji da se dese neke promene u životu.
"Stalno u životu sanjate da će vam se nešto dogoditi, da će se nešto promeniti, da će svet postati drugačiji ili vi u njemu. I onda se probudite i shvatite da su snovi neretko u suprotnosti sa realnošću”, objasnio je Hubač.
Prema njegovim rečima, na bazičnom konfliktu između želja i stvarnosti gradi se čovekovo stvaralaštvo, dok se lično opredelio da to radi u pozorištu.
"To je možda najnebitnija stvar na svetu, za neke ljude, ali meni je to život", naglasio je Hubač.
Napomenuvši da je pristalica društveno-angažovanog teatra, koji govori o svakodnevici i postavlja pitanja, Hubač je rekao da teatar ne može da promeni svet, ali može svetonazor jednog čoveka.
Prema njegovim rečima, ljudi idu u pozorište iz nekog poriva, odnosno "neko ide jer želi da vidi omiljenu televizijsku ličnost u teatru".
"Posao pozorišta je da ta dva sata iskoristi na najbolji način po tog gledaoca, da u njemu probudite želju za čitanjem i spoznajom društvenog problema”, smatra dramaturg.
Hubač je ocenio da danas "suštinski u srpskim teatrima nema repertoara" i da ga, čast izuzecima, umetnički rukovodioci "prave na osnovu ličnih impresija i različitih pobuda koje nisu sistematizovane".
Da bi se napravio repertoar, potrebno je sagledati potencijale ansambla i specifičnosti pozorišta, a Hubač je dodao da je, recimo, u Narodnom pozorištu potrebno poštovati klasiku, kao osnovni stožer repertoara.
Sa iskustvom četiri godine na mestu direktora Drame Narodnog pozorišta, Hubač je istakao da je potrebno "razmišljati o angažmanu reditelja koji će vašu ideju o repertoaru izneti na najbolji mogući način".
"Vrlo je bitno razgovarati sa rediteljima godinu, godinu i po ranije, poznavati senzibiltete reditelja, nuditi naslove koji im odgovaraju, a bitni su za vaš ansambl i repertoar", naveo je Hubač.
Prema njegovim rečima, budžetirano, sa velikim ansamblom i svim teatarskim alatkama na raspolaganju, "Narodno pozorište ne sme biti konzervativno".
"To pozorište mora da bude, ne avangardno, ali u dosluhu sa evropskim teatarskim gibanjima. Krenite kroz nacionalne teatre u Evropi, pa ćete videti šta se igra u Kopenhagenu, Londonu i Parizu", naveo je Hubač.
Prisetivši se svoje postavke "Rodoljubaca" u Narodnom pozorištu, Hubač je rekao da su mu nacionalisti zamerali u Mađarskoj što se gaze mađarske kokarde, u Hrvatskoj što se maše srpskim zastavama, a u Srbiji što se govori o ondašnjim zločinima.
"A to je sve (Jovan) Sterija (Popović) napisao. Sterija je mudro ostavio da to stoji 50 godina u fioci. Poznavao je mentalitet naroda", naglasio je Hubač.
Prema njegovim rečima, teatar bi trebalo da pokuša da ima važnu, ali utopističku ulogu da promeni mentalitet naroda.
"Da li je moguće? Ne znam. Morate da imate jasne alatke da bi pravili pozorište. Naše pozorište se danas ipak zasniva na entuzijazmu pojedinaca", ocenio je Hubač.
Navevši da postoji neusklađena zakonska regulativa spram pozorišta, Hubač je dodao da nemamo Zakon o pozorištu i da "tretiramo teatar kao bilo kakvo preduzeće".
"Zakon o pozorištu treba da prepozna specifičnosti procesa rada u teatru. Javne nabavke ne možete primenjivati na reditelje. Neću da angažujem najjeftinijeg, nego onog koji to može da uradi", objasnio je Hubač.
Prema njegovim rečima, potrebno je zakonski omogućiti teatru da funkcioniše sa manje birokratije i više umetničkog potencijala.
Upozorivši da je ranije donet Zakon o kulturi inkopatibilan sa mnogim zakonima, naprimer Zakonom o radu, koji je krovni, Hubač je dodao da postoji pravni galimatijas.
Hubač je naglasio da dobra predstava podrzumeva jasan rediteljski koncept, na osnovu kojeg glumci prave kvalitetne uloge, i potrebno je da prevazilazi "četvrti zid" i izaziva ganuće, katarzu, i da se tiče publike".
Kako je naveo, roman i pozorište se razlikuju, između ostalog, po tome što se "roman obraća jednom čoveku i ne postoji drugi uticaj u proživljavanju umetničkog sadržaja", dok u pozorištu pojedinac u grupi doživljava predstavu.
"Vi to ne proživljavate sami, nego sa grupom ljudi, koji su možda različiti od vas, dobri i zli, lepi i ružni, zaljubljeni i razočarani. Svi gledaju katarzičan momenat u teatru i doživljavaju ga. To je čarolija pozorišta", rekao je Hubač.
Prema njegovim rečima, "dobra predstava je ona koja u grupi ljudi probudi emociju".
Hubač je rekao da je "Berlinski zid" komad o njegovom identitetu, pošto su mu roditelji Muslimanka i Hrvat, a odgajali su ga Čeh i Srpkinja.
"Govorim srpsko-hrvatskim jezikom, osećam se Jugoslovenom, a moja deca su Srbi. Živim u Srbiji, a zemlja u kojoj sam se rodio više ne postoji. To je identitetski problem, koji sam rešavao tim komadom", istakao je dramaturg.
Hubač je napomenuo da je veomao srećan kada čuje iskren aplauz u pozorištu, jer smo sada "došli u situaciju da su svi premijerni aplauzi - ovacije".
"Imate zaduženog koji pokrene aplauz, koji viče: 'Bravo!'. To je kreativna industrija, marketing. U pozorištu je dovelo to toga da nakon premijere pojma nemate kakva je predstava", ocenio je Hubač.
Navevši da se sve svodi na senzaciju i "sve možete da prodate danas", Hubač je dodao da je lično u vreme kreativnih industrija "pripadnik kreativne manufakture".
"Moguće da nisam 'nariktan' na ovo vreme. Ne možete se zatvoriti u svoj estetski svet, treba primati uticaje sa strane i razvijati se, ali morate ispeći zanat, da naučite da se izrazite", zaključio je Hubač.
(Telegraf.rs/Tanjug)