Izložba „Plakat – pozivnica velikog formata“ u Muzeju Narodnog pozorišta

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Vizuelni radovi koji se izlažu, manifestuju dizajnerovu veštinu da izrazi suštinu umetničke vrednosti predstava, ali i duboko emocionalno angažuju publiku

Narodno pozorište u Beogradu / Foto: Marko Jovanović

Izložba „Plakat – pozivnica velikog formata“, povodom dve decenije umetničkog rada grafičkog dizajnera Jovana Tarbuka, biće otvorena 30. maja (18,30), u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu.

Vizuelni radovi koji se izlažu, manifestuju dizajnerovu veštinu da izrazi suštinu umetničke vrednosti predstava, ali i duboko emocionalno angažuju publiku.

Bez obzira da li je rezultat apstraktan ili se koncept komunicira kroz umetnike, zahvaljujući njegovoj kreativnosti i viziji, svaka predstava dobija poseban vizuelni identitet koji obogaćuje celokupno pozorišno iskustvo.

O izboru plakata Jovan Tarbuk kaže:

„Ljubitelji umetnosti i pozorišta biće u prilici da vide plakate koji su deo velikog opusa od preko 300 plakata koliko sam kreirao za pozorište u proteklih 20 godina. Na izložbi će biti prikazano simbolično dvadesetak plakata koji govore o nama, našim manama, željama, neispunjenim snovima i jedinstvenim načinom na koji se mi kao društvo nosimo sa stvarnošću - sve ono što nas čini ljudima“.

Prvi plakat za Narodno pozorište dizajnirao je 2003. godine, za predstavu „Ribarske svađe“ Karla Goldonija u režiji Gorana Ruškuca.

Tokom sledećih 20 sezona, njegovi plakati najavljivali su svaku novu premijeru, a mnogi od njih su izlagani i nagrađivani širom sveta.

Tarbukova likovna delatnost, grafički dizajn i art direkcija – trajno su obeležile jedno razdoblje nacionalnog teatra. O uspehu njegovih plakata govori i činjenica da je dva puta dobio najveće priznanje nacionalnog teatra – Nagradu Narodnog pozorišta za sveukupni umetnički doprinos 2014. i 2019. godine. Plakati, uvek iznenađujući i aktuelni, osvojili su i druga brojna priznanja i nagrade kao na primer:

Nagradu na 16. izložbi pozorišnog plakata i grafičkog oblikovanja u okviru Sterijinog pozorja 2019. godine, dve Nagrade „Goran Merkaš“ za najbolji pozorišni plakat na 2. i 5. međunarodnom Bijenalu kazališnog plakata u Varaždinu u Hrvatskoj 2011. i 2017. godine, Nagradu festivala „Graphic Matters – Shut up or Speak up” u Holandiji 2017. godine, Nagradu šestog izdanja „Posterheroes” – Prava u ljubavi 2016,

Nagradu žirija Hiibrand awards 2012. u Kini i još preko trideset drugih priznanja.

Radovi su mu objavljeni i u dva kapitalna izdanja čiji je koautor bio naš čuveni dizajner Mirko Ilić – „Head to Toe: The Nude in Graphic Design”, Rizzoli, SAD, 2018; „Presenting Shakespeare: 1100 Posters from around the World”, Princetone architectural press, Njujork, SAD, 2015. Takođe su objavljeni u izdanju „1 000 crayons pour la liberté d’expression”, koje sadrži 1000 radova iz celog sveta o slobodi govora.

Izlagao je radove u čuvenoj galeriji Art Directors Club u Njujorku, u AIGA Helms Design Center u Los Anđelesu, u Kraljevskom dvorcu u Varšavi, na čuvenim festivalima: Friche la Belle de Mai u Marseju, Madrid Grafica – DIMAD u Madridu, GoldenBee u Moskvi, Graphic Matters u Holandiji kao i Beijing Design week-u, Belgrade design week-u, Mikser festivalu i drugim izložbenim prostorima u Madridu, Parizu, Firenci, Moskvi, Meksiko Sitiju, Abu Dabiju kao i u više od 40 gradova u preko 20 zemalja širom sveta (Srbija, Hrvatska, Grčka, Kina, Ukrajina, Italija, Poljska, Francuska, SAD, Rusija, Slovačka, Ekvador, Španija, Bugarska, Bolivija, Holandija, Kipar, Meksiko, Urugvaj, Belorusija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Iran…).

Učestvovao je na 70 grupnih izložbi širom sveta. Ovo će mu biti deseta samostalna izložba.

(Telegraf.frs)